Na nedávné konferenci Czech Internet Forum jsem se zájmem vyslechl přednášku pana Peterky o situaci ve vysokorychlostním připojení u nás. Pro současné připojení ADSL od Telefóniky razí termín AžADSL. Popisuje novou politiku Telefóniky poskytující vyšší rychlost připojení, tedy 8Mb/sek nebo 16 Mb/sek za stejnou cenu jako dosavadní 2Mb. Rychlosti označuje za „marketingové“, protože proklamované „až rychlosti“ nikdo nedosahuje. I já jsem takto připojen. V okamžiku, kdy píši tuto glosu, je rychlost mého připojení 6Kb/sek!!! Většina měřičů tuto „rychlost“ ani nebere na vědomí a končí. Nikdy jsem se nedostal na víc než 6Mb, což byla rychlost, kterou jsem platil Telefónice předtím. Subjektivní i objektivní dojem mi říká, že jsem na tom nyní hůř. Tuto marketingovou strategii tedy musím označit za podvod na zákaznících. Chápu pojem agregace a vím, že čím víc žroutů megabytů se připojí, tím jsme na tom hůř. Telefónica má pravděpodobně šanci reagovat posílením ve větších lokalitách, ale jinde máme prostě smůlu. Podotýkám, že na mém koncovém připojení se nic nezměnilo, takže to není kvalitou poslední míle. Děsím se, že by Telefónica dosáhla proklamovaného cíle do pěti let, a to připojit milion zákazníků. Naštěstí mizerná marketingová strategie, neschopnost doinvestovat technologie i mimo velké lokality, macešský vztah k partnerům dělá tento cíl nerealistický.
Abych se netrefoval jen do Telefóniky. Diskuse na Lupě o připojení přes kabel UPC mě přesvědčila, že stejnými problémy trpí celá řada jejich zákazníků. Podíl WiFi připojení sice neklesá, ale je zatížen problémy drobných operátorů se zajištěním spolehlivé služby. Mobilní operátoři jsou drazí a poskytovaná rychlost nedostatečná.
Uvedené zkušenosti mne přesvědčují, že je rozdíl mezi tím, co platíme, co se dostane se do statistik a realitou. Obávám se, že pokud nedojde k výraznému zvýšení kvality služeb a poskytovatelé nebudou smluvně postihováni za nedodržování kontrahované kvality, budeme statisticky vysoko, ale reálně kdesi jinde. Křivka růstu se zastaví také proto, že získat další zákazníky vyžaduje především dobrý koncepční marketing, tedy vysvětlení, proč vlastně by si zbytek populace měl vysokorychlostní připojení pořídit domů. Televize přes internet zatím neskóruje, stahování čehokoli v reálně poskytované rychlosti brzy otráví. Telefonování přes internet je levné, ale zatím nepraktické. E-maily a životní administrativu si lidé hladce vyřídí jako dosud v zaměstnání. Pokud nebudou stahovat porno nebo hrát hry, jejich zaměstnavatelé asi budou tolerantní.