Dotace EU
Obří projekt téměř pětadvacetikilometrového železničního tunelu, který měl spojit Prahu s Berounem, definitivně končí. Poté, co financování zastavilo ministerstvo dopravy, zrušila původně přislíbených 14,5 milionu eur (360 milionů Kč) také Evropská komise.
Brusel zařadil takzvané nové železniční spojení do Berouna na seznam projektů transevropských sítí TEN-T, které využívají peníze daňových poplatníků neefektivně. Rozhodl se tak na základě doporučení poradenské kanceláře Evropské investiční banky, jež tunel označila za nehospodárný.
„Znamená to faktické utopení devíti let příprav. Ocitáme se tak zase na počátku a musíme zvážit, jakou variantu modernizace trati teď zvolit,“ prohlásil Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která byla investorem chystané vysokorychlostní trati zahloubené pod zem. K variantě tunelu se ale podle Hally bude muset stát beztak vrátit – trať kolem Berounky už zrychlovat nelze.
Nové superspojení za více než třicet miliard korun mělo být původně uvedeno do provozu v roce 2020, až dosud se ale stihla jen přípravná dokumentace pro územní řízení. Z peněz, které před čtyřmi lety přiklepla Evropská unie, se měl v následujících dvou letech financovat geotechnický průzkum.
Na černé listině hříšníků, kteří přijdou o peníze, se ocitl i další český projekt – modernizace části zabezpečovacího zařízení v železničním koridoru, který přes naše území spojuje Drážďany s Budapeští. České dráhy kvůli tomu přijdou o milion eur.