Kdo bude v té době vlastnit auto spalující zetlelé dinosaury, stěží se po zelené vlně zákazů z minulých let dostane do centra Helsinek, Bruselu nebo třeba Londýna. Co s tím? Automobilky přišly s roztodivným receptem.
„Heleď, mami!“ ukazuje na mě malý blonďatý čipera na rohu pražských ulic Veletržní a Bubenské. Naposled jsem viděl něco podobného tak možná v jednom z večerníčků o Krtečkovi, takže všimnout si podobné šílenosti někde na ulici musí být pohádkový šok. Právě jsem projel Letnou, rájem pražských hipsterů. Ve čtvrti kaváren a veganů mě nepotkal ani jeden křivý pohled, to až tady, na hranici s reálným světem. „To je krásné autíčko, viď?“ obrací se s okouzlujícím úsměvem maminka na syna, zjevně už předem pobavená, jak bude historku o bláznovi, který vyjel do ulic v sebevražedné motokáře na baterky, vyprávět.
Seznamte se: Renault Twizy. Krásný je možná na Instagramu, ale zkuste si v něm jet! Tahle červeno-černá kapsle na kolečkách je takový malý vesmírný modul, nemá boční skla, nedá se zamknout a na spodku dveří jsou díry, takže vám při jízdě táhne na čéšky. Naštěstí tohle „auto“ ani ve své výkonnější verzi neumí jet víc než osmdesátkou (a bojíte se už při padesátce), a navíc daleko nedojede – po městě reálně tak 90 kilometrů.
Výhoda je, že nemusíte mít rolls-royce, aby si vás lidé všimli. Nevýhoda: kolemjdoucí se spíš smějí, než aby vás obdivovali.
Je to nepoužitelná plastová slátanina skútru s autem, řeknete si. No jo, jenže – vtěsnáte se do nejmenší mezery, jezdíte prakticky zadarmo, města vás pustí do centra, protože nevypouštíte žádnou chemickou špínu (což přidá i klidu na duši), a hlavně s tímhle drobkem zaparkujete kdekoli. Jednak protože je malý, jednak protože jezdí na baterky, takže třeba v Praze můžete s radostí ignorovat modré zóny a tuhle rádoby čtyřkolku postavit třeba k soše svatého Václava, třebaže trvalé bydliště máte v brněnském Cejlu. Parkování zdarma pro auta do zásuvky nově podporuje i Ostrava.
KAPESNÍ TECHNOLOGIE
Mikromobilita bude hit, tvrdí některé automobilky.
Kromě Renaultu se k ní upírá třeba i Seat, který letos představil svou vizi malého městského elektromobilu pojmenovanou Minimó. Mimochodem slavnostní odhalení naplánovala španělská značka ne na ženevský autosalon, největší automobilovou událost roku, ale na Světový mobilní kongres v Barceloně. Jako by chtěla ukázat, že Twizy je skutečně kapesní technologie pro každodenní použití.
„Lidé chtějí úsporu času a více komfortu, čehož chtějí dosahovat ekologickým způsobem,“ vysvětlil představení mikromobilního konceptu Fabian Simmer ze Seatu. Dveře se mu otevírají vysoko vzhůru jako u Lamborghini, volant je uprostřed palubní desky a za řidiče se vtěsná s trochou snahy ještě spolucestující – hubeňour. Místo nabíjení by se měly u auta baterky vyměňovat (a znovu dobíjet), jako když vám dojdou tužkové v ovladači k televizi. Tím odpadne zdlouhavé postávání u stojanů, což platí za nejvděčnější terč kritiky zarytých „petrolheadů“.
Výrobci předpokládají, že takováto malá vozítka budou lidé primárně sdílet, ne si je kupovat pro sebe. Mobilita má ve městech do budoucna fungovat jako služba, ostatně v Česku je carsharing na vzestupu a třeba analytická společnost EY v jednom ze svých posledních průzkumů uvedla, že vlastnictví auta už není pro řidiče nutností. Carsharing si od zavedených firem oblíbilo na 32 procent respondentů, půjčování auta přímo od ostatních řidičů pak skoro pětina oslovených.
KOLOBĚŽKA DO KAŽDÉHO KUFRU
Recept na metropolitní mobilitu budoucnosti nezůstává jen u aut – třeba Škodovka letos v Ženevě ukázala svou jednostopou vizi dopravního prostředku do čím dál větších měst. Elektrický bicykl pojmenovaný po jednom z otců-zakladatelů mladoboleslavského výrobce ujede nějakých 60 kilometrů a vyvine rychlost až 45 kilometrů za hodinu. Místo šlapek má Klement po obou stranách rámu jakési stupačky: nakloněním vpřed zrychlíte, protipohybem zpomalíte.
„Zrychlování a zpomalování pomocí naklánění najdeme i u dětských hoverboardů, které se velmi snadno a intuitivně ovládají.
Inovací je, že jsme přenesli tento systém do jednostopých vozidel,“ je pyšný Aykut Günderen ze Škodovky. Klement má pomoct ulevit městům od znečištění, hluku a dopravního ruchu. Ve středních Čechách takto vyvinuli i koloběžku, kterou lze složit pod podlahu v kufru auta a vytáhnout jen ve chvíli, kdy to autem dál prostě nejde.
ČLOVĚK LENIVÝ
Zatímco ale automobilky přicházejí s nápady, jak nabídnout v městské dopravě alternativu, řidiči z jejich kreativnosti už tak nadšení nejsou a klasických aut kupují pořád spoustu. Třebaže už přičichli k autům na elektřinu (zvlášť pak k všemožným hybridům) a nafty v nádržích nových aut ubývá, dealerství hlásí každým rokem rekordní prodeje. Blíží se ovšem roky, kdy najít dobrý spalovací motor bude složité. Třeba městské smarty od Daimleru, ta drobná přibližovadla do nákupních center, už koupíte výhradně s elektromotorem.
Evropská unie důrazně tlačí výrobce ke snižování emisí a bez elektřiny to nepůjde.
„Skutečný dopad legislativy emisních limitů je velkou otázkou. Nereflektuje totiž fakt, že i elektromobily životní prostředí určitým způsobem zatěžují – od jejich výroby přes energii potřebnou k dobití až po recyklaci vozidla,“ upozorňuje nicméně Jan Linhart z KPMG. Města jsou nadšená, že z center vypudí staré smradlavé diesely, obyvatelé periferií pláčou nad smogem ze spaloven.
A pak je tu otázka likvidace použitých baterií, samotná výroba aut a podobně.
Opravdu ekologické je tak konec konců ve městě i to nejzdravější – projít se po svých.
Jenže člověk je od přírody nejen nápaditý, ale hlavně lenivý. A tak by plán automobilek naučit řidiče jezdit po městských bulvárech na koloběžkách, kolech a v pitoreskních autíčkách do zásuvky nakonec mohl vyjít.
Ostatně vidíme to už dnes. ¶
O autorovi| Matěj Skalický @skalimaty