Psali jsme před 15 lety
Psali jsme před 15 lety
Každý podnikatel, který jen trochu pozorněji sleduje dění na naší vnitropolitické scéně, určitě zaregistroval, že poslanci zvažují možnost zavést – jak v Čechách, tak na Slovensku – institut ombudsmanů. To znamená jakýchsi ochránců práv spotřebitelů v demokratické, na tržních principech postavené společnosti.
Co vlastně znamená ombudsman? Název pochází ze švédštiny, respektive v této severské zemi funkce ombudsmanů vznikla. A to již v roce 1809, kdy začali působit úředníci pověření poměrně nezávislou kontrolou určitých úseků činnosti různých úřadů.
V průběhu téměř dvou století se jejich činnost „vyvíjela“ a dnes pokrývá nejrůznější oblasti života společnosti. Jsou ombudsmani, kteří dohlížejí na výkon zákonů a nařízení soudců státními úředníky a vojenskými důstojníky, další jsou pověřeni dohledem nad hospodářskou konkurencí, aby nepůsobila v rozporu s veřejnými zájmy. Počátkem sedmdesátých let byla ustavena funkce ombudsmana jako ochránce spotřebitelských práv veřejnosti, a to nejen ve Švédsku, ale i v řadě dalších evropských zemí.
Vývoj v osmdesátých letech dospěl až k tomu, že v různých zemích, především však v severských, začali být ustavováni ombudsmani rovnoprávnosti (dohled nad dodržováním zákona o rovnoprávnosti žen a mužů). Existují rovněž „dětští“ ombudsmani – ti dohlížejí na ochranu práv dětí.
Momentálně je těžké odhadnout, zda-li se tato funkce u nás v dohledné době ustanoví. Zkušenosti ze zemí západní Evropy, USA a dalších vyspělých států světa napovídají, že plní důležitou roli prostředníka mezi spotřebitelem a podnikatelem, mezi státní správou a veřejností. Z toho důvodu mají ombudsmani své místo i u nás. Chce to však nejdřív příslušnou legislativu a pak především vysoce morální lidi, kteří by svůj „úřad“ zastávali naprosto čestně, s maximální mírou odpovědnosti a vytříbeným smyslem pro spravedlnost.**
Profit č. 47/1992