Menu Zavřít

Bublina se (ne)vrací

15. 9. 2005
Autor: Euro.cz

eBAy kupuje Skype a vyvolává nadšení i pochybnosti

Opět tu prý máme novou bublinu, podobnou té, která před časem splaskla a ochudila investory do technologických firem. To je jeden pohled na věc. Ten druhý říká, že tentokrát se žádná virtuální realita nevytváří, neboť internetové telefonování je reálnou záležitostí. Rozhodnutí internetové aukční síně eBay koupit provozovatele cenově výhodných telefonních hovorů Skype připomíná pochybné investice z devadesátých let. Americká eBay hodlá zaplatit až 4,1 miliardy dolarů v hotovosti a akciích (minimálně 2,6 miliardy) za evropskou firmu, jejíž příjmy se mají letos pohybovat na úrovni 60 milionů dolarů. V příštím roce by snad mohly dosáhnout dvě stě milionů.
Zastánci akvizice eBay však tvrdí, že aukční síň vhodně investuje do budoucnosti. Technologie využívající připojení přes internet (Voice over Internet Protocol - VoIP), která umožňuje telefonáty zdarma v rámci sítě a levné hovory na běžná pevná a mobilní čísla, se může obchodníkům z eBay hodit k rozšíření nabídky. Zákazníci si budou moci objednávat nové zboží telefonicky, aniž by museli počítat s růstem výdajů. Možnost takové konverzace údajně může povzbudit obchodování s věcmi, u nichž si lidé chtějí osobně ověřit vlastnosti produktů. Šéfka eBay Meg Whitmanová předpokládá, že může jít o ojeté i nové automobily, reality či oblast cestování.
Objevují se i další úvahy o potenciálních přínosech: Díky možnosti telefonovat by se mohly otevřít nové trhy v Číně, Indii či Rusku, neboť tam lidé dosud mají nedůvěru k obchodování po internetu.

MM25_AI

Navždy jen zdarma?

Základní spor je už v tom, jakou hodnotu dnes vlastně má Skype, firma registrovaná v Lucembursku a řízená z Londýna. Jisté je, že její forma výhodného telefonování, často s využitím sluchátek a mikrofonů (spíše než zvláštních telefonních přístrojů), si získala v Evropě značnou oblibu. Zakladatelé Skype, Švéd Niklas Zennström a Dán Janus Friis, se stali populárními svými výroky, že telefonní hovory mají být v 21. století zdarma. eBay může počítat s tím, že už dnes Skype využívají či hodlají využívat desítky milionů lidí. Avšak list Financial Times uvedl, že pouze dva miliony z nich si objednaly služby, za které se platí. Zdaleka ne všichni zákazníci Skype pak volají také na běžné pevné a mobilní telefony. Objevují se pochybnosti, podle nichž se převážná část onoho klubu uživatelů Skype soustřeďuje výhradně na to, co je zdarma, a nebude chtít vydávat žádné peníze navíc. To by znamenalo, že výrazný růst příjmů provozovatele internetových hovorů nelze očekávat.
Zennström a Friis si to určitě nemyslí, protože předpokládají, že širší využívání dalších služeb, jakými jsou hlasová schránka, čekající hovor při obsazené lince či přesměrované volání, je pouze otázkou času. I kdyby ale měli skeptici v tomto ohledu pravdu, nevyplývá z toho definitivní závěr o smyslu spojení eBay se Skype. Internetová aukční síň totiž sází také na to, že díky nové akvizici rozšíří nejen svou vlastní nabídku zákazníkům, ale také nové možnosti příjmů. Jednou z nich je „pay-per-call“ byznys. Ten spočívá v tom, že obchodníci umístí na webových stránkách internetové aukční síně reklamu, z níž bude možné kliknutím myše zavolat přímo obchodníkovi. Za každý takový hovor pak eBay naúčtuje obchodníkovi poplatek. Něco podobného ve formě „pay-per-click“ již zavedly firmy jako Google či Yahoo!. Pozorovatelé však připomínají, že jde stále o málo probádaný byznys.
eBay zase může sázet na to, že pochybnosti se vyrojily i v době, kdy se tato firma rozhodla převzít malou společnost PayPal, která zajišťovala onlinové platby. Dnes se tato akvizice považuje za úspěch.

Směr je správný, cesta klikatá.

Jistá shoda ohledně čerstvě ohlášené akvizice však přece jen panuje. Nikdo netvrdí, že by se eBay vrhla do zcela neperspektivního oboru. Je sice pravda, že některá dřívější nadměrná očekávání ohledně rychlého rozvoje internetového telefonování se nepotvrdila, ale v současné době je patrný jasný trend postupného přechodu zákazníků k této formě volání. Velká část z nich je v Japonsku - více než osm milionů. Dynamický rozvoj ovšem zaznamenávají také Spojené státy, kde se odhaduje, že v příštích letech počet uživatelů vzroste několikanásobně z dnešní úrovně čtyř milionů předplatitelů. Do odvětví se vrhají velké softwarové a internetové firmy, jako Microsoft, Google či Yahoo!, ale i tradiční telekomunikační společnosti (v Americe AT&T, v Evropě kupříkladu nizozemský KPN) a také provozovatelé kabelových televizí.
Jednoznačnou výhodou je nabídka levného telefonování při postupném zvyšování kvality přenosu hlasu. Spory se vedou spíše o to, zda je vhodná ta či ona forma připojení k síti, technologie, nebo ten či onen obchodní model. Boom internetového telefonování tedy přináší rovněž velká rizika - dnes může být nahoře jeden provozovatel, ale zítra někdo úplně jiný.

  • Našli jste v článku chybu?