Ahold Czech Republic
PRAHA – Spojení maloobchodního řetězce Hypernova s Primou, které ohlásil jejich provozovatel Ahold Czech Republic na 9. května, není žádnou novinkou. O této koncepci již hovořil Jiří Wegmann v rozhovoru pro náš týdeník (EURO 6/2001). Za hlavní důvod sloučení uvedl zjednodušení logistických a rozhodovacích procesů. „Je jednodušší zkoordinovat jeden než dva řetězce, vysvětloval. Faktem však je, že jejich spojením pod jednu značku Hypernova vytvoří Ahold ČR nejsilnější řetězec hypermarketů v republice. O chystaném kroku napovídala již podoba poslední Primy, kterou Ahold otvíral vloni v listopadu v Plzni. „Ta se svou koncepcí již velmi přiblížila Hypernově, řekl Wegmann. O tom, zda se bude postupně rozšiřovat prodejní plocha všech 26 Prim na 2,5 tisíce metrů čtverečních, které jsou považovány za minimum pro označení hypermarket, se podle manažera řetězce Hypernova Pavla Klaška neuvažuje, přestože jedenáct z nich tyto parametry nesplňuje. Každopádně by se měla rozšířit jejich nabídka zboží a služeb. Nizozemská obchodní společnost Ahold provozuje v České republice dvě obchodní linie: řetězce Albert a Hypernovu. Albert představuje určitý kompromis mezi klasickými diskonty a supermarkety. Jeho obchodní strategií je ve svých 154 provozovnách nabízet služby v místě bydliště zákazníkům, kteří nejsou ochotni nakupovat ve vzdálených obchodních centrech na okrajích měst. Strategická rozhodnutí Aholdu ČR byla zatím velmi úspěšná. V loňském roce totiž zvýšil své tržby o 29 procent na 23,46 miliardy korun. Dostal se tak na druhé místo za obchodní skupinu Makro ČR, která měla obrat 27,5 miliardy korun. Poslední z 32 hypermarketů, které Ahold ČR u nás provozuje, byl otevřen v březnu v Hradci Králové, další by se měl otvírat letos na podzim v Ostravě.