Zbrojní průmysl
Od sametového rozvodu československé federace sice uplynulo už šest let, ale zbrojní průmysl v nástupnických státech se chová, jako by se nic nestalo. Spolupráce pokračuje, důvod je jasný. Oběma stranám nic jiného nezbývá.
Po rozpadu Československa se sice situace mírně zkomplikovala, ale spolupráce zbrojních firem jela dál. „Mnoho let to byl jeden průmysl a takové vazby nelze přerušit ze dne na den. Je naprosto logické, přirozené a hlavně nezbytné, aby průmysl v obou zemích více spolupracoval, konstatoval náměstek českého ministra obrany Jindřich Tomáš.
Nový mandát ke spolupráci
Na brněnském zbrojním veletrhu IDET 99 představitelé obou států podepsali dohodu o vytvoření společné česko-slovenské koordinační komise pro spolupráci v oblasti technického rozvoje. Meziresortní komise bude na české straně složena z odbo rníků z ministerstev obrany a průmyslu a obchodu. Na slovenské straně to budou rovněž armádní experti a odborníci z ministerstva hospodářství.
„V rámci této komise budou působit malé pracovní týmy, zaměřené na otázky zbrojní výroby a nákupu výzbroje pro oba státy, vysvětlil Peter Dudák z Ministerstva hospodářství Slovenské republiky.
Případů spolupráce českých a slovenských firem je na tucty. Například slovenská společnost Transmisie, která vyvinula nové průzkumové vozidlo jménem Aligátor, nechala výrobek odborně vyzkoušet ve vojenském zkušebním ústavu ve Vyškově. Prozatím se p očítá, že vozy odebere slovenské Ministerstvo vnitra, zájem o ně však mají také armády obou států. Příkladem další spolupráce je vývoj a výroba nové samohybné houfnice typu Zuzana, která je plně kompatibilní s parametry NATO. Hlavním dodav atelem je slovenská firma Kerametal, houfnice by však nebyla samohybná bez pomoci kopřivnické Tatry, která dodává podvozek. Pancíř na celý systém zase dodávají ostravské Vítkovice. Český podíl na výrobku tak představuje čtyřicet procent. „Počítáme, že v letech 2002-2003 odebereme jednu baterii těchto systémů, řekl Tomáš, pod kterého na ministerstvu obrany spadají zbrojní akvizice.
Do budoucna se uvažuje o dalších projektech, které by spoluprací ušetřily hromadu peněz. Typickým příkladem je modernizace tanku T-72 (EURO 19/99). O této problematice ovšem Tomáš nechtěl diskutovat.
Projekt projektů
Slovenská vláda letos v červnu zřejmě vyhlásí tender na nové podzvukové multiúčelové letouny, které by měly nahradit zastaralou ruskou techniku (EURO 20/99). V této soutěži je podle zbrojařských odborníků favoritem letoun L-159 ALCA. Stroj, kte rý vyrábí společnost Aero Vodochody spolu s Boeingem, se v červnu představí na bratislavském aerosalonu.
Tendru by se měly zúčastnit čtyři firmy včetně vodochodského Aera. Jsou to British Aerospace (BAe) se svým letounem Hawk 100, dále italská společnost Aermacchi s nabídkou MB.339 a seskupení Aermacchi s ruskou konstruktérskou kanceláří Jak ovlev. To nabízí letoun Jak-130. Podle odborníků nemají poslední dvě nabídky příliš velkou šanci na úspěch. K souboji tedy dojde mezi Brity a Čechy. British Aerospace se na slovenském území agresivně pohybuje již osmnáct měsíců a tvrdě lob buje za svůj produkt. Britové se snaží prosadit svůj letoun přes výrobce leteckých motorů Rolls Royce. „Rolls Royce intenzivně jedná se slovenskou firmou Považské strojárne letecké motory (PSLM) a je možné, že brzy podepíše smlouvu o bližší spo lupráci, řekl Peter Dudák.
Strategie Britů je jasná: chtějí ze hry vyšachovat projekt Jak-130. Motor DV-2s, který by měl tento letoun pohánět, totiž vyvíjí firma PSLM. Problém ale je, že na dokončení vývoje chybí 60 milionů dolarů. „Britové pravděpodobně slibují, že by přesunuli alespoň část své výroby leteckých motorů do firmy PSLM, uvedl zdroj ze zbrojního průmyslu, který si nepřál být jmenován.
Podivná hra
Jak uvedl státní tajemník Ministerstva obrany Slovenské republiky Jozef Pivarči, ve výběrovém řízení se bude klást velký důraz na spolupráci se slovenským průmyslem. Firma PSLM však zatím hraje velmi selektivní hru. Přestože se její management setkal s představiteli firmy Rolls Royce a americkým výrobcem leteckých motorů Pratt & Whitney, ze zatím neznámých důvodů si odmítl sednout za jeden stůl se společností Allied Signal, která vyrábí motor F-124 pohánějící letoun L-159.