Menu Zavřít

Budíček na kolonádě

16. 9. 2013
Autor: Euro.cz

Úsilí přilákat klienty platící z vlastní kapsy naráží, hlavně v případě menších lázeňských domů, na nedostatečnou nabídku a malou atraktivitu služeb

Prima dovolená z nemocenské a za státní peníze. To bývaly lázeňské pobyty po mnoho desetiletí a těžko se tomu odvyká. Jak na straně uživatelů, tak poskytovatelů lázeňské péče. Lázně samozřejmě nebyly a nejsou jen tanečky a třítýdenní románky lázeňských šviháků. U řady diagnóz je terapeutický

účinek jasný a prokazatelný, a tak jistě pochopitelný postup zdravotních pojišťoven, které u křížkových pobytů pořádně přitvrdily, by měl mít v řadě případů své meze.

Jenže nejde jen o to, že ve zdravotním pojištění není peněz nazbyt. Ono jich není nazbyt ani v lázeňských regionech a je skutečností, že lázně jsou leckde významným zaměstnavatelem, ale i tahákem, který živí spoustu drobných obchodníků, hospodských a poskytovatelů dalších služeb. Jejich živobytí tak visí na vlásku přivřeném do zdravotnické kasy. Z pohledu celé české ekonomiky sypou lázně sice nepříliš významné částky, ale pořád, jak dokazujeme v hlavním tématu tohoto vydání týdeníku Euro, je to zřetelně více, než kolik do toho i v dobách hojných dával stát prostřednictvím zdravotních pojišťoven. A navíc to živí opravdu dost lidí v regionech, kde se práce jinak nehledá úplně snadno.

Svůj díl viny na současném napjatém stavu ale mají i sami majitelé balneoprovozů, většinou privátní. Úsilí přilákat klienty platící z vlastní kapsy naráží, hlavně v případě menších lázeňských domů, na nedostatečnou nabídku a malou atraktivitu služeb, byť se na řadě míst v posledních několika málo letech mění situace k lepšímu. Zejména zahraniční klientela je v tomto směru velmi náročná, a tak se soustředí jen na opravdu známé a prověřené západní Čechy, kde je sice pořád nějaká ta patina slavné historie, ale ani zde se až na ruské výjimky moc neinvestovalo, a navíc sehnat kvalitní personál je nadlidský úkol. Není pak divu, že je to na službách čas od času vidět. Služby jsou vždy o lidech, kteří je poskytují, a ti, kdo zde nahradili sudetské Němce, tu službu nějak nemají moc v krvi.

Nakonec každý, kdo více cestuje, ví dobře, jak je téměř nemožné sehnat třeba v Karlových Varech dobrou restauraci s kvalitní kuchyní a ochotnými a profesionálními číšníky. Lázeňské domy pak zápolí s úplně stejnými problémy. O dalších lázeňských městech nemluvě. A tak se nějaké oslnivé výsledky nedostavují ani v těch nejznámějších destinacích, kde o zahraniční klienty ochotné platit z vlastní kapsy nouze opravdu není. Menší lázně po celém zbytku republiky to mají samozřejmě ještě o hodně těžší. Po zaplacení vodného a nejnutnějších oprav na nějakou marketingovou kampaň většinou nezbývá.

Všem pak ještě konkurují klasičtí hoteliéři, kteří často i pomocí peněz z Evropské unie budují wellness, kde se jen dá. Ti dokážou stáhnout zejména tuzemskou klientelu nejen solidní úrovní služeb, ale především cenou.

bitcoin_skoleni

Možná to utažení kohoutků ze zdravotních pojišťoven bude budíčkem pro politiky a státní správu a všichni si uvědomí, že jde o opravdu cennou součást cestovního ruchu, kterou by bylo dobré si hýčkat a podporovat ji, a ne se snažit ždímat další peníze prostřednictvím stále rostoucích pobytových poplatků. Radní se rádi chlubí, že mají ve městě lázně, ale ne všude jsou pro ně ochotní také něco udělat.

O autorovi| pavel páral * paralp@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?