Menu Zavřít

Časopis brojí proti prodejcům letenek, matou zákazníky

26. 7. 2012
Autor: profit

Prodejci letenek porušují předpisy tím, že podněcují zákazníky také ke koupi pojištění, které si ale neobjednali. Tvrdí to spotřebitelský časopis dTest.

Foto: Profimedia

Zároveň vyzval největší prodejce letenek, tedy společnosti Student Agency, Asiana a Čedok, aby se zdrželi údajné protiprávní činnosti a své nabídky v e-shopech přizpůsobili nařízení Evropského soudního dvora. Největší tuzemští prodejci popírají, že by současná praxe měla manipulativní charakter. Lidé si prý rovněž nestěžují.

Minulý týden vydal Evropský soudní dvůr rozsudek, kterým sjednotil výklad nařízení, a prohlásil, že zákazník se musí sám výslovně rozhodnout, zda doplňkovou službu zakoupí. Prodejce tedy nesmí tuto možnost automaticky přidávat,“ řekl právní poradce dTestu Miloš Borovička.

Podle něj je na tuzemských webech přednastavené pojištění jako součást letenky téměř pravidlem. “Dalším nešvarem je zahrnutí provize ze zprostředkování prodeje mezi poplatky spojené s letem, což považujeme za zcela nesprávné a netransparentní,“ dodal.

Podle majitele společnosti Asiana Alexeje Livina je ta část rezervace, při které se klient rozhoduje o nákupu letenky, jasná a srozumitelná. Bez vyjádření souhlasu, respektive nesouhlasu nemůže klient rezervaci letenky dokončit. Podle Josefa Trejbala, ředitele portálu Letuška.cz, jehož prostřednictvím Asiana letenky prodává, společnost rozhodnutí soudu zaznamenala a připravuje alternativní řešení. V čem ale bude spočívat, firma nesdělila.

bitcoin školení listopad 24

O změnách v dosavadní praxi naopak neuvažuje Čedok. “V této fázi zatím nic měnit nebudeme,“ řekl ČTK mluvčí společnosti Tomáš Brejcha. Firma je ochotná zabývat se změnou teprve tehdy, až je zástupci dTestu osloví. Zatím se to ale podle Brejchy nestalo. Nicméně i Čedok považuje potvrzení souhlasu s podmínkami pojištění za dostatečné opatření, které klienty upozorňuje na nákup letenky včetně pojistky léčebných výloh, úrazu, zrušení cesty a pojištění pro případ krachu dopravce. 

Evropská nařízení jsou podle dTestu pro členské státy přímo závazná a vnitrostátní soudy musejí rozhodovat v souladu s rozsudkem, výklad je tedy stejný v celé Evropské unii. “Pokud prodejci své nabídky nepřizpůsobí evropskému nařízení, podáme podnět dozorovým orgánům pro porušování cenových předpisů,“ dodal Borovička.

  • Našli jste v článku chybu?