Někdo, možná většina lidí, vybírá auto především podle jeho praktičnosti. Zajímá se o spotřebu, bezpečnostní výbavu, vnitřní prostor nebo velikost zavazadelníku. Jenže jsou i tací, kteří v novém voze hledají především zábavu a vášeň.
Foto: Cadillac
Tak přesně ti by teď měli zpozornět. Profit byl totiž vůbec prvním českým médiem, jež mohlo otestovat superrychlou bestii jménem Cadillac CTS-V Coupe.
Americký výrobce se v současnosti pokouší o úspěch v Evropě. Znovu. Kromě nového obchodního modelu přichystal pro „starý kontinent“ několik čtyřkolových překvapení. CTS-V Coupe je tak jen jednou z mnoha zbraní, ale o to mocnější. Písmenko „V“ na konci totiž u cadillaků patří těm nejvýkonnějším verzím.
Atlet každým coulem
Začnu trochu cimrmanovsky: 6,2, 564, 747, 4,4. To jsou v případě tohoto kupé, jež vychází ze známého sedanu CTS, nejdůležitější čísla. První popisuje objem osmiválcového přeplňovaného motoru, druhý pak jeho maximální výkon v koňských silách. Třetí údaj vystihuje nejvyšší točivý moment. A ten poslední? Počet vteřin nutných k dosažení rychlosti 100 km/h z klidového stavu.
Všechen výkon je přenášen na zadní kola – v případě testovaného modelu se o to postarala šestistupňová automatická převodovka Hydra-Matic. Brzdy dodala renomovaná společnost Brembo a devatenáctipalcová hliníková kola obula pneumatiky Michelin Sport 2.
Hezký, nebo ošklivý?
O autech z USA se říká spousta nepěkných věcí. Že jsou technologicky zastaralá, že jejich interiér hyzdí laciné a nevkusné materiály, že umí jezdit rychle pouze na rovince a zatáčet je nedonutíte.
CTS-V Coupe tyhle často oprávněné předsudky z velké části boří, i když ledacos se samozřejmě nemění. Vezměte si například jeho vzhled. Vypadá tak americky, jak si to jen dokážu představit.
Ostré hrany, agresivně „rozkročený“ postoj, předimenzovaná záď. Mně se líbí. Ale stejně tak jsem zaznamenal spoustu opačných názorů. Dokonce i ten, že vypadá jako Audi Quattro z 80. let upravené devítiletým klukem… Buď jak buď, jedno je jisté: V záplavě zakulacených evropských sportovně laděných vozů ho nemůžete přehlédnout. Právě vzhled je jedním z důvodů jeho exkluzivity.
Pár amerických prvků v podobě lacině vyhlížejících plastů si zachoval také interiér, ale opravdu jen pár. Vzhledem ke sportovnímu zaměření mohl být volant o něco menší. Jinak je vnitřek příjemný a působí luxusně. Stejně tak vypadají sportovní sedačky Recaro. Vyšší řidiči mohou však mít problém s nedostatkem prostoru nad hlavou. CTS-V Coupe disponuje sice zadními sedadly, je na ně však obtížný přístup. Ale čert to vem… Tohle přece není rodinný kombík.
Cadillac CTS-V Coupe |
motor zážehový osmiválec zdvihový objem 6 200 cm3 max. výkon 415 kW (564 k) max. rychlost 282 km/h max. toč. moment 747 N.m z 0–100 km/h 4,4 s spotřeba 14,7 l/100 km cena test. modelu 2 002 771 Kč |
Jak jezdí
Že bude cadillac rychlý, to je asi naprosto jasné. Jen těžko si ale lze představit, jak moc. Nejen že na stovku zrychlí za něco málo přes čtyři sekundy, dvoustovku ručička ukáže už za 13,2 vteřiny. Stačí jen sešlápnout plynový pedál a nechat se unášet neuvěřitelnou dávkou točivého momentu. Paráda!
Jenže to se dalo čekat. Co však překvapí, je lehkost, s jakou se kupé žene do zatáček. Řízení působí docela přesně, není ani měkké, ani příliš tvrdé. I v opravdu vysokých rychlostech jsem se cítil jistě a bezpečně. Mohla za to jistě i citlivě nastavená kontrola trakce a dobrý podvozek, který je navíc adaptivní. Rozdíly mezi nastavením Sport či Tour však nejsou příliš výrazné.
Mírným zklamáním pro mě byl zvuk motoru. Tedy spíš ticho motoru. Čekal jsem typický řev „vé-osmičky“, jenže při razantní jízdě se dostavily jen jeho náznaky. Někomu však ticho může vyhovovat.
Spotřeba? Radši nevědět…
Bavit se v případě 564koňového auta o spotřebě asi nemá smysl. Na úsporu paliva jsou tu jiné vozy. Přesto se o ní zmíním. Výrobce udává pro kombinovaný provoz hodnotu kolem 15 litrů. Osobní zkušenost však byla o dalších pět litrů na sto kilometrů vyšší.