Menu Zavřít

Budoucnost městské mobility

3. 6. 2019
Autor: Euro.cz

Seat vyvíjí vozidla, která řeší výzvy městské dopravy – zákazy vjezdu do městských zón pro některé druhy aut, dopravní kolony a nedostatek parkovacích míst

Automobilka Seat má za sebou nejúspěšnější rok v historii, příjmy z prodeje se přiblížily hranici deset miliard eur, stejně tak zisk po zdanění ve výši téměř 300 milionů eur je historicky nejvyšší.

Společnost zároveň v roce 2018 vynaložila více než 1,2 miliardy eur na investice, výzkum a vývoj. I to je rekordní částka.

V rámci toho Seat představil svou elektrickou strategii, která bude do začátku roku 2021 zahrnovat šest elektrických a externě nabíjitelných hybridních modelů. Elektrická verze Mii a elektromobil el-Born se stanou prvními dvěma zcela elektricky poháněnými modely značky, zatímco v rámci nové generace modelu Leon a modelové řady Tarraco budou nabízeny hybridní pohony s možností vnějšího nabíjení. Rovněž modely Cupra Leon a Cupra Formentor budou k dispozici v externě nabíjitelné hybridní variantě.

Minimó, to nejlepší z automobilů a motocyklů

Přelomovou novinkou, kterou Seat představil na letošním ročníku veletrhu Mobile World Congress (MWC) v Barceloně, je koncepční vůz Minimó.

Elektricky poháněné čtyřkolové vozidlo bylo vyvinuto s ohledem na výzvy současné dopravy ve městech, která se potýká se stále přísnější emisní legislativou včetně zákazů vjezdu do městských zón pro některé druhy vozidel, s negativními dopady dopravních kolon a s nedostatkem parkovacích míst.

Seat Minimó kombinuje výhody menších rozměrů motocyklu s bezpečností a komfortem větších osobních vozidel s cílem eliminovat mnohé neduhy cestování po městě. Elektromobil kombinuje nejlepší vlastnosti automobilů a motocyklů a minimalizuje plochu, kterou vozidla zabírají ve městech. Díky uzavřenému interiéru je praktické, dokáže komfortně přepravit dvě osoby na co nejmenší ploše a zároveň nabízí vyšší úroveň bezpečnosti. Čtyřkolové vozidlo se vyznačuje futuristickým designem, agilitou a praktičností, nabízí svěží perspektivu cestování ve městě s nulovými emisemi a je připraveno na autonomní budoucnost.

Poloviční náklady, vysoká užitnost

Minimó je také prvním vozidlem Seatu navrženým speciálně pro služby sdílené mobility. Mimo jiné dokáže snížit provozní náklady na sdílený elektromobil až o 50 procent díky řešením, jako je inovativní systém pro výměnu akumulátorů.

Vozidlo tak rychle a efektivně získá novou zásobu elektrické energie. Pro soukromé zákazníky se tím výrazně zkrátí doba nabíjení a provozovatelům služby sdílení městských elektromobilů se sníží provozní náklady.

Dojezd Seatu Minimó dosáhne více než 100 kilometrů na jedno nabití sady akumulátorů s vysokou hustotou energie.

Díky důmyslné konstrukci však uživatelé nemusejí čekat hodiny, až vozidla nabijí energií. Akumulátory, uložené pod podlahou vozidla ve snadno přístupném rámu, lze vyměnit za zcela nabitou sadu během několika sekund a s minimálním úsilím. Vozidlo tak může pokračovat v jízdě mnohem rychleji než ostatní vozidla na silnicích.

Koncepční vůz s vnější délkou 2,5 metru a vnější šířkou 1,24 metru je dostatečně kompaktní k tomu, aby projel i těmi nejucpanějšími městskými ulicemi a využil i ty nejmenší mezery pro zaparkování.

Kompaktní rozměry navíc zmenšují plochu vozidla na pouhých 3,1 metru čtverečních, což je mnohem méně než u běžného městského vozu (zhruba 7,2 m2). A na rozdíl od ostatních městských vozidel poskytuje mimořádné potěšení z jízdy a komfort díky velkým, nezakrytým 17palcovým kolům, vysoké poloze sedadel jako ve vozech SUV a bezkonkurenční nabídce prostoru pro spolujezdce. S tímto vozem lze projíždět městskými ulicemi rychlostí, která je pro ostatní vozidla nedostižná.

Ideální parťák do ulic

Zatímco Minimó je vizí Seatu pro budoucí městskou mobilitu, koloběžka eXS KickScooter je současnou realitou. Koloběžka, která vzešla ze spolupráce společností Seat a Segway, je odpovědí na potřeby moderních metropolí – je stylová, standardní dojezd 25 kilometrů lze dodatečným akumulátorem prodloužit až na 45 kilometrů a díky pouhým 12,5 kilogramu váhy je vysoce mobilní. eXS KickScooter se naplno nabije za tři a půl hodiny, a komu by náhodou došla šťáva, může klasicky koloběžet.

bitcoin_skoleni

O autorovi| Martin Kebrdle, spolupracovník redakce

  • Našli jste v článku chybu?