Menu Zavřít

Buddhista, který si stvořil svůj trh

30. 6. 2008
Autor: Euro.cz

LIBOR MALÝ, MAJITEL FIRMY LMC - Vládne tuzemskému internetovému trhu práce. Ba co víc: sám si jej prý stvořil. Co je ale na Liboru Malém nejpozoruhodnější, je jeho životní krédo. Praktikuje totiž buddhismus a s pomocí této orientální filozofie se rozhoduje i v obchodu. Dovedlo ho to hodně vysoko.

Dokážete cokoliv, zbývá uvěřit. To je životní motto podnikatele Libora Malého. On sám uvěřil a dokázal. Někdejší student Vysoké školy ekonomické v Praze si kdysi po večerech jen tak pro zábavu dělal webové stránky. Sám tehdy netušil, že nevinný koníček jednou přeroste v obrovský byznys. Dnes čtyřicetiletý Libor Malý kontroluje tři stěžejní portály webového trhu práce a jeho podnik loni utržil téměř půl miliardy korun. Na jeho příběhu je navíc ještě další výjimečný aspekt. Libor Malý totiž vyznává buddhismus a z toho vyvěrá i jeho velmi osobitý přístup k podnikání.

Úředník nevěděl, jestli se smí na webu podnikat

Začátky vypadaly zřejmě tak, jako u mnoha jiných počítačových nadšenců. Mladý absolvent vysoké školy se bez snahy o nějaký rychlý zisk věnoval svému hobby, tvořil internetové stránky. „Vyšíval jsem si na IČO, co mě bavilo, rok jsem pracoval úplně sám,“ vzpomíná Malý.

Jakoby ho ale už tehdy navštívila prozřetelnost. V roce 1996 si totiž nechal zaregistrovat svůj první portál jobs.cz., který měl zprostředkovávat zaměstnání přes internet. Tím trefil Malý přesně ty dva fenomény, které se měly v budoucnu stát zásadními pro českou ekonomiku. Dnes ji trápí nejvíce právě nedostatek pracovníků, takže jejich vyhledávání je žádanou službou. A druhá trefa – Malý vsadil na internet, který byl v té době v České republice ještě v plenkách. „Tenkrát byl můj portál úplně první službou na internetu, takže pán na úřadě ani pořádně nevěděl, zda mi může doménu zaregistrovat,“ ilustruje podnikatel.

Portál byl určen pro obě strany. Pro ty, kdo práci hledají, i pro ty, co ji nabízejí. Zájem o službu rostl u obou těchto táborů. Malý si – už s týmem spolupracovníků – proto vyvinul speciální aplikaci LMC G2. „Ta umožňuje firmám vést veškerou komunikaci s uchazeči elektronickou cestou, včetně třídění životopisů, hromadného odesílání pozvánek na pohovor či zamítnutí. Dnes máme 25 tisíc registrovaných firemních zákazníků,“ shrnuje.

V roce 2001 začal provozovat ještě portál prace.cz. A loni korunoval růst firmy i průnikem na Slovensko prostřednictvím portálu topjobs.sk. Společnost LMC, která celé impérium zastřešuje, zaměstnává v Česku a na Slovensku dohromady 230 lidí. Její obrat dosáhl loni téměř zmíněné půl miliardy korun. „Dnes řeším zajímavý problém. Být lepší než konkurence na trhu, který jsem si vlastně kdysi sám vytvořil,“ usmívá se podnikatel.

Růst je hledáním poklopů ve vašem stropu

Sledujme nyní, jaké poznatky Libor Malý při závratném růstu svého podniku pochopil. V mnohém inspirují – třeba jak lze ustát vlastní úspěch a jak najít vždy ještě prostor pro další růst. „Podle mě je vždycky pro majitele firmy nejdůležitější uvědomit si: Já jsem ta žába na prameni. Já jsem ta hlavní brzda podniku. Když si přiznáte, že jste narazili na svůj osobní strop, můžete v něm začít hledat poklop a povylézt zase o patro výš,“ říká Libor Malý a hned připojuje jako příklad osobní zkušenost. „Na začátku jsem třeba dělal klasickou chybu. Pořád jsem chtěl sám všechno řídit, každou maličkost. I když firma už dávno vyrostla, převalila se dál. Musel jsem se nakonec naučit věřit lidem kolem sebe a delegovat jim úkoly i pravomoci.“

Další strop, na který Libor Malý narazil, se týkal firemní kultury. „Jednoho dne jsem si uvědomil, že jsme prostě jen neukázněná banda kluků, kteří mastí HTML stránky. Neměli jsme žádnou firemní kulturu, potřebovali jsme nějaký kodex,“ vypráví podnikatel. „Jenomže jsme nevěděli, jak by ten kodex měl vypadat. Bylo to zrovna v době, kdy krachly americká společnost Enron a auditorská firma Arthur Andersen. Tehdy chtěla každá firma přesvědčit klienty: my jsme ti slušní. Takže kdekdo měl na webu vystaven svůj etický kodex. A tak jsem to přes víkend opsal a bylo,“ směje se podnikatel.

MONSTRÓZNÍ KONKURENCE

Konkurenci má dnes Libor Malý už relativně silnou. Vedle jeho portálů Prace.cz a jobs.cz působí na internetovém trhu práce domácí i nadnárodní soupeři. Za portálem Sprace stojí nejpoužívanější český webový vyhledávač Seznam. Portál Jobpilot zase spadá do skupiny nadnárodního hráče, společnosti Monster Worldwide. Na studenty se zaměřuje portál iKariéra, který provozuje mezinárodní nezisková studentská organizace IAESTE.

Rozbijte soukolí

Co čekalo v nejvyšších patrech? „Další strop, na který jsme narazili – stali jsme se obětí vlastního úspěchu. Všeho bylo najednou moc. Zakázek, peněz, ale také pracovních úkonů. Všechny procesy uvnitř firmy tím hrozně zesložitěly. Najednou je to tak, že všichni usilovně pracují, ale ve finále nic neudělají,“ míní podnikatel. V takové situaci je podle něj úkolem manažera, aby zbytnělé pracovní soukolí rozbil a postavil jinak. „Když to zkusíte, samozřejmě za vámi všichni chodí a říkají: proboha, proč chceš něco měnit, když všechno tak perfektně funguje. Tomu ale nesmíte podlehnout,“ shrnuje Malý.

Zatím posledním poklopem, nebo spíš bránou, kterou otevřel, byla ta, která vede na slovenský trh. Zřízení slovenského portálu je podle odborníků dobrou pojistkou proti případné recesi v Česku. „Vzhledem k tomu, že lidské zdroje jsou stále vzácnějším artiklem, není pravděpodobné, že by se vytratil zájem právě o portály zaměřené na zprostředkovávání práce. A pokud přeci ano, expanze na Slovensko, pro kterou se firma LMC rozhodla, je tou nejlepší obranou,“ říká Martina Poláková ze společnosti top vision, která sleduje a vyhodnocuje dráhu tuzemských úspěšných podnikatelů. Firma zařadila právě Libora Malého mezi elitní sestavu byznysmenů, kteří byli letos na jaře hlavními řečníky na prestižní pražské konferenci Náš růst.

Buddhismus od Toltkéků

Martina Poláková zároveň upozorňuje, že za úspěchem Libora Malého je nutné vidět i jedno jeho, v Česku dost nezvyklé, specifikum. Buddhistické vyznání. „Právě buddhismus v něm probouzí tolik důležitou vyrovnanost a pohodu, která se následně stává součástí firemní kultury celého podniku,“ míní Poláková.

Sám Malý potvrzuje, že jeho přesvědčení v mnohém jeho podnikatelskou strategii ovlivnilo. Zároveň zdůrazňuje, že podstata buddhismu je trochu jiná, než jak jej většinou česká společnost chápe. „Obvykle je považován prostě za náboženství, ale ve skutečnosti je buddhismus spíš ucelenou životní filozofií,“ vysvětluje podnikatel. A dává nahlédnout do několika pravidel, ze kterých vychází. „Snažím se řídit prostou poučkou svého duchovního učitele: pracovat s okolnostmi a přitom dělat vždy to nejlepší, co člověk může. Motivující jsou pro mě Čtyři dohody, což je takový čirý buddhismus od amerických Toltéků. A potom základní pravidlo Dzogchenu, kterým je dívání se na všechny běžné věci takové, jaké jsou.“

Přístup v duchu buddhismu mu pomohl rozhodovat se třeba při nabídkách na odkup jeho firmy. „Samozřejmě, že jak byla firma úspěšná, stalo se už několikrát, že přede mě někdo – obrazně řečeno – položil otevřený kufřík. A peněz v něm bylo docela dost. Ovšem firmu jsem neprodal,“ říká.

bitcoin_skoleni

Zatímco podnikatelé většinou vysvětlují, že firmu nechtějí prodat, protože je jejich piplaným dítětem, Libor Malý vysvětluje rozhodnutí jinak. A právě v perspektivě buddhistického přístupu ke světu. „Základem buddhismu je nelpění. Nemáte lpět na ničem, tedy ani na svém podniku. Takže když přede mnou ten kufřík otevřou, rozhoduji se podle toho, jak to momentálně cítím. Zatím jsem to necítil tak, že bych chtěl firmu prodat. Ale třeba přijde v budoucnu s tím kufříkem někdo znovu a mě se naopak bude zdát, že teď je firmu dobré prodat. Nebudu na ní lpět, prodám ji a vrhnu se třeba do něčeho úplně jiného,“ vysvětluje neortodoxní přístup.

Za svůj hlavní životní cíl na osobní úrovni považuje Libor Malý každopádně to, aby došel osvícení. Na té profesní úrovni už v tomto ohledu uspěl. Ve světě podnikání totiž jistou obchodní osvícenost už bezesporu prokázal.

  • Našli jste v článku chybu?