PepsiCo prý nabídla za Red Bull 6,7 miliardy dolarů
Je příšerně sladký a chutná jako gumoví medvídci. Energydrink Red Bull, kterým zaplavil trh rakouský plechovkový miliardář Dietrich Mateschitz. Chuť ovšem není až tak zajímavá, důležitá je image. A Red Bull, jak praví jeho reklamní slogan, přece dává křídla. Proto o nápoj nyní projevil zájem americký gigant PepsiCo. Alespoň to tvrdí prestižní rakouský týdeník News. Za jeden z nejúspěšnějších rakouských podniků prý Pepsi nabídla neuvěřitelných 6,7 miliardy dolarů.
Prý největší nesmysl.
Rakouský týdeník uvedl, že za transakcí stojí obrovský úspěch Red Bullu v Americe. Firma za oceánem ovládla polovinu trhu s energydrinky. Pokus Pepsi omezit invazi červených býků zavedením svých nápojů No Fear a Adrenalin Rush nevyšel. Pepsi tedy nezbylo nic jiného než se pokusit Red Bull koupit. Ředitel Pepsi Steve Reinemund prý Mateschitzovi udělal nabídku, která by ho rázem katapultovala na vrchol žebříčku nejbohatších Rakušanů. A této představě se dle informací týdeníku Mateschitz vůbec nebrání. Navenek se ale z centrály býků promptně ozvalo: „Mezi tím, co se ze zpráv publikovaných sdělovacími prostředky doneslo k našim uším za osmnáctiletou historii naší společností, bylo mnoho nesmyslů. Tento však všechny předčil. Je to obtížně překonatelná a naprosto absurdní blbost.“ Šéf Red Bullu prý v minulých patnácti letech s nikým ze společnosti Pepsi nejednal. „Skutečnost, že Red Bull není na prodej, je tak notoricky známá, že jsme v posledních letech ani žádné nabídky nedostali,“ doplnilo tiskové oddělení firmy. PepsiCo se ke spekulacím zatím nevyjádřila. News však píše, že lidé z Mateschitzova blízkého okolí potvrdili, že stárnoucí podnikatel čím dál častěji hovoří o tom, jak vyřešit své následovnictví, dokud je fit a Red Bull úspěšný. O prodeji býčího království Mateschitz samozřejmě nerozhoduje sám. Patří mu “jen“ 49 procent. Dalších 49 procent vlastní nejbohatší Thajec Chaleo Yoovidhya. Zbylá dvě procenta drží jeho syn Chalerm. Oba jsou prý připraveni prodat.
Král bláznů.
News píšou, že v cestě transakci by mohly stát rozsáhlé marketingové a sponzoringové aktivity rakouské společnosti. Pravděpodobně žádná jiná firma na světě neutrácí v této oblasti tolik peněz jako právě Red Bull. Z rakouské centrály ročně putuje 30 procent obratu do různých marketingových aktivit. Jen za rok 2005 to bylo zhruba 650 milionů eur. Společnost má smlouvy s 500 sportovci a týmy. Takový ruksak se americkým manažerům nechce oblékat. V roce 2004 vstoupil Red Bull do formule 1. Mateschitz koupil Jaguar Racing Team, do kterého ročně putuje přes 50 milionů eur. Koncem roku 2005 převzali červení býci také tým Minardi. Love Parade, snowboarding, kite surfing, klif diving, tam všude je Red Bull. Společnost však nemá zájem o velká jména. Tenistka Maria Šarapovová nebo fotbalista Michael Ballack pravděpodobně za býky nikdy soutěžit nebudou. Exoti, blázni, pionýři, to jsou sportovci, na které Red Bull sází. „Raději bláznivý vyzyvatel než namyšlený mistr světa,“ komentoval Mateschitz kdysi svou filozofii.
Býk zrozený v Asii.
Jako marketingový ředitel společnosti Blendax létal Mateschitz často do Asie. Všiml si, že jeho asijští obchodní partneři jsou nevídaně čilí. Když se jednoho z nich zeptal, jak to dělají, svedl to muž na exotický sirupový nápoj. Nápad se narodil. Rakušan dal v roce 1984 výpověď, sehnal si v Hongkongu recept na tajuplný mok a založil společnost Red Bull. „Softdrink desetkrát dražší než cola a fanta? Ten Rakušan se zbláznil,“ vysmívali se Mateschitzovi kritici, když v roce 1987 přivedl nápoj na rakouský trh. Společnost však měla úspěch. Hlasy kritiků ale neutichly. Branže si utahovala z rakouských chutí a předpovídala Red Bullu rychlý zánik. Pochybovačné jazyky se mýlily. Nápoj si oblíbili teenageři, mladí manageři, řidiči i sportovci a ostatním nezbylo nic jiného, než se pokusit drink napodobit. „U 142 kopie jsme přestali počítat,“ smál se Mateschitz. Dnes je Red Bull globálním koncernem. V roce 2005 prodala společnost 2,5 miliardy plechovek.