Pouhá třetina europoslanců využívá ke své prezentaci sociální sítě na internetu
Jak probíhá komunikace mezi voličem a europoslancem a jaké jsou její slabiny? S odpověďmi přichází výzkum veřejného mínění od společnosti Fleishman-Hillard. Ta v průběhu dubna 2009 oslovila 110 poslanců Evropského parlamentu (EP) z 26 zemí unie vyjma Lucemburska. Jejím cílem bylo získat data ohledně digitálních návyků evropských parlamentářů. Autoři studie se snažili zjistit, jakým způsobem využívají politici internet ke komunikaci s voličem a k informování o své legislativní práci.
Ačkoli volení zástupci vesměs uznávají význam webové prezentace, většina respondentů plně nedoceňuje výhody takzvaných sociálních médií. Podle výsledků šetření 75 procent europoslanců využívá velmi často osobní stránky. Ale 62 procent z celkového počtu oslovených nikdy neslyšelo o Twitteru a nebo ho nehodlá v budoucnu využít, necelá čtvrtina pravidelně přispívá na blog. Drtivá většina respondentů si dále myslí, že televizní stanice zůstávají nejefektivnějším komunikačním nástrojem (94 procent).
Každý, kdo minulé úterý shlédl předvolební debatu s lídry kandidátek do Evropského parlamentu na ČT, musí přisvědčit, že televize zprostředkovává spíše špatný infotainment po česku než připravenou volební kampaň a věcnou diskusi. Toto zploštění a tradiční zosobnění má u voliče za následek pocit zmaru a averze. Občan po kandidátech požaduje návrhy řešení otázek, které ho trápí. Ty však v televizi uslyší jen zřídka.
V anketě agentury Fleishman-Hillard vyšlo najevo, že 80 procent oslovených zástupců v EP považuje webové stránky za efektivní zprostředkující kanál, jenž dosahuje významu osobní schůzky. V komunikaci s voličem v poměru k dosahu média si poslanci nejvíce cení televizní reklamy (57 procent), dále reklamy v tisku (45 procent) a on-line marketingu (33 procent).
Ačkoliv je z výzkumu patrné, že současná politická elita v EP preferuje osobní stránky, víkendové volby do této instituce přinesly změnu v přístupu. Autoři studie naznačují, že je pouze otázkou času, kdy dojde ke zvýšení počtu europoslanců, kteří budou využívat trendové sociální sítě, aby „polapili“ občana-voliče. V současné době jsou nejaktivnější příslušníci evropské frakce socialistů (PES). Ve srovnání s evropskými lidovci (EPP-ED) a liberály (ALDE) nejčastěji využívají webové stránky, on-line videa i reklamu na vyhledávacích serverech.
*
GRAF 1
Webovky vedou
Které z následujících internetových nástrojů používáte ke komunikaci s voliči a zájmovými skupinami?
(v procentech)
Kategorie*často*zřídka*nevyužívám, ale hodlám je využít*nepoužívám, a nehodlám je využít*nikdy jsem o nich neslyšel
Osobní webové stránky*75*11*7*5*2
Sociální sítě (Facebook, MySpace)*33*20*15*29*4
Html newsletter*26*25*15*28*5
Osobní blog*24*16*24*33*4
Online video (YouTube)*15*40*19*22*4
Micro-blogování (Twitter)*13*8*17*50*12
Nástroje pro sdílení (Flickr, Digg)*7*10*24*45*14
Pramen: Fleishman-Hillard
GRAF 2
Z očí do očí**
Jak vnímají poslanci EP význam způsobů komunikace s voličem?
(v procentech)
Kategorie*velmi efektivní*efektivní*trochu efektivní*ne velmi efektivní*zcela neefektivní*neví
Osobní styk*50*30*16*2*2
Tradiční média (TV, rádio, tisk)*34*37*19*6*2*3
Digitální komunikace*17*36*29*8*2*1
Pramen: Fleishman-Hillard