eSAFETY Evropská unie vyrukovala s novou strategií jak zvýšit bezpečnost na silnicích. Pod hlavičkou iniciativy eSafety chce prosadit zavádění nových technologií při výrobě automobilů. Výrobci motorových vozidel se v posledních letech zaměřují především na dvě oblasti - úspory pohonných hmot a bezpečnost silničního provozu.
eSAFETY Evropská unie vyrukovala s novou strategií jak zvýšit bezpečnost na silnicích. Pod hlavičkou iniciativy eSafety chce prosadit zavádění nových technologií při výrobě automobilů.
Výrobci motorových vozidel se v posledních letech zaměřují především na dvě oblasti - úspory pohonných hmot a bezpečnost silničního provozu. A právě bezpečnost na silnicích by měla zvýšit nová iniciativa Evropské unie eSafety.
Jedním z prvních výsledků je vznik systému eCall, který v případě nehody přivolá záchranáře. Během několika let by neměl chybět ve výbavě žádného nového vozu prodaného na trhu Evropské unie.
Předtím je však ještě třeba dořešit řadu nejasností včetně formátu, ve kterém budou údaje o nehodě standardně zasílány dispečinku. „Je třeba vytvořit rozhraní pro poskytovatele služby a ruku v ruce s tím jde vývoj systémů pro umístění do automobilů. Musíme jednat s automobilovým průmyslem a sjednotit postupy,“ říká zástupce Evropské komise Francisco Ferreira.
NUTNOST CELOEVROPSKÉ HARMONIZACE
Na problém nedostatečné harmonizace naráží také rozšíření dalších bezpečnostních prvků. Například pro systém ESC (Electronic Stability Control) používají výrobci vozů různé názvy, což je pro zákazníka matoucí. Záměrem iniciativy eSafety je tedy také sjednocení terminologie tak, aby rozšíření základních bezpečnostních prvků nebránily zbytečné formální nedostatky. Bezpečnostní atributy chce eSafety prosadit také do digitálních map. Ty by mohly obsahovat informace o omezení rychlosti či o místech se zvýšenou nehodovostí a vizuálně i akusticky upozornit řidiče na tato rizika. Hovoří se také o možnostech automatického postihu přestupků nebo o poskytování dopravních informací bezplatnou službou RDS - TMC.
Tento systém prostřednictvím rozhlasové stanice zasílá do navigace automobilu upozornění například na dopravní nehody. Uživatel si pak může nechat přepočítat cestu tak, aby nemusel čekat v zácpě, vyhnul se silnici, na které je mlha nebo náledí.
KOMPLIKUJE TO KONKURENCE
Zavádění inteligentních systémů na trh zatím postupuje jen pomalu, protože naráží na výši nákladů a konkurenční boj výrobců automobilů, stejně jako na nízkou informovanost veřejnosti. Právě to chce změnit mimo jiné i iniciativa eSafety, která má ambici oslovit všech 300 milionů evropských řidičů. Podle jejich zástupců by totiž bezpečnost silničního provozu měla být zájmem všech automobilek i výrobců jednotlivých komponentů.
| eCALL MÍŘÍ DO ČESKA Pilotní projekt automatického tísňového volání eCall se připravuje i na území České republiky. Jeho testování se plánuje na listopad letošního roku, první výsledky by měly být známy ještě do konce roku. Přípravy na zavedení systému zahrnují úpravy center tísňového volání pro příjem informací z palubních jednotek, které se aktivují prostřednictvím senzorů a automaticky vytočí linku 112. Na místo nehody pak záchranáře přivede globální navigační systém GPS. Doba čekání na pomoc po autonehodě by se díky systému eCall mohla zkrátit na polovinu a počet úmrtí na silnicích by se měl snížit o 5 až 10 procent. |