Péče a zachování životního prostředí se vrací do módy...
Ekonomové byli stále více překvapeni tím, jak Američané mávají rukou nad stoupajícími cenami energie. V úvodu do ekonomie se praví, že poptávka klesá, když stoupají ceny. Zdálo se, že spotřebitelé lhostejně sledovali, jak se cena za galon benzinu zvedla na dva dolary a v srpnu až na dva dolary padesát.
Možná, že zeď lhostejnosti prolomil hurikán Katrina. Nejen proto, že ceny benzinu vyhnal ještě výš. Katrina zasáhla instinkt lidí, podle něhož se fakticky rozhodují. Vylekali se, když ceny přesáhly tři dolary za galon. Dostali strach, že by benzin mohl prostě dojít, jako se to stalo na některých čerpacích stanicích po hurikánu.
I když ceny klesají a fronty na benzin zmizely, výzkum prováděný behaviorálními ekonomy ukazuje, že emocionálně vypjaté události ovlivňují chování lidí ještě dlouho poté, co se změnilo reálné prostředí. To nastalo v osmdesátých letech dvacátého století, kdy si Američané dál kupovali malá úsporná vozidla i přes pokles cen benzinu. Sportovní užitková vozidla se ujala až na začátku devadesátých let a tehdy také fotbalové mámy začaly řídit pickupy. Ačkoli spotřebitelé reagovali na vysoké ceny energie méně, než předpovídala konvenční ekonomie před Katrinou, je možné, že teď reagují víc, než se předvídalo. Budou Američané po hurikánu stále víc šetřit energií? „Rozhodně ano, budeme,“ tvrdí ekonom Robert H. Frank z Cornellovy univerzity.
Důkazy o vlivu Katriny jsou už patrné. V první zprávě o prodejích automobilů po hurikánu, sestavené 7. září společností J.D. Power & Associates, bylo uvedeno, že velká sportovní užitková vozidla a pickupy tvořily dohromady 38 procent maloobchodních prodejů oproti 46 procentům dosaženým v průměru v prvním srpnovém týdnu. Současně šla na dračku úsporná vozidla: během prvního srpnového týdne pět obchodních zastoupení Hondy ve Philadelphii zcela vyprodalo hybridní modely Civic a velký zájem byl také o konvenční modely Civic s nízkou spotřebou. Společnost Wal-Mart Stores uvedla 7. září, že po Katrině u ní došlo k oživení prodejů kompaktních zářivek – tyto prodeje evidentně nesouvisely s rekonstrukcemi po hurikánu.
Bod obratu.
Z krize vycházející nutnost šetřit energií je pochopitelná pro Franka z Cornellovy univerzity i pro další odborníky z nově vznikajícího oboru behaviorální ekonomiky. Podle nich lidé nejsou pouhými rozumovými kalkulátory vlastních zájmů, jak tvrdí tradiční ekonomie, ale citově založené bytosti. Dostane-li lidská přirozenost možnost volby, má tendenci vyčkávat. Lidé odkládají mrzuté úkoly spojené s úsporou energie, jako je zesílení izolace, nahrazení netěsných oken nebo výměna vzduchového filtru v autě, natož zásadní kroky jako přechod na vozidlo s nižší spotřebou nebo přistoupení k vzájemné dohodě několika motoristů podnikat pravidelné cesty střídavě ve vozidle jednoho z nich. Jsou také náchylní ke krátkozrakosti a soustředí se spíše na krátkodobé náklady úsporných technologií, jako jsou drahé kompaktní zářivky, než na dlouhodobé přínosy. Vysoké ceny samy o sobě lidi k tomu, aby něco udělali, nepodněcují.
Šok z Katriny může být ovšem bodem obratu, který spotřebitele donutí k překonání statu quo. „Dlouho jsme nevnímali hodnotu energie. Právě teď překračujeme práh viditelnosti, což se projevuje v reakci spotřebitelů,“ konstatuje Peter J. Garforth, šéf firmy Garforth International LLC, která se v ohijském Toledu zabývá poradenstvím v oboru energetické výkonnosti.
Namátkové zkoušky po celých Spojených státech ukazují, že v posledních dnech se k péči o zachování životního prostředí přiklonila spousta obyvatel. V Oxfordu ve státě Mississippi, jehož většinu hurikán nezasáhl, Kalyna Bullardová a její manžel Mercer požadují od svého instalatéra, aby si vzal zpět nehospodárný ohřívač vody, který jim dodal na verandu, když byli pryč, a aby ho vyměnil za ohřívač, který spotřebovává méně energie. V newjerseyském městě Mullica Hill se jednačtyřicetiletý Bill Madara a jeho o rok starší manželka Cindi rozhodli vynaložit 20 tisíc dolarů na solární zařízení na výrobu elektřiny, ale nikoli tepla, pro svůj dům. „Poslední skok v cenách ropy skutečně vychýlil jazýček vah,“ uvádí Bill. V severodakotském Bismarcku ukládají někteří majitelé rekreačních lodí svá plavidla do suchého doku dřív než obvykle a neplánují, že je v příští sezoně spustí na vodu, tvrdí Bob Gibbons, majitel opravárenské firmy Gibbons Fiberglass & Aluminum Boat Repair. Sám Gibbons uvažuje o tom, že letos v zimě bude nosit teplejší svetry a možná nechá dieselový motor své dodávky upravit na palivo z použitého stolního oleje.
Hurikán Katrina patrně urychlil změny, k nimž mělo dojít tak jako tak. Předtím než udeřil, objevily se určité známky toho, že se nákupní modely spotřebitelů začínají měnit. Před hurikánem začaly například mírně klesat ceny ojetých sportovních užitkových vozidel. To je důležité, protože poptávka po ojetinách je lepším ukazatelem toho, co spotřebitelé opravdu chtějí, než objemy prodejů nových vozů, které jsou zkreslené pobídkami. Na trhu prodeje z druhé ruky se v srpnu ceny velkých sportovních užitkových vozidel snížily o pět procent a ceny velkých dodávkových automobilů poklesly téměř o čtyři procenta, kdežto ceny kompaktních vozů se zvedly o deset procent ve srovnání s loňskými cenami, jak uvádí Tom Webb, hlavní ekonom atlantského sdružení Manheim, což je největší americká clearingová banka pro obchody s ojetými vozidly. A už před Katrinou získala hybridní vozidla takovou prestiž, že v cílových skupinách dvě třetiny majitelů hybridního sportovního užitkového vozu Lexus RX 400h uvedly, že chtějí, aby se nějak výrazněji vyznačilo, že jde o hybrid, než jen sotva patrným písmenem „h“ na konci názvu vozu.
Zdá se, že odklon od vozů s velkou spotřebou teď nabírá na rychlosti. Například mezi zájemci o koupi auta o víkendu před Svátkem práce, který je první pondělí v září, bylo hodně těch, kteří mysleli na hospodárnost. „Moje příští auto bude hybrid nebo auto s nižší spotřebou benzinu,“ uvedla jednačtyřicetiletá Patricia Chavez-Dietzová z Atlanty, která kupovala auto pro svou dceru. Osmadvacetiletá konzultantka Jennifer Meinelová z virginského Restonu se chystá nahradit svůj pickup Toyota Tacoma z roku 1995 nějakým kompaktním vozem. Když si prošla čísla o úspoře paliva, přiklání se k Mini Cooperu. Prohlašuje: „Prostě se mi nelíbí pomyšlení, že házím peníze do nádrže.“
Bezpečnost ve větších autech.
Některé účinky Katriny samozřejmě pominou, až ceny benzinu klesnou a o pohromě se postupně přestane mluvit ve večerních zprávách. I přestože se situace na pobřeží Mexického zálivu ještě řeší, hodně zákazníků má zájem o silné vozy. Někteří lidé pořád ještě raději usedají do neelegantního velkého auta, protože mají strach z toho, že v menším autě je někdo rozmačká. Susan Hartzlerová, prezidentka společnosti Hartzler Public Relations z Los Angeles, si o svátečním víkendu koupila Land Rover LR3. Věří tomu, že sportovní užitkový vůz, který řídila loni, jí zachránil život při nehodě na dálnici. „Ve větších autech se cítím bezpečněji,“ tvrdí. Pro hodně lidí s vysokými příjmy ani dnešní vysoké ceny energie nejsou zdaleka horentní. „Myslím, že je to problém pro ty, kteří v tom problém vidí,“ říká jednapadesátiletý Guy Milliken z georgijského Norcrossu, který tvrdí, že při koupi auta pro něho není úspornost důležitá. „Jsme spokojeni,“ poznamenává. „Nepoužíváme věci nehospodárně.“
Pro mnohé Američany byl ovšem hurikán Katrina a jeho dopad na trhy s energií nepochybně mezní událostí, která vzbudila hluboce uložené obavy o energetickou bezpečnost, stejně jako 11. září vyvolalo trvalé obavy z teroristických útoků. Frank z Cornellovy univerzity to vyjadřuje takto: „Energie má najednou závažné místo na pomyslném programu jednání.“
To stačí k zamyšlení, zda péče o zachování životního prostředí nepřichází zase do módy. Když můžou být znovu v oblibě korkové sandály, proč by se nemohlo těšit stejné oblibě šetřit energií?
Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek