Aby GM odlákal řidiče od BMW a Audi, zachází s nimi jako v rukavičkách
Okouzlující útok Cadillaku začíná v Číně už u vchodových dveří. V celkem 39 pevninských pobočkách a v naleštěných předváděcích místnostech vás uvítají prodavači s doutníky a vínem z kalifornského údolí Napa. Bary jsou z černého mramoru. VIP místnosti doplňují kožené pohovky, jež zajišťují pohodlí pro uzavírání obchodů. Nechybí ani výstava o 105leté historii značky s filmem a podrobnostmi o vybavení, jako jsou ručně šitá sedadla z kůže nebo autentické dýhové lišty - to vše na doložení „Caddyho“ původu. „Z toho všeho jsem měl i já pocit, že jsem VIP,“ říká Chu Ming, 44letý obchodník ze Šanghaje, jenž dal v únoru téměř 65 tisíc dolarů za stříbrošedý Cadillac SLS, „to dekorum se od ostatních značek velmi liší. Prostředí má americký styl.“
Cadillac sází na představení značky coby symbolu amerického luxusu, čímž se chce vymezit proti zbylé automobilové smečce. „Caddyho“ rodičům - firmě General Motors - se v Číně daří s buicky či chevrolety, ale cadillaky zůstávají pozadu. Zatímco Audi, BMW a Mercedes mají prezentační místa v Číně již celá desetiletí (i déle), Cadillac vstoupil na čínský trh teprve před třemi lety. Evropské trio kontroluje v kontinentální Číně 77 procent prodejů luxusních vozů. A Cadillac? Jenom 2,7 procenta.
Nyní Cadillac rozjel marketingovou mašinerii, aby ztrátu zmenšil. Během posledních pěti let musel na pevnině více než zdvojnásobit počet předváděcích místností. V Číně teď nabízí pět modelů - od sedanu CTS, začínajícího na 46 tisících dolarů, až po SUV Escalade za 140 tisíc dolarů a XLR se sklápěcí střechou za 160 tisíc. (Zaváděcí ceny jsou vyšší než v USA, neboť Čína uvaluje dovozní přirážku 25 procent na importované vozy.) Cadillac třeba vzbudil rozruch, když svůj CTS v růžové barvě dodal významnému čínskému obchodníkovi z firmy Mary Kay. To přitáhlo celebrity na loď během přehlídky v Šanghaji a též na výstavu amerického umění v Pekingu.
V únoru Cadillac představil v Číně navrženou i vyrobenou verzi sedanu SLS; vůz je o přibližně deset centimetrů delší než totožný model v USA. Přizpůsobuje se tím čínským zákazníkům, kteří od doby, co preferují vlastního šoféra, mají rádi hodně prostoru na zadních sedadlech. Tento model podpořil 62procentní navýšení pevninských prodejů v prvním čtvrtletí ve srovnání s 19procentním nárůstem za celý rok 2006. „Postupně si připravujeme půdu,“ říká Karen Raffertyová, ředitelka značky Cadillac v Číně, „budování značky není během na krátkou trať.“
Spousta milionářů.
Luxus je pro Čínu stěžejní věcí, představuje nejrychleji rostoucí část trhu. Zatímco běžné prodeje místních osobních automobilů vyskočily za poslední rok o 35 procent - což je hyperrůst, pro upřesnění -, zájem o lokálně vyráběné luxusní vozy stoupl dokonce o 57 procent. „S rostoucí vrstvou milionářů, boomem na akciovém trhu a v ekonomice vůbec jsou vyhlídky výborné,“ říká John Bonnell z konzultační firmy Automotive Resources Asia z Bangkoku. Bonnell předpovídá, že prodeje luxusních aut se do roku 2010 více než zdvojnásobí na 380 tisíc vozů ročně.
General Motors by si rád vytvořil z Číny „trh číslo dvě“ v prodejnosti cadillaků. Předstihnout konkurenci ovšem nebude snadné. Kupříkladu jen Audi zaujímá 45 procent podílu na trhu, vzmáhají se i Asiaté, jimž vévodí Toyota Lexus. „Potíž je v tom, že Číňané americké značky moc neznají,“ říká Ťia Sin-kuang, nezávislý analytik z Pekingu.
Za povšimnutí stojí Kuo Ťing. Třiadvacetiletý muž z Pekingu popisuje sám sebe slovy „automobilový fanatik“: není divu, jeho rodina vlastní citroën, hyundai, chrysler i jeep. A minulý rok dal za nákup černého CTS s obsahem 2,8 litru plných 58 tisíc dolarů. Co Kuo Ťinga na cadillaku zaujalo? Mohla za to další z amerických ikon - Hollywood: „Viděl jsem ho ve filmu Matrix - Reloaded. Tam byl cadillac.“
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek