Menu Zavřít

Budujeme inteligentní dálnici

22. 5. 2017
Autor: Euro.cz

České mýto se i v 21. století dále modernizuje, vysvětluje generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix

Mýtné se vybírá na páteřní silniční síti v České republice od 1. ledna 2007 a mýtný systém vystavěl a pro stát provozuje společnost Kapsch ze stejnojmenné rakouské skupiny. „Systém nezaznamenal za deset let provozu jediný funkční výpadek, a zařadil se tak mezi nejúspěšnější a nejspolehlivější IT projekty státu. Vyniká vysokou spolehlivostí a efektivitou výběru mýta přesahující 99,5 procenta,“ uvádí generální ředitel společnosti Kapsch ČR s tím, že z každé investované koruny získala Česká republika pět dalších, a mýtné je tak dlouhodobě nejvýdělečnější státní projekt tohoto typu.

„Při 15procentních provozních nákladech daňoví poplatníci dosud získali od kamionů 80 miliard korun pro výstavbu a údržbu silnic,“ doplňuje Feix.

Vyspělejší mozky

Vloni navíc skončila další rozsáhlá etapa modernizace mýtných prvků. „Vyměnili jsme stávající kontrolery na mýtných a kontrolních branách za novější a vyspělejší.

Kontrolery jsou autonomní mozky každé brány, tedy řídicí jednotky určující veškerou její činnost,“ vysvětluje Karel Feix. Smluvní provozovatel systému, společnost Kapsch, investovala do modernizace mýta stovky milionů korun, které jsou již ale zahrnuty do provozních nákladů systému.

„Modernizace a obnova jednotlivých částí systému bude pokračovat i v dalších letech tak, aby systém v rukou státu byl stále připraven bez poruch vybírat mýtné i po roce 2020,“ dodává Feix.

Informační systém

Celonárodní infrastruktura mýta je unikátní platformou pro rozvoj desítek dalších telematických aplikací, které se mohou stát součástí širšího evropského projektu Inteligentní dálnice. Český mýtný systém byl na páteřních dálnicích doplněn senzory, čidly a kamerovými systémy, aby se stal klíčovým dodavatelem dat pro Národní dopravní informační centrum (NDIC). „Spolu s informačními tabulemi je mýto součástí systému dopravních informací pro silniční provoz, což zlepšuje komfort řidičům a zvyšuje bezpečnost provozu formou varování před kritickými dopravními situacemi, případně náhlými meteorologickými jevy.

Statistická data o průjezdech na komunikacích se stala rovněž základnou pro státního správce dálnic (ŘSD) při plánování uzavírek v průběhu modernizace páteřní západovýchodní dálnice D1,“ vysvětluje Feix s tím, že systém informuje řidiče na základě aktuální situace také o dojezdových časech do vybraných destinací.

Další funkce

Od roku 2012 navíc na vybraných republikových dálnicích mýtný systém detekuje i vozidla pohybující se po dálnicích v nesprávném jízdním směru. Následně informuje NDIC a složky záchranného systému, ve stejném okamžiku varuje před takovým nebezpečím rovněž motoristy.

„Kromě toho byl v pilotním provozu úspěšně otestován systém odhalování přetížených kamionů za jízdy bez nutnosti zastavení či zpomalení, s plným zapojením do enforcementu mýtného systému – synergicky se tak využijí existující funkcionality a nástroje mýta pro odhalení a pokutování přestupců v oblasti přetěžování nákladních vozidel,“ říká Karel Feix a dodává, že tato funkcionalita mýta bude mít po zavedení do plného provozu zásadní dopad na hospodaření se silnicemi formou úspor na údržbě dálničních povrchů. Od loňska začalo ŘSD spolu s ministerstvem dopravy intenzivně využívat infrastrukturu mýta pro instalaci úsekového měření rychlosti v opravovaných úsecích dálnic, aby se tak zvýšila bezpečnost motoristů a pracovníků stavebních a rekonstrukčních firem pohybujících se u dálnice.

Ekologický přínos

Mýtné přitom v Česku zafungovalo i jako ekologický nástroj. Vláda se rozhodla už v roce 2011 využít nastavení mýtných sazeb a motivovat dopravce k rychlejší obměně vozového parku za kamiony přívětivější k životnímu prostředí. „V prvních letech byla preferována kategorie vozidel v emisní třídě Euro V tím, že byla zařazena do pásma nejnižších kilometrových sazeb.

bitcoin_skoleni

Opatření okamžitě zafungovalo a poměr Euro V na vybraném mýtném rychle akceleroval, aby se zastavil koncem roku 2015 na 63 procentech z veškerého vybraného mýta,“ říká Feix. Od roku 2015 zavedla Česká republika preferované sazby pro vozidla s motory v emisní třídě Euro VI a vyšších a ke konci 2016 už tato ekologická vozidla tvořila 43 procent vybraného mýta.

„Pomocí práce s mýtnými sazbami se tedy podařilo dostatečně motivovat dopravce k rychlé obměně vozového parku za emisně přívětivější kamiony. To potvrzuje i pokles škodlivých emisí u kamionů v Česku mezi lety 2012 a 2016, kdy například vypouštění oxidu uhelnatého kleslo o více než pětinu, a oxidů dusíku dokonce o 40 procent,“ uzavírá Feix.

  • Našli jste v článku chybu?