Fúze a akvizice mezi výrobci oděvů vytlačily ceny na zneklidňující úrovně
Tommy Hilfiger je zase populární, ale ne svými červenými, bílými a modrými komplety pro školáky. Tentokrát kolují zvěsti, že se možná brzy bude prodávat firma samotná. I když ještě k žádnému obchodu nedošlo, fámy o aukci brzy po Svátku práce, tedy po prvním zářijovém pondělí, pomohly v srpnu vytlačit cenu akcií o 38 procent.
Tón v módě však neudává Hilfiger. Pokud jde o fúze a akvizice, vzrušení panuje kolem oděvních závodů. Některé prozíravé investory trápí to, že se ceny zvedají příliš vysoko. „Je to nákupní horečka, v níž evidentně není moc cenové disciplíny,“ tvrdí generální ředitel společnosti Liz Claiborne Inc. Paul Charron, který se akvizicemi zabývá už dlouho, ale v posledních dvou letech uzavřel jen dvě dohody, přestože aktivně vyhledává příležitosti. „Na trhu je hodně nadhodnocených majetků.“
A ceny rostou dál. James P. Fogarty, vrchní ředitel v poradenské firmě Alvarez & Marsal Holdings LLC specializující se na restrukturaci a bývalý finanční ředitel u výrobce oděvů Warnaco Group Inc. a ve společnosti Levi Strauss & Co., uvádí, že ceny posledních obchodů přinesly úhrnný peněžní tok, který je zhruba o 20 procent vyšší než to, čeho společnosti dosáhly před několika málo lety. Investiční bankéři uvádějí, že některé z největších obchodů byly uzavřeny na hodnotách patnáctkrát až šestnáctkrát vyšších než příjmy před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace neboli EBITDA, obvyklého ukazatele podnikových peněžních toků. To je dvakrát víc, než čím výrobci oděvů disponují.
Obchody stagnují.
To by nemuselo být tak zneklidňující, kdyby neochabovalo odvětví samotné. Marshal Cohen, hlavní průmyslový analytik firmy NPD Group Inc., očekává, že prodej oděvů letos vzroste o 2,9 procenta. Myslí si však, že i toto skromné tempo se zpomalí, až se spotřebitelé místo módy vrhnou na elektroniku a projeví se dopad cen pohonných hmot.
Málo oděvních podniků je tak zranitelných jako Hilfigerova firma. Loni její příjmy z velkoobchodního podnikání v USA, většinou s obchodními domy, poklesly o 29 procent na 684 milionů dolarů a očekává se, že letos spadnou o dalších 30 procent. Hilfigera také ohrožuje to, že společnost Federated Department Store Inc. brzy koupí firmu May Department Stores Co. a v roce 2006 zavře 68 obchodních domů. Výrobcům oděvů nepomůže ani očekávané rozšíření prodeje úspěšných a velmi ziskových značek se soukromými etiketami společnosti Federated, například Inc. a Alfani, do obchodních domů firmy May. „Myslím si, že Tommy se pustí do důrazného prodeje,“ tvrdí Maggie Gilliamová, bývalá analytička na Wall Streetu, která vede poradenskou firmu Gilliam & Co.
Bez ohledu na varování bude poptávka po módě pravděpodobně pokračovat. Zaprvé dodavatelé doufají, že při rostoucím objemu mohou znovu získat vliv na tvorbu cen, když teď mají mnohem větší maloobchodní zákazníky. Dalším důvodem je to, že soukromé kapitálové fondy, které mají dostatek peněz, potřebují svou hotovost někam vložit. Podle firmy Thomson Venture Economics takové fondy získaly v roce 2004 a v první polovině letošního roku 88 miliard dolarů.
Tyto fondy spoléhají na výrobce oděvů kvůli jejich nízké zadluženosti, skromným potřebám kapitálových investic a vysokým maržím, vysvětluje Paul Altman, viceprezident losangeleské investiční banky Sage Group LLC, která se specializuje na spotřebitelské značky. Altman uvádí, že při nedávném obchodě měl nabídky od šesti zainteresovaných kupců, i když jen pět z nich vedlo rozhovory s podnikovým managementem.
Takové horečnaté soupeření dělá starosti investorům, kteří v oděvním průmyslu působí dlouhodobě. Firma Bear Stearns Merchant Banking byla dosti úspěšná v řadě maloobchodních investic včetně investic do společnosti Aéropostale Inc., jejíž akcie mají o 34 procent vyšší hodnotu než na počátku veřejné nabídky v roce 2002. Nedávno získala podíl ve firmě Seven For All Mankind vyrábějící módní džínsy. Ovšem společník Bodil Arlander uvádí, že fond představující 1,5 miliardy dolarů nebude možná chtít zaplatit cenu, kterou by mohl Hilfiger dosáhnout.
Pro Hilfigera je to možná vhodný čas k odprodeji. Ovšem jsou-li investoři v pokušení kupovat, měli by být opatrní. Jako když člověk neodolá a koupí si drahou košili, která brzy může vypadat tak, že za takové peníze vůbec nestála.
Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl