Logistický park v Ostravě-Hrušově, který zde postavila firma GLP, dlouho prázdný nezůstal. Společnost zabývající se developmentem a investicemi do skladových a distribučních prostor pronajala třem firmám zatím všechny části první etapy nově budovaného areálu. Prvními obyvateli parku se tak stanou Prosperplast, Logflex a Hyundai Steel Czech, které se mohou nastěhovat už během jara. Nákladně revitalizovaná lokalita bývalé chemičky tak ožívá a postupně nabídne více než stovku kvalifikovaných pracovních míst.
Zakládací sloup nově vznikajícího moderního centra byl vztyčen loni v říjnu na pozemku tehdejších hrušovských chemických závodů, které za sebou zanechaly spoušť a znečištěnou půdu. Společnost GLP tedy musela před zahájením stavby areál sanovat a provést dekontaminaci, aby se ekologická zátěž odstranila. Teď probíhá, zatím hladce, první etapa stavby průmyslového parku, jenž poskytne plochu 92 tisíc čtverečních metrů, kde se budou moci prohánět vozidla nejrůznějších dopravců a usídlí se tu lehčí výrobní průmysly. Podle dřívějších informací má celková investice do výstavby projektu činit okolo 40 až 45 milionů eur (přibližně 980 milionů až 1,1 miliardy korun) a práci by v areálu mělo najít okolo jednoho tisíce lidí.
Startovní čára pro expanzi
O tom, jaké výhody zbrusu nový logistický park nabízí, může zatím jako jediná vyprávět již zmíněná firma Prosperplast. Ta se zabývá, jak už její samotný název napovídá, produkcí plastového vybavení pro dům a zahradu. Doménou firmy jsou hlavně koše, květináče a podobné věci, v jejichž dodávkách se řadí k evropské špičce. Hrušovské závody si zvolila jako distribuční centrum, odkud bude obsluhovat český a slovenský trh.
„Lokalitu jsme si vybrali kvůli strategické poloze a výbornému napojení na dálniční síť. Budova je velmi moderní a konstruována tak, aby nám umožnila flexibilně růst. Nájemní smlouvu máme uzavřenou na deset let a počítáme s další expanzí,“ pochvaluje si prokurista firmy René Delmar.
Podobné přesvědčení o kvalitách stavby sdílí i vedení firem Logflex, která poskytuje skladovací a přepravní služby, a Hyundai Steel Czech, jež vyrábí ocelové svitky a plechy. Obě do areálu plánují přijít během následujících týdnů, potažmo měsíců. Díky všem třem společnostem nalezne v Ostravě práci dalších 105 lidí, což značí výrazný ekonomický impuls pro celý region i samotnou moravskoslezskou metropoli.
„Věříme, že víceúčelově budovaný logistický a výrobní komplex vytvoří nová pracovní místa a přispěje tak k modernizaci městského obvodu i regionu. Areál je navíc snadno dostupný, a to i městskou hromadnou dopravou. Ostravské hlavní nádraží se nachází zhruba dva kilometry od areálu,“ uzavírá Richard Vereš, starosta městského obvodu Slezská Ostrava.
Logistický park totiž leží těsné blízkosti dálnice D1, která spojuje Prahu a Brno s Polskem. Nedaleko se nachází Terminál Ostrava, který je důležitou spojnicí s Ostravou-Šenovem a zajišťuje přístup k mezinárodní železniční síti.
Hi-tech odvětví
Kromě svého strategického umístění má nově vybudovaný areál i celou řadu dalších předností, o něž mívají firmy v poslední době velký zájem. „Celý komplex bude splňovat přísné požadavky na ochranu životního prostředí. Vybaven bude moderními energeticky úspornými technologiemi, jež zajistí bezpečnost provozu a nižší provozní náklady,“ říká Jan Palek, ředitel společnosti GLP pro Českou republiku a Slovensko. Stavba splňuje nároky energetické třídy A+.
„Naší vizí je to, že průmysl má sloužit a být přínosem pro lidi a obce. Stavíme proto areály, které jsou moderní, vybavené nejnovějšími technologiemi, environmentálně přívětivé a dlouhodobě udržitelné,“ řekl Palek redakci v loňském rozhovoru.
Ze zmíněných 92 tisíc metrů užitné plochy, jež ostravský areál nabízí, pokrývají kanceláře jen lehce přes 160 čtverečních metrů. Zbytek má sloužit primárně jako sklad, čemuž odpovídá šestitunová nosnost podlah i světlá výška budovy, jež se pohybuje mezi 12,5 a 17,4 metry. V závislosti na požadavcích zákazníků pak vyšší stropy umožňují instalaci automatických regálových systémů. Auta zaměstnanců dostanou k dispozici v areálu budovy 835 parkovacích stání. Dle vizí GLP by v okolí parku měl být rovněž dostatek zeleně nebo odpočinkových míst. To vše je třeba, aby z průmyslových zón mohli těžit obyvatelé měst, jejich zastupitelstva i průmyslníci.
„Za dobu našeho působení se změnilo zejména vnímání logistiky a růst její důležitosti. Jsme na logistických řetězcích čím dál závislejší. Navíc lidé od logistiky hodně očekávají, a tak se z ní stalo jedno z nejvíce rostoucích hi-tech odvětví,“ shrnul již dříve ředitel GLP.