Odborné komise ČSSD navrhují výběrové řízení zrušit
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozhodl, že výběrové řízení na dodávku systému elektronického mýtného se uskutečnilo v souladu se zákonem. Prvoinstanční řízení tedy skončilo ve prospěch rakouské společnosti Kapsch, která byla vyhlášena vítězem tendru. Neúspěšní uchazeči již dali najevo, že se proti vyřazení z tendru hodlají bránit všemi dostupnými prostředky, antimonopolní úřad se tedy bude výběrovým řízením zabývat ještě jednou v rozkladovém řízení. Že by předseda ÚOHS Martin Pecina šel proti rozhodnutí svých úředníků, není u tohoto ostře sledovaného tendru pravděpodobné. Jedna z vyloučených firem, italská Autostrade, se zcela jistě obrátí také na Evropskou komisi. Pravděpodobnost zásahu z Bruselu však není velká. Mýtné tedy bude s velkou pravděpodobností v České republice budovat rakouská společnost Kapsch. Ministerstvo dopravy s ní však nemůže zatím podepsat smlouvu, neboť předběžné opatření vydané antimonopolním úřadem zůstává do definitivního rozhodnutí v platnosti.
Uspěla jen jedna námitka.
Týdeník EURO má k dispozici obě rozhodnutí, která antimonopolní úřad zaslal vyloučeným konsorciím Autostrade a Mytia. Vyplývá z nich, že úřad se až na jednu výjimku zcela ztotožnil se stanovisky ministerstva dopravy a odmítl všechny námitky vyřazených sdružení včetně stížností na práci hodnotící komise. Největším problémem se staly dva chybějící certifikáty, které do své nabídky nedodala Autostrade. ÚOHS nejprve zkoumal, zda je ministerstvo dopravy vůbec smělo požadovat, a rozhodl, že ano. Autostrade však tyto doklady nahradila pouze prohlášeními, ve kterých uvádí, že požadované certifikáty nemá a z časových důvodů je nestihne vypracovat. Disponuje však systémy bezpečnosti práce a vlivu na životní prostředí, které jsou přísnější než požadavek ministerstva. Antimonopolní úřad připustil, že ministerstvo nesmělo tato prohlášení odmítnout, nicméně konstatoval: „Ministerstvo dopravy zkoumalo obsah předloženého prohlášení a dospělo k závěru, že je nedostatečný, neboť neprokazuje shodu s požadovaným systémem. Důvodem je zejména absence Sociální a ekologické zprávy uchazeče, na kterou je pouze odkazováno, ale není doložena v nabídce. S postupem zadavatele se orgán dohledu zcela ztotožnil, protože prohlášení uchazeče obsahuje pouze povrchní informace, z nichž shoda s požadovaným systémem nelze dovodit.“ Jako legální důvod k vyloučení ze soutěže uznali brněnští úředníci také třetí z argumentů výběrové komise, a to chybějící potvrzení o bezúhonnosti dvou členů správní rady firmy. „Jsme přesvědčeni, že naše nabídka byla ze soutěže vyloučena v rozporu se zákonem, a že také výběr vítězné nabídky proběhl protiprávně,“ uvedl po oznámení rozhodnutí ředitel Autostrade Group Piero Bergamini. „Celý průběh tendru nasvědčoval tomu, že vše je šito na míru společnosti Kapsch, což považujeme za nepřípustné a pro daňové poplatníky v České republice za alarmující,“ dodal Bergamini.
Konsorcium Mytia bylo ze soutěže komisí vyřazeno z více důvodů. Výběrová komise například uvedla, že systém nabízený Mytií neumožňuje vrácení předem zaplacených záloh za později neposkytnuté služby. ÚOHS k tomu uvedl: „Z nabídky sdružení Mytia vyplývá, že nabídnutý systém vrácení záloh umožňuje. Hodnotící komise, potažmo zadavatel, založil svoji argumentaci v tomto bodě výhradně na situaci, kdy dojde k poruše nebo ztrátě OBU (palubní jednotka), tedy na jistých excesech systému. Orgán dohledu konstatuje, že předmětná podmínka je však formulována zcela obecně, tedy tak, že systém tuto funkci musí umožňovat. Nesplnění této podmínky zadávací dokumentace uchazečem jsme neshledali.“ Tato podmínka se nakonec ukázala jako jediná, kterou z obou podnětů antimonopolní úřad rozhodl ve prospěch vyloučených firem.
Antimonopolní úřad také rezolutně odmítl námitky obou konsorcií týkající se role poradců ministerstva při jednání hodnotící komise. Z notářského zápisu vyplývá, že do práce komise výrazně zasahovali poradci ministerstva (EURO 3/2006). Navíc mnoho členů hodnotící komise ani nabídky neprostudovalo, rozhodovali právě na základě stanovisek poradců. ÚOHS však rozhodnutí v této věci zdůvodnil šalamounsky. „Do jaké míry se jednotliví členové seznámí s nabídkami a do jaké míry spoléhají na posudky jiných osob, orgán dohledu nezkoumá“. Mytia i Autostrade si rovněž svorně stěžovaly, že Kapsch byl vyhlášen vítězem tendru bez vyhodnocení ekonomické výhodnosti nabídky. ÚOHS však i v tomto bodě odsouhlasil postup ministerstva jako legitimní. „Provedení hodnocení jediné nabídky není možné, když předpokladem je existence dvou nabídek,“ argumentuje silně nesrozumitelným souvětím úřad. Kapsch by tedy na základě této logiky zakázku získal, i kdyby požadoval za vybudování systému 100 miliard korun.
Schlingův pozdní útok.
Zatímco lidovecké ministerstvo dopravy napjatě čekalo, jak dopadne vyšetřování ÚOHS, sociálně-demokratické komise pro dopravu a telekomunikace pod vedením někdejšího ministra dopravy Jaromíra Schlinga plnily zadání ústředního výboru své strany. Ten je pověřil, aby průběh výběrového řízení posoudily. Oponentní posudek vzešlý z komisí, který má týdeník EURO k dispozici, dostal před dvěma týdny premiér Jiří Paroubek a vedení ČSSD. Komise varují nejen před nejasným ekonomickým přínosem zvoleného způsobu výběru mýta, ale také před politickými dopady. Závěry jejich vyšetřování rovněž potvrzují řadu argumentů jak vyřazených účastníků soutěže, tak těch, kteří se jí kvůli diskriminujícímu zadání vůbec nezúčastnili. „Současný stav lze charakterizovat jako politicky citlivý. V období těsně před volbami budou vládou přijaty sazby mýtného, které budou mít ekonomický dopad na tuzemské dopravce. Navíc vláda souhlasila s předložením sazeb mýtného až k 30. dubnu. S ohledem na blížící se volby lze očekávat negativní publicitu,“ uvádí se v posudku. Komise připomínají, že podíl českých dopravců na vybraném mýtném činí přibližně 70 procent. Důležitější než politické aspekty je však výhodnost systému mýtného pro státní rozpočet. Ministr dopravy Milan Šimonovský si v tomto případě pohrává s čísly jak ho napadne. Státní fond dopravní infrastruktury počítá pro příští rok na základě podkladů dodaných ministerstvem dopravy s mnohem nižšími příjmy, než jaké předpokládá Šimonovský (EURO 4/2006). „Ministerstvo dopravy sdělilo prognózu příjmů fondu z mýtného za rok 2007 ve výši pěti miliard korun. Následně však tuto prognózu ministr opravil na čtrnáct miliard korun. V některých posledních prohlášeních v tisku ministr dopravy uvádí očekávané příjmy ve výší 10,5 miliardy korun, v dalších dvanáct až čtrnáct miliard korun,“ uvádí se v posudku. Komise se rovněž vracejí k diskusi o zadání výběrového řízení, které - jak uvádělo mnoho renomovaných zahraničních firem - diskriminovalo satelitní řešení mýta na úkor mikrovlnného. „Řada oborníků i opozice (ODS, KSČM) upozorňuje na potřebu technologické modernizace z dosud zvolené varianty mikrovlnné technologie na aplikaci satelitní technologie v době platnosti smluvního vztahu mezi ministerstvem dopravy a společností Kapsch. Hejtmani již dnes upozorňují na nárůst kamionové dopravy po silnicích a varují před objížděním zpoplatněných tras v případě nyní navrhovaného rozsahu zpoplatněné sítě dálnic a vybraných silnic 1. tříd,“ uvádí. Závěr komise je jednoznačný: „Zavedení mýtného dle vypsaného výběrového řízení je politicky rizikové, provedené ekonomické analýzy ukazují na nevýhodnost vybraného řešení. Proto doporučujeme vypsané výběrové řízení zrušit a neprodleně připravit návrh komplexního řešení a jemu odpovídající nové výběrové řízení.“ Že by se premiér Jiří Paroubek odhodlal ke zrušení tendru poté, co jej posvětil ÚOHS, však není příliš pravděpodobné.