Menu Zavřít

Brzdový asistent má být za dva roky povinný

7. 4. 2008
Autor: Euro.cz

Evropský parlament chce, aby nová auta byla od roku 2010 povinně vybavena brzdovým asistentem. Díky dopravním opatřením by se mohl razantně snížit počet mrtvých na silnicích.

Nová legislativa Evropský parlament chce, aby nová auta byla od roku 2010 povinně vybavena brzdovým asistentem. Díky dopravním opatřením by se mohl razantně snížit počet mrtvých na silnicích.

Především zvýšit bezpečnost na silnicích chce novými opatřeními Evropská unie. Jednou z hlavních novinek je povinnost montovat do nových aut takzvaného brzdového asistenta. Ten vyhodnocuje, zda řidič sešlápl pedál v kritické situaci dostatečně silně a pokud ne, vyvine při brzdění větší sílu. To výrazně zkracuje brzdnou dráhu. Evropská komise původně navrhovala, aby tato povinnost platila od roku 2011, ale zákonodárci ji chtějí o rok uspíšit. Vedle brzd se ovšem „dopravní návrh“ zabývá řadou dalších, především pasivních systémů ochrany.

Dopravní výbor Evropského parlamentu si od nich slibuje větší ochranu chodců a cyklistů. V současnosti v Unii každý rok zemře asi 8000 chodců a cyklistů a dalších více než 300 tisíc je jich zraněno. Přijetí nové legislativy prý počet mrtvých sníží zhruba o dva tisíce.

Technologie brzdového asistenta měla premiéru v roce 1996 u vozů Mercedes třídy S a SL. V roce 1998 jako první zavedla tuto technologii u všech svých modelů také právě automobilka Mercedes. Později ji následovaly i někteří další výrobci aut.

bitcoin_skoleni

Jak asistent funguje? V nouzových situacích zvyšuje toto zařízení účinnost brzd. Pomocí senzoriky systém rozpozná, že řidič potřebuje dosáhnout vyššího výkonu brzd rychleji a s větší intenzitou než obvykle. Řidiči, kteří neabsolvovali příslušný výcvik, totiž často přenášejí na brzdový pedál malý tlak, i když se snaží brzdit naplno. Brzdový asistent zajistí tlak maximální a zároveň největší možné zpoždění vozidla. Zablokování kol přitom zamezí protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly.

Životy by na silnicích ale neměly zachraňovat jen účinnější brzdy. Nová auta by rovněž měla podstoupit dvě fáze testů a splnit jejich požadavky. V první fázi by automobil musel vyhovět běžným předpisům, zatímco v té druhé by musel splnit celoevropská doporučení pro bezpečnost provozu, která jsou mimo jiné obsahem současného návrhu. Unie hodlá v rámci plánu z roku 2001 snížit do dvou let celkový počet úmrtí při dopravních nehodách o polovinu na zhruba 25 tisíc ročně.

  • Našli jste v článku chybu?