Česká pobočka softwarové firmy hodlá během tří let zdvojnásobit své tržby
Michal Čupa, šéf české pobočky Microsoftu, největší softwarové společnosti světa, je odvážný manažer. Když letos v květnu roku nastupoval do současné funkce, sliboval, že se lokální afilace začne výrazně více orientovat na byznys a zvýšený prodej svých produktů. Že však svým nadřízeným veřejně slíbí nárůst tržeb pobočky během následujících tří let o sto procent, to čekal málokdo. „Do poloviny roku 2009, kdy nám končí fiskální rok, chceme v České republice zdvojnásobit objem obchodu,“ říká směle Čupa. Softwarový gigant nezveřejňuje finanční výsledky rozčleněné do jednotlivých lokálních poboček, a proto není možné manažerova slova převést do konkrétních čísel. Podle zdrojů týdeníku EURO ale prodeje Microsoftu na českém trhu přesahují hranici 100 milionů dolarů ročně, pohybují se tedy kolem dvou a půl miliardy korun. A Čupa chce tyto hodnoty v průběhu následujících tří let zdvojnásobit. „Máme kvalitní produkty, lidi, prodejní kanály a zázemí velké firmy za zády. Bude to fungovat,“ slibuje.
Do domácností!
Strategie růstu českého Microsoftu je postavena na pěti základních odbytových pilířích - malých firmách, středně velkých zákaznících, velkých korporacích, veřejné správě a nově také na domácnostech. „To je pro nás takřka nový segment, prodeje do tohoto sektoru byly doposud mizivé. Kupní síla domácích uživatelů ale roste a v horizontu tří let zde vidíme zajímavý potenciál,“ řekl Čupa týdeníku EURO. Kromě nového operačního systému Windows Vista a nové edice kancelářských programů Office, které začne Microsoft v Česku prodávat na začátku příštího roku, hodlá Čupa prorazit do českých domácností s herní konzolí xBox 360 a multimediálním přehrávačem Zune. „Ročně bychom zde chtěli prodat desítky tisíc xBoxů a během tří let se stát v tomto segmentu trhu jedním z nejsilnějších hráčů,“ slibuje Čupa. Posílit pozici Microsoftu mezi domácími uživateli by měl pomoci i přehrávač hudby a videa Zune, funkcemi a především designem připomínajícím přehrávač iPod od společnosti Apple.
Aliance na počítače.
Především se však chce Microsoft zasadit o výraznější nárůst počítačů v českých domácnostech, kde penetrace v současnosti dosahuje zhruba 30 procent. „Chceme dostat toto číslo alespoň na 50 procent, což odpovídá současné penetraci počítačů v sousedním Rakousku,“ tvrdí Čupa. Microsoft již prý aktivně hledá metody, jak odstraňovat bariéry rozšíření PC mezi domácími uživateli. Stručně řečeno, firma hledá partnery, se kterými by založila alianci, jež by vytvořila nabídku „rozumného počítače s rozumným vybavením a vysokorychlostním připojením na internet za rozumnou cenu.“ „Jednáme. Naše vize se setkává s racionálními a podobně naladěnými posluchači,“ řekl Čupa týdeníku EURO.
Čupa má s podobnými aktivitami zkušenost z doby, kdy šéfoval společnosti Contactel. Tento alternativní telekomunikační operátor stál v létě roku 1999 za akcí RedBox, která obsahovala nabídku multimediálního počítače prodávaného na splátky s připojením na internet zdarma. „Tehdy však byly na trhu zcela jiné podmínky. Internetové připojení bylo pomalé, přes dial-up, nebyla vytvořena ani základní infrastruktura, která by lidi přesvědčila, aby si doma pořídili internet s počítačem. Dnes je plně rozjeté internetové bankovnictví, on-line nakupování přes web a postupně i komunikace s úřady a státní správou,“ vypočítává Čupa.
O partnerech, se kterými Microsoft vyjednává o vytvoření alilance, nechce příliš mluvit. „Struktura je logická - dodavatel hardwaru, tedy samotných počítačů a periférií, dodavatel softwaru, tedy Microsoft, dodavatel vysokorychlostního připojení k internetu a banka, která uživatelům pomůže s financováním,“ naznačuje. Kromě „tradiční“ orientace na mladší uživatele počítačů a moderních technologií se chce Čupa zaměřit na cílovou skupinu Čechů nad 45 let (viz tabulka). „Zde je největší disproporce v penetraci počítačů oproti zahraničí, přitom je to aktivní a příjmově zajímavý segment. Měli bychom se pokusit, aby se počítač s připojením k síti stal součástí života a životního stylu jako v případě mobilních telefonů,“ dodává.
Konkurence pro SAP.
Zásadní změny způsobu prodeje plánuje český Microsoft i v sektoru firem a velkých korporací. Místo pouhého prodeje licencí hodlá softwarová firma nabízet velkým společnostem řešení „šitá na míru“, přičemž chce vycházet ze zkušeností svých kolegů ve světě. „Nastala doba, kdy je nutné individuálně reflektovat potřeby velkých zákazníků,“ komentuje změnu stylu Čupa. Doposud Microsoft prodával produkty do tohoto segmentu takřka jen přes obchodní partnery, nově chce být v přímém kontaktu se zákazníky prostřednictvím svých konzultantů. „Je to nová dimenze jednání s klientem,“ tvrdí. Firma tak bude o zákazníky soupeřit s konkurenty, jako jsou SAP, Oracle, IBM či Sun Microsystems. Pro klientelu ze segmentu malých a středně velkých firem chce Microsoft připravit nabídku jednoduchých a cenově dostupných řešení. „Budou to předpřipravené produktové balíčky, do určité míry standardizované podle potřeb, které v daném oboru řeší typičtí zákazníci. Hlavním mottem je jednoduchost a užitečnost řešení pro zvýšení produktivity a konkurenceschopnosti našich klientů,“ říká Michal Čupa. Hodně si také slibuje od mobilních řešení, tedy propojení informačních systémů zákazníků Microsoftu s mobilními telefony. „Češi zatím používají mobily na relativně primitivní úrovni, zejména k volání a posílání textových zpráv. Přes telefon je ale možné se odkudkoli, kde je signál, z dálky dostat do podnikového systému. Tím se odbourává zdlouhavé papírování a zvyšuje produktivita zaměstnanců,“ tvrdí.
Zloději, pozor!
Součástí růstové strategie Microsoftu je i výrazné snížení ukradených počítačových programů, tedy boj proti softwarovému pirátství. Míra nelegálních programů se v Česku dlouhodobě pohybuje kolem 40 procent, Čupa by se chtěl během tří let dostat na úroveň Rakouska, kde se nyní odcizí asi 27 procent softwaru. Podle interních propočtů Microsoftu dosahují roční ztráty české pobočky firmy z pirátského kopírování programů asi 300 milionů dolarů, tedy více než šest miliard korun. „Více než dvě třetiny těchto ztrát jsou způsobeny nelegálním kopírováním operačního systému Windows a kancelářského balíku Office,“ vypočítává mluvčí Microsoftu Jiří Grund.
Kromě osvěty a přísnějších pravidel při stahování aktualizací programů z internetu hodlá Microsoft sáhnout k tvrdším opatřením. Konkrétní podobu represí však nehodlá Čupa prozatím komentovat. „Bude to velká sranda, uvidíte,“ řekl týdeníku EURO.
Češi a počítače
Počet Čechů, kteří v posledních třech měsících použili počítač, v procentech
Věková skupina / v %
15 – 24 / 76,6 %
25 – 34 / 53,9
35 – 44 / 55,1
45 – 54 / 39,9
55 – 64 / 22,6
65 a více / 2,9
Pramen: Microsoft