Menu Zavřít

Byznys na pozadí stříbrného plátna

24. 6. 2013
Autor: Euro.cz

Dá se festival v Karlových Varech dobře využít pro obchodní jednání, nebo je to jen společenská přehlídka známých tváří?

Tamara Kotvalová míří počátkem července do Karlových Varů. Ne, není to vycházející filmová hvězda ani se neúčastní žádné oficiální akce mezinárodního filmového festivalu. Majitelka firmy Carollinum, provozující obchody s luxusním zbožím v pražské Pařížské ulici, se v Císařských lázních 1. července podílí na pořádání Rolex Coctail Party. Jen málokteré město je totiž v létě vhodnější pro prezentaci vlastní osoby nebo firmy než západočeské lázně.

Během festivalu se ve Varech tradičně pohybuje spousta významných lidí z oblasti politiky i byznysu. Mnohé firmy každoročně pořádají na pozadí filmového třeštění společenské akce. Považují to za jeden z nejlepších a nejviditelnějších způsobů, jak se dá „efekt“ důležité mezinárodní události v dobrém smyslu slova využít. Karlovy Vary se v tom neliší od francouzského Cannes či německého Berlína.

Každý po svém Názory na to, jaký význam mezinárodní filmový festival ve Varech pro český byznys má, se přesto dost liší. Někteří podnikatelé si myslí, že je to unikátní místo pro uskutečnění mnoha schůzek a jednání v průběhu několika málo dní, jiní „byznysový“ přínos zpochybňují. Jeden z významných českých manažerů, který si nepřál být jmenován, týdeníku Euro řekl, že Karlovy Vary jsou spíše významnou společenskou událostí, kde se žádné obchody příliš nedomlouvají. „Když už tam jezdíte několik let za sebou, zjistíte, že většinu času trávíte pouze rituálním klábosením, které je spíše spojené s posezením na neformální úrovni, u kterého se něco dobrého sní a popije. Je to pak proloženo návštěvou vybraných filmů či golfem. Jenže pro mě na rozdíl od jiných není důležité být viděn, já to nepotřebuji a ani po tom netoužím a osobně jsem tam už léta nic nedohodl, co by se dalo využít v mém byznysu. Nevylučuji však, že někdo si tam sjedná schůzky, aby něco projednal na místě, kde je daleko uvolněnější atmosféra, kde se někteří lidé ocitnou i se svými životními partnery, a ráz jednání tak bývá úplně jiný. Každý podobnou příležitost využije jinak,“ uvádí nejmenovaný manažer.

Samotní organizátoři festivalu přitom trvají na tom, že se jedná pouze o filmovou přehlídku. Co ve dnech konání festivalu pořádají sponzoři, partneři či úplně jiné společnosti, jde mimo ně. I proto organizátoři nedělají žádné akce pro jednotlivé firmy, pouze slavnostní zahájení, ukončení a Media Party.

Pořadatelé mají často problémy také s takzvanými pseudocelebritami - nejrůznějšími pofiderními moderátorkami a moderátory, modelkami a modely - kteří se vždy na přelomu června a července „navezou“ do Varů a tváří se, že je někdo oficiálně pozval. Cílem těchto lidí je pak úplně jiný druh byznysu: je to touha objevit se v nějaké emotivně laděné zprávě v některém z bulvárních deníků, v televizi či na spoustě webů věnujících se nepodstatným věcem. Někdy tyto zprávy pak u části veřejnosti vytlačují „obyčejné“ informace o podstatě festivalu, kterým je film.

Byznysmeni v Becher’s Baru Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech je jednoznačně nejvýznamnější společenskou a kulturní akcí roku. Považuje se proto za společenskou povinnost se na něm objevit. Kdo není ve Varech, jako by neexistoval. Výběr osob a obsazení je z těchto důvodů nesmírně pestrý a v minulých letech se rozprostíral od prezidenta Václava Klause, mnoha členů vlády až po bývalého dlouholetého šéfa ČEZ Martina Romana i jiných významných manažerů a podnikatelů. Potkat lze i lidi z významných právních kanceláří. Hostem tu bývala často i čerstvá kandidátka na první českou premiérku Miroslava Němcová, která se účastnila coctail party pořádané týdeníkem Euro právě pro svět byznysu a politiky v Becherově vile. A jak je v Česku zvykem, objevují se v Karlových Varech i nejrůznější lobbisté a našeptávači.

Mezi místa, kde můžete v koncentrované podobě byznysmeny a politiky potkat, patří především Becher’s Bar v hotelu Pupp a v posledních letech i čím dál oblíbenější Vodafone Lounge v prvním patře hotelu Thermal. Ten první je jakýmsi epicentrem dění pro část hostů a ten druhý klidnějším místem určeným pro schůzky s dobrým jídlem a ve strategické poloze.

Ti, kdo hrají golf, mají možnost zúčastnit se některého z mnoha turnajů, které rovněž slouží k neformálním obchodním jednáním. Ale opět turnaje s filmovými hvězdami a pod blesky fotoaparátů se konají úplně jindy, než utkání kapitánů průmyslu.

Umělci se zase často potkávají na víně například v karlovarské pobočce známé pražské vinárny Bokovka, mezi jejíž majitele patří fotograf Tono Stano a slavní režiséři Jan Hřebejk a David Ondříček. Samozřejmě i na této půdě se domlouvají obchodní věci, ty ale spíše souvisejí s uměleckou produkcí. Světy byznysu a filmu se v Karlových Varech prolínají jen málo.

Janoušek asi nedorazí Přesně před deseti lety se v deníku Dnes objevil článek, který tvrdě kritizoval tehdejšího předsedu ODS Mirka Topolánka či Vladimíra Mlynáře ze strany US-DEU, kteří přijali pozvání na festival a pobývali tam zdarma. Ten první byl ve Varech na pozvání společnosti Philip Morris a druhý Českého Telecomu.

Bylo poukazováno na to, že firmy si podobným způsobem vlastně „platí“ politiky a že to pak může neblaze ovlivnit některá politická rozhodnutí, která se byznysu týkají. Po této události se postupně začalo vše měnit. „Byla to chyba,“ uznali tehdy oba politici.

Představitele státu a zástupce svých partnerů a sponzorů proto v současnosti zve oficiálně festival, zbytek je na samotných firmách.

Je to sice trochu komické, protože festival žije z příjmů od sponzorů, a tak to jde stejně na jejich účet, ale je to z pohledu etiky evidentně přijatelnější. To samozřejmě neznamená, že do Varů nemůže kdokoli přijet a tvářit se, že je také „váženým hostem“. Ovšem už není hostem oficiálním. Většina veřejnosti to sice nerozlišuje, ale je to dost podstatné.

Sponzoring festivalu je asi tou nejviditelnější stopou, kterou zde má Jiří Bartoška, který umí jednat evidentně jak s privátními subjekty vlastněnými domácími, i zahraničními firemními giganty, tak s domácím českým státním sektorem. A tak je vedle německé energetické firmy RWE partnerem festivalu i český ČEZ, Lesy ČR, stejně jako KKCG Karla Komárka, České dráhy obdobně jako UniCredit Bank. Festival v Karlových Varech je prostě dobrou značkou, s níž svůj brand rádi spojují i jiné firmy. Ze strany těch státních společností je to možná i trochu ovlivněno politickým rozhodováním. Rozpočet ministerstva kultury nemá peněz nazbyt, a tak pomoc z jiné státní kapsy není v tomto případě odsouzeníhodná a zřizovatelé se dnes už celkem bez problémů k podpoře varského festivalu hlásí.

Ale Karlovy Vary jsou poměrně malé lázeňské město a ne každý chce být s každým potkáván.

Pod vlivem mediálních kauz se tak například stalo, že se již před časem na festivalu přestal objevovat vlivný pražský podnikatel a lobbista Roman Janoušek. Ten se nejspíš neobjeví ani letos a možná budou chybět i mnozí další, kteří si hlídají, s kým je kdo uvidí. Někdo proto, že nechce být příliš viděn, jiný, protože má letos zrovna jiný program. Každopádně ta účast bude letos asi ostře sledována.

Platforma pro plukovníky Festival v Karlových Varech je totiž díky velkému množství významných návštěvníků z nejrůznějších oborů velmi zajímavým místem pro utužení a nabývání kontaktů. Tvářit se přitom (jak to dnes mnoho lidí dělá), že politika a byznys nejsou propojeny, je bláhové a svým způsobem pro vývoj společnosti i nedobré. Jde pouze o to, jak tento zřejmý fakt někdo využije ku prospěchu chodu země, nebo ho zneužije ve prospěch svůj. Na potkávání politiků a lidí z byznysu totiž není vůbec nic zvláštního, obdobně probíhají i daleko větší a slavnější filmové události, i když aféra, kterou sledujeme v posledních týdnech, dává takovým setkáním poněkud jinou, ne zcela příjemnou příchuť.

I letos budou Vary kromě zajímavých tvůrců, herců a nadšených diváků opět plné politiků a podnikatelů. Jedinou novinkou by mohla být nenápadná nová skupinka, která zde může rozhodit své sítě. A tou jsou policejní plukovníci… Ti už v posledních dnech napsali dost napínavý scénář, podle nějž by se asi dal natočit slušný hollywoodský trhák. Je však nespornou skutečností, že ti, kdo do Varů obvykle jezdí, o účinkování v takovém filmu opravdu, ale opravdu nestojí. (Více se o MFF Karlovy Vary dočtete na str. 58.) l

bitcoin_skoleni

Mnohé firmy pořádají v době filmového třeštění společenské akce. Vary se tak neliší od Berlína či Cannes.

O autorovi| Pavel Páral * paralp@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?