V Česku se letos prodá 1,3 milionu počítačů v hodnotě 14,4 miliardy korun. Po loňském propadu trhu očekávají analytici významný růst
Víte, co mají společného Vánoce 2010 s loňským létem? Prodej počítačů a notebooků z jedné a té samé dodávky zboží. Hořký vtip, který koluje mezi manažery počítačových firem a PC prodejců, poměrně přesně popisuje důvod loňského téměř dvanáctiprocentního propadu českého počítačového trhu – přezásobení. Distributoři IT techniky totiž předloni v létě špatně odhadli velikost předvánočního retailového trhu, více než polovina počítačů pak zůstala ve skladech obchodníků a tyto „vánoční dodávky“ se vyprodávaly ještě na začátku loňských prázdnin. Vánoční prodeje, tradičně nejsilnější období, byly zase ovlivněny nedostatkem počítačů a PC komponent. Kvůli záplavám v Thajsku, kde stojí řada továren na výrobu pevných disků, totiž počítače na předvánočním trhu chyběly anebo převis poptávky vytlačil ceny tak vysoko, že lidé odmítali kompjůtry kupovat. Suma sumárum: loňský rok nebyl pro hráče na českém počítačovém trhu vůbec dobrý. „Propad trhu byl větší, než se všeobecně očekávalo. Klesly dokonce i prodeje notebooků, největšího segmentu v České republice, až o třináct procent. O to je pozitivnější, že se za daných podmínek dařilo naší společnosti meziročně růst,“ říká Petr Trešl, marketingový ředitel divize osobních počítačů společnosti Hewlett-Packard (HP), jedničky českého trhu.
Vítězem každý, kdo přežil
Z údajů analytické agentury Gartner vyplývá, že se v tuzemsku loni prodalo 1,12 milionu kusů stolních počítačů, notebooků, netbooků, ultrabooků a takzvaných all-in-one PC, tedy počítačů integrovaných v monitoru. A zatímco celosvětový odbyt osobních počítačů rostl (o 4,4 procenta na 368 milionů kusů), Česká republika zažila jeden z největších propadů – meziroční pokles dosáhl 11,8 procenta. „Poptávka po počítačích na českém trhu byla slabší jak v retailovém, tak i v korporátním segmentu. Zákazníci nejevili ochotu utrácet, především kvůli nejistému ekonomickému výhledu,“ hodnotí Oldřich Příklenk, ředitel firmy KPC-Group, českého zastoupení společnosti Gartner.
„Povánoční výprodeje byly způsobeny především postupným snižováním cen skladových zásob, což u některých firem vedle k razantním škrtům nákladů. Byl to přelomový rok, a dá se říci, že kdo ho přežil bez větší újmy, stal se vítězem,“ soudí Ferdinand Rezník, šéf české pobočky společnosti Asus. Proti zájmům distributorů, ale i samotných zákazníků šel i vývoj české koruny vůči světovým měnám, především euru a dolaru. „Oslabení kurzu koruny jsme ke konci roku pocítili poměrně významně, vedle toho se kvůli thajským záplavám zvýšily ceny pevných disků, na což trh reagoval zvýšením cen. S tím se však potýkal celý mezinárodní počítačový obchod, nejen ten český,“ tvrdí Petr Toman, generální ředitel společnosti Lenovo pro Česko a Slovensko.
Kanibalizace od tabletů
Dalším faktorem, který v roce 2011 determinoval prodeje osobních počítačů – zejména v segmentu malých firem a domácností – byl rychlý nástup multimediálních tabletů. Podle odhadů týdeníku Euro se jich v Česku loni prodalo zhruba 50 tisíc kusů. Letos by se trh zařízení, která se pohybují na rozhraní přenosných počítačů a chytrých mobilů, měl zhruba ztrojnásobit. „Netbooky, ale i notebooky jsou již za vrcholem, postupně pozorujeme odklon poptávky k tabletům a ultrabookům. Především tablety jsou momentálně hitem a výrobci se předhánějí v tom, kdo vyrobí lepší a také dražší produkt,“ říká Rezník. „Tablety sice nejsou přímou konkurencí, respektive nákupní alternativou k osobnímu počítači, ale v domácnostech, a v omezené míře dokonce i ve firmách jako částečná náhrada PC již fungují,“ odhaduje Příklenk.
Oslovení manažeři se shodují na tom, že > tuzemský počítačový trh loni táhla poptávka ze segmentu menších a středně velkých firem, zatímco v domácnostech se pod vlivem negativních zpráv o vývoji ekonomiky a politiky začaly nákupy kompjůtrů odkládat. „Nejistota mezi podnikateli, občany i firmami je rozsáhlá. Nestabilní situace je v otázce investic do IT drží při zemi a nepředpokládám, že by se v tomto směru v letošním roce něco zásadně změnilo,“ předpovídá Kateřina Hažmuková, obchodní ředitelka českého zastoupení společnosti Fujitsu. „Propadem prodejů byly loni nejvíce zasaženy značky, které nemají vyvážený obchodní model rozložený mezi všechny klíčové zákaznické segmenty, tedy domácnosti, malé a středně velké firmy, velké korporace a státní správu. Ti, co tento model mají, loni rostli zejména kvůli poptávce v segmentu SME,“ dodává Petr Trešl.
Nový hit: vše v jednom
Zatímco v loňském roce pokračoval trend vytlačování klasických stolních PC ze strany notebooků a jiných mobilních zařízení, výrazně posílil segment stolních počítačů „vše v jednom“, kdy jsou samotný počítač či optická mechanika zabudovány v těle plochého monitoru. Nejznámějším představitelem all-in-one segmentu je iMac od Applu, ale na trh se zaměřují i velcí PC výrobci jako HP či Lenovo. „Klasická PC již lidé prakticky nekupují, ale ne všichni potřebují přenosné zařízení. Notebooky si často pořizují z důvodu nedostatku místa, přitom jim stačí podívat se doma na internet či poštu. Segment all-in-one počítačů, který tu existoval prakticky vždy, ale šlo o okrajový trh, proto začal loni výrazně růst,“ říká Petr Toman.
Umíráček naopak zvoní před pár lety extrémně populárnímu segmentu: netbookům, tedy mini notebookům. „Řada společností tento segment dokonce opustila, neboť zde lze dosáhnout jen minimálních, nebo dokonce záporných marží. Prodeje netbooků přesto stále reprezentují přibližně patnáct procent celkových prodejů notebooků,“ vysvětluje Trešl.
Nástup nové kategorie
Analytici společnosti Gartner odhadují, že po loňském propadu trhu přijde v letošním roce významný růst prodejů, přesahující hranici šestnácti procent. „Loňský propad trhu snížil srovnávací základnu, a navíc řada zákazníků loni prostě jen odložila nákup počítače na další rok. Hlavním faktorem pro letošní růst trhu je však chystaný přechod řady firem a organizací na nový operační systém Windows,“ předpokládá šéf českého Gartneru. Po prázdninách totiž Microsoft představí nové Windows 8, které prostřednictvím takzvaného dlaždicového uspořádání a výrazné podpory dotykových displejů vnesou do IT branže řadu novinek. Kateřina Hažmuková ze společnosti Fujitsu však považuje odhad prodejů ve výši 1,3 milionu kusů počítačů za příliš optimistický. „Tak vysokého nárůstu by šlo dosáhnout jen za předpokladu, že nedojde k další přírodní katastrofě, která by ovlivnila subdodávky pro IT průmysl,“ soudí. „Nárůst ve spotřebitelském segmentu neočekáváme, jediné potenciální navýšení je v komerční sféře a případně ve veřejném sektoru, jestliže se budou realizovat dodávky zboží u státních zakázek,“ dodává Rezník.
Hlavním faktorem, který by měl letos táhnout PC trh nahoru, je ale nástup zcela nové kategorie počítačů – ultrabooků. Jde o ultratenké a výkonné notebooky, jejichž váha by neměla přesáhnout půldruhého kilogramu a na jedno nabití vydrží přinejmenším pět hodin práce (například nejvýkonnější HP Folio zvládá až devět hodin v plném provozu). „Ultrabooky byly loni na trhu statisticky nevýznamné, ale letos by měly podle našich odhadů představovat jednotky procent prodejů mezi všemi počítači,“ říká Oldřich Příklenk. „V závěru roku 2011 nesehrály ultrabooky tak zásadní roli, jaká jim byla původně přisuzována, ale během letoška již budou nabývat na významu. Impulzem k povzbuzení poptávky v segmentu domácností bude pravděpodobně i uvedení nových Windows 8. Otázkou však zůstává, zda současná situace nebude snižovat nákupní apetit kupujících,“ doplňuje Trešl.
Pět tisíc v ceně dolů
Bez ohledu na popisované produktové změny či rozložení sil mezi jednotlivé značky na trhu je možné pozorovat i průběžný pokles průměrných cen počítačů (až na abnormality, jako byl například konec loňského roku). Ještě v roce 2008 činila prodejní hodnota jednoho počítače více než 15 tisíc korun, letos by to podle Gartneru mělo být již o čtyři tisíce méně a v roce 2014 by cena měla klesnout k hranici deseti tisíc korun. „Je to způsobeno intenzivním konkurenčním bojem a také stále rostoucími cíli jednotlivých značek, které v konečném důsledku vedou ke snižování cen. Řada technologií používaných při výrobě počítačů navíc již nepatří k unikátním, jako například ploché obrazovky, což snižuje výslednou cenu,“ vypočítává Kateřina Hažmuková.
Petr Trešl, marketingový ředitel HP, nepředpokládá v letošním roce tak masivní výprodeje jako v první půlce loňského roku, a podle něj by průměrné ceny počítačů měly letos stagnovat. „Jednak kvůli předpokládanému vývoji kurzu koruny a také kvůli vyšším prodejům dražších zařízení, především ultrabooků,“ vypočítává. Šéf českého Lenova dodává, že čeští spotřebitelé investují do počítače, převážně notebooku, nejčastěji deset až patnáct tisíc korun. „Z počítače se stává běžné spotřební zboží, lidé vnímají notebook stejně jako například mobilní telefon. Už nečekají, až jej opotřebují, ale koupí si nový, protože chtějí jít s dobou a využívat nejnovější technologie,“ vysvětluje Toman.
Počet ztracených notebooků roste
Na nepříjemnost v podobě ztráty firemního přenosného počítače už musela zareagovat každá druhá větší společnost v Česku. Z unikátního průzkumu, který na konci loňského roku uskutečnila společnost Intel mezi 212 českými firmami se sto a více zaměstnanci, kromě jiného vyplývá, že ke ztrátě notebooku došlo u téměř 48 procent respondentů (meziročně o tři procentní body víc). V reálu je toto procento ještě vyšší, neoficiální odhady hovoří zhruba o 90 procentech středně velkých firem, které byly v posledních třech letech v situaci, kdy řešily ztrátu zaměstnaneckého přenosného počítače. Největší světový výrobce počítačových čipů v průzkumu také zjistil, že hodnota „pohřešovaného“ stroje klesla o tři tisíce na zhruba 33 tisíc korun. Daleko zásadnější újma ale hrozí v podobě ztráty citlivých firemních dat. Škoda, která vznikla společnostem zneužitím informací ze ztraceného počítače se meziročně zdvojnásobila na 1,3 milionu korun. Dvě třetiny dotázaných si však data kvůli případné krádeži či ztrátě zabezpečují. Intel rovněž uvádí, že v USA je každý rok nahlášeno přes dva miliony ukradených notebooků, z nichž 97 procent se nikdy nevrátí zpět majitelům.