Roman Planička, výkonný ředitel společnosti Aircraft Industries:
Váš předchůdce Let Kunovice skončil v roce 2004 v konkurzu. Do jaké míry jste se za uplynulá léta již zotavili?
V současné době, tedy dva roky po převzetí konkurzní podstaty, můžeme konstatovat, že společnost je stabilizována. Máme zajištěno zakázkové krytí, restrukturalizace úspěšně dobíhá a aktivněji se integrujeme v leteckém průmyslu jak v národním, tak i mezinárodním měřítku.
Musel Let vůbec takto skončit a jaké kroky jste učinili, abyste opět začali standardně fungovat?
Let se dostal do konkurzu, podle mého názoru, z důvodu špatného výkonu vlastnických práv předchozích majitelů, chybného řízení společnosti a slabé zajištěnosti zakázkového krytí.
Na co se ve výrobní sféře nyní zaměřujete?
V současnosti je podnikatelský záměr společnosti postaven na programu L 410 a jeho dalším rozvoji a na zvyšování objemu leteckých kooperací. Přirozeně hledáme další výrobní programy a příležitosti k širšímu zapojení do velkých projektů leteckého průmyslu.
Kolik těchto letounů letos vyrobíte a kam prodáte?
V roce 2007 plánujeme vyrobit a dodat osm letounů L 410, z toho pět nových a tři kompletně repasované. Tyto letouny směřují k našim zákazníkům hlavně do Brazílie a Jižní Koreje.
Lze současnou produkci poměřit s obdobím před rokem 1989?
Současnou situaci nelze s obdobím před rokem 1989 srovnávat. Letouny L 410 byly dodávány v počtu desítek kusů ročně na základě smluv uzavíraných na vládní úrovni v rámci centrálního plánování celého socialistického bloku.
Jaké očekáváte letos tržby a kolik máte zaměstnanců?
V roce 2007 očekáváme, že celkové tržby převýší 650 milionů korun, což představuje téměř zdvojnásobení objemu tržeb oproti roku 2006. Současný počet 473 zaměstnanců společnosti je v podstatě stejný jako při převzetí společnosti, ovšem v jiné profesní struktuře, a do budoucna předpokládáme navyšování počtu pracovníků.
Pokračuje sanace ekologických zátěží? Kolik tyto práce budou stát a kdy budou hotové?
Sanace staré ekologické zátěže je v gesci ministerstva financí jakožto zadavatele a podle našich informací probíhá v souladu se schváleným projektem a platnou realizační smlouvou.
Vaše stroje létají v aerolinkách třeba na Martiniku. Jaké další zajímavé zakázky realizujete? Ze současně běžících zakázek je zajímavá zakázka na dva nové letouny L 410UVP-E20 do Jižní Koreje, které dodáme v říjnu a v listopadu tohoto roku, další zajímavé zakázky jsou v pokročilém stadiu rozpracovanosti. V čem podle vás spočívá budoucnost firmy a vůbec českého leteckého průmyslu?**
Budoucnost naší společnosti spočívá v zachování pozice finalisty, tedy konečného výrobce letounů, a v naší integraci do velkých nadnárodních leteckých projektů. Budoucnost českého leteckého průmyslu lze spatřovat v oblasti General Aviation a výrobě letounů kategorie do 19 cestujících. To vše ovšem za předpokladu intenzivní státní podpory celého leteckého průmyslu, běžné v jiných zemích.