Kapitola 132
Ali se diví * Nova pikantní a hnusná * O co se tady hraje? * Kdo dodá cash? * Romeš 40
Ali se diví
Světoznámý pákistánský spisovatel žijící v Londýně Tariq Ali poskytl deníku MF Dnes rozhovor, v němž nechápe, proč velké postavy středovýchodní Evropy, jako jsou Václav Havel a Adam Michnik, podporují válku v Iráku. „Bude zajímavé sledovat, jak se zachovají. Je zarážející, jak někdejší disidenti propadli víře, že vše, co Spojené státy americké udělají, je správné,“ říká Ali.
Pákistánský spisovatel se diví. My ne. Bývalí disidenti propadli mnohem horším věcem. Například Václav Havel. V polovině devadesátých let se celou svou prezidentskou vahou postavil za obchodního partnera Václava Junka, jehož Chemapol od něho v roce 2007 koupil polovinu pražské Lucerny za 200 milionů korun. Havel, který kvůli tomuto obchodu čelil kritice, tenkrát Chemapol bránil výrokem, který vešel do historie: „Chemapol je pilířem české ekonomiky.“
Koncem roku 1998 na tento koncern, který se stal symbolem takzvané privatizace incestem, podala ČSOB návrh na konkurz, k němuž se připojili i další věřitelé. Ti požadovali po Chemapolu, aby jim vyplatil nároky za téměř sedmnáct miliard korun. Junkovo impérium pak zkrachovalo. Konkurzní správce prodeje majetku Chemapolu pro věřitele získal asi 2,5 miliardy korun. Tehdejší hlavu státu by mohlo zajímat, že věřitelé byli většinou státem vlastněné banky, které se díky takovým pilířům ekonomiky, jakým byl Chemapol, samy dostaly do krize a stát je musel za peníze daňových poplatníků a za cenu obrovských ztrát zachraňovat.
Nova pikantní a hnusná
Páteční zprávy televize Nova. Informace o tragickém vývoji důsledků dopravních nehod. Mrtvých přibývá. Policie chystá mnoho dopravních kontrol, zaměřených zejména na postihování agresivní jízdy, alkohol za volantem a překračování rychlostních limitů - tedy jednoznačně nejvýznamnějších příčin dopravních nehod. Pak však moderátor jedním dechem dodává: Dopravní akce budou sledovat i štáby televize Nova a vy se v našem vysílání a na našich webových stránkách můžete dozvědět, kde tyto kontroly jsou a jak se jim vyhnout.
Něco se vám nezdá? Máte pocit, že vás šálí zrak či sluch? Rozum to nebere? Nikoli. Zazněla naprosto zásadní výzva řidičům k nezodpovědnosti. Velká legrace - Nova vám ukáže, kde nejsou policisté, protože tam byste museli jezdit ukázněně. Abyste mohli jet jinudy vražednou rychlostí, agresivně a nabumbaní či zfetovaní. Bylo by záhodno zjistit, kolik z budoucích dopravních nehod se odehraje v místech, na něž řidiči odkloní své trasy dle návodu televize Nova, aby se vyhnuli dopravním kontrolám. A u kolika z nich se následně jako supi slétnou reportéři téže televize. Ostatní řidiči, chodci, cyklisté, maminky s kočárky prominou, je to jen materiál, jenž činí zpravodajství tak pikantním. Opravdu se, paní a páni řidiči, chcete stát vražednými či zkrvavenými loutkami těchto manipulací? Není to záležitost pro etickou komisi?
O co se tady hraje?
Jedna mladá paní přivodila zdravotní pojišťovně šok. Za první čtvrtletí byla třináctkrát u lékaře a v lékárně si vybrala 39 různých druhů léků, z toho sedm antibiotik. Kdyby to však všechno spapala, zaklepala by trepkami. Kdyby to tedy pozřela sama. Takto se nabízí jiné řešení, využívající výdobytků zdravotního kapitalismu. Dáma není sobecká, prášky nemá pro sebe, možná je ani sama nebere, aby zůstala dlouho živá a zdravá! Fasuje však možná léky pro široké okolí, rychle překročí pětitisícový limit a pak to budou mít všechno zadarmo.
Chytrost nejsou žádné čáry. Otázkou je, zda účelem takto zbastlených, reformami zaštítěných změn ve zdravotnictví vůbec je snížení spotřeby léků, a tudíž zisků farmaceutického průmyslu. Možná naivní otázka, že. Jinak by totiž už dávno „reformátoři“ zavedli s použitím výpočetní techniky dlouho diskutované opatření, které by každému lékaři umožnilo se v reálném čase dozvědět, jaké léky má pacient předepsané - už kvůli jeho zdraví. Takto to vypadá, že ani o to nejde. O co tedy, Gott in Himmel, opravdu jde?
Kdo dodá cash?
Zájem o privatizaci pražského letiště již projevilo asi 65 investorů, řekl dnes rakouskému listu Wirschaftsblatt ministr dopravy Aleš Řebíček. Vláda chce na Letiště Praha uspořádat tendr a prodat 100 procent akcií strategickému partnerovi. „Praha je jediným významným letištěm v regionu, které bude v letech 2008 a 2009 privatizováno, proto očekávám velký mezinárodní tendr,“ řekl Řebíček. Dodal, že vítěz nebude vybrán na základě čistě finančního kritéria, protože letiště potřebuje strategického partnera. „Mohl by to být například vlastník relativně vzdáleného letiště, možná v Evropě. Ale ještě lepší by bylo, kdyby to byl někdo z Kanady, Spojených států amerických, Asie nebo Austrálie,“ prohlásil.
Vláda si představuje, že strategický partner zaplatí státu za letiště více než 100 miliard korun. Pražské letiště je nyní považované za jednu z největších investičních příležitostí v oboru.
Ale v dnešní době, kdy banky půjčují více než opatrně, není jasné, zda hráči z oboru najdou na takovou obrovskou akvizici levné financování. Úvěrující banky by na podobné projekty mohly žádat vlastní equity až ve výši 40 procent. V případě Letiště Praha může být tedy zapotřebí položit na stůl asi 1,5 miliardy eur. V hotovosti. Tolik volných peněz v západním světě nemá kdekdo.
Proto je pravděpodobné, že členem vítězného konsorcia bude i nějaký státní suverénní fond z bohatých asijských či arabských zemí. Ty letos zachraňovaly před krachem velké americké finanční domy, pilíře západního kapitalismu. Půjde v takové situaci vůbec o privatizaci Letiště Praha? A jak se s touto eventualitou vyrovnají někteří vládní politici?
Romeš 40
Nakonec jedno důležité upozornění pro byznysmeny. Chystá se mejdan roku!!! Největší český lobbista uspořádá začátkem července v Praze ve Žlutých lázních velkolepé oslavy svých čtyřicátých narozenin. To bude noc tisíce a jednoho dárku!