Snažíme se svou obchodní činnost optimalizovat tak, aby to přineslo benefity i pro naše zákazníky, říká v rozhovoru František Kopřiva, generální ředitel společnosti Ferona.
* Jaká je aktuální situace na trhu oceli?
Rok 2019 je poznamenán poměrně tvrdou korekcí trhu. Po třech letech, kdy rostla poptávka a ceny, narostly hutím ceny vstupů, nejprve železné rudy, pak uhlí a šrotu. Vlivem poklesu poptávky po hutních výrobcích následně poklesly ceny. Nejde jen o dodávky z EU, do Evropy přicházejí hutní materiály z Turecka, Ukrajiny, Ruska, Indie, Egypta, Koreje nebo Číny. I když na celkovém objemu evropské poptávky tvoří dovozy necelých 20 procent, je to faktor, který při tvorbě ceny hraje svou roli, stejně jako stále klesající poptávka po oceli.
* Proč poptávka klesá?
Je to dáno cykličností ekonomiky a také výrazným zpomalením prodeje automobilů, především v Indii nebo Číně, kam evropské automobilky prodávaly stále rostoucí objemy. Vliv na to má i celní válka Číny a USA, dalším faktorem je dlouho odkládaný brexit. Britské firmy se předzásobily a drží na skladech vstupy na tři až čtyři měsíce své produkce. Tím se sice zlepšila poptávka v roce 2018, ale pro letošek to přineslo propad. V Německu došlo k poklesu průmyslové výroby již před rokem, příčinou je velký podíl automotive segmentu. Ten čelil řetězu problémů a nejistot, a to od zpožděných homologací nových vozů přes rizika uvalení cel v USA až po oslabení britské poptávky.
* Jak jsme na tom u nás?
Český průmysl sice zpomalil, ale stále jede. Tím, jak dodáváme do různých segmentů, vidíme proměny ve struktuře výroby. Tonáž toho, co jsme prodali, se prakticky nezměnila, ale vzrostla poptávka po betonářské oceli - na úkor speciálních materiálů pro strojírenství. Hutě v soutěži o zákazníka ohlašují snižování cen; vzhledem k technologickému cyklu ale jde o zboží, které bude vyrobeno za jeden až dva měsíce. Díky praxi některých distributorů se pak stalo normou trhu, že se za budoucí ceny prodává i to, co je aktuálně skladem, a to samozřejmě vytváří další tlak na naši marži. Musíme pracovat efektivněji, abychom téhož dosáhli s nižšími náklady.
* Daří se vám to?
Snažíme se o to. Opíráme se o spolupráci s dlouhodobými dodavateli, kteří jsou našimi dodavateli trubek, jako je například ŽP Trade Bohemia. Minimalizujeme skladové zásoby, optimalizujeme logistiku, přísněji hlídáme pohledávky a především se snažíme zjednodušit obchodní procesy. Telefon je stále nejčastější prostředek kontaktu se zákazníkem, přitom jde o cestu, která je časově a organizačně nejnáročnější. Pokud někdo objednává vagon oceli, tak to nehraje podstatnou roli. Pokud ale někdo telefonicky poptává dvě tyče, z nichž každou je třeba přivézt z jiného skladu, efektivita není taková, jakou bychom si přáli. Proto jsme chtěli přijít s něčím, co by celý proces zjednodušilo a urychlilo. Na vývoji internetového objednávkového systému Ferona online jsme začali pracovat už polovině minulého roku, kdy byla situace na trhu ještě příznivá. Ovšem už tehdy jsme viděli spirálu rostoucích mzdových nákladů a byli jsme přesvědčeni, že automatizace obchodního kontaktu přinese úsporu nejen nám, ale že jej ocení i naši zákazníci. Ti mohou pomocí nástroje Ferona online vytvořit poptávku nebo i rovnou objednávku samoobslužně. Hutní materiál je - pro někoho možná překvapivě - komplexní sortiment a naše aplikace je současně nástrojem, který pomáhá se v něm lépe orientovat. Elektronické objednávky nebo e-shopy mají ovšem i jiní distributoři, my však máme v našem katalogu přes sedm tisíc položek hutního materiálu -takový rozsah jinde nenajdete. Jsme lídr trhu a to nás také zavazuje. Nemůžeme omezit sortiment na rychloobrátkové zboží, zákazníci u nás musejí najít to, co potřebují.
* Jaký má Ferona online ohlas mezi uživateli?
Po nesmělých začátcích máme přes dvě stovky objednávek měsíčně, cenových poptávek je řádově více. Cílíme především na naše registrované zákazníky, kterých máme v současnosti přes 11 tisíc, a chceme, aby se přes aplikaci Ferona online uskutečňovaly především rutinní a opakované objednávky. Systém stále vylepšujeme, vyhodnocujeme zpětnou vazbu od zákazníků, zlepšujeme propojení do našich interních provozních systémů. Situace je složitá, nečekáme zázraky, ale přínosy už vidíme. •
O autorovi| Alexander Lichý, spolupracovník redakce