Provozovatelé billboardů u silnic a dálnic sami odstraní poutače, na něž je ve výzvě upozornilo ministerstvo dopravy. Řekl to mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa. Silničáři začali na základě výzev ministerstva dopravy odstraňovat nelegálně stojící reklamní poutače v ochranném pásmu dálnic začátkem minulého týdne. Zatím podle svazu provozovatelé dostali zhruba 14 výzev k odstranění konkrétních zařízení. O podobě odstraňování zbylých poutačů chtějí s úřadem dále jednat.
„Vytvoříme harmonogram podle kterého ty plochy odstraníme,“ uvedl Váňa. Zdůraznil přitom, že aktuální dohoda se týká pouze prvních několika kusů z odhadovaných asi 3000 poutačů, které podle novely zákona stojí v okolí dálnic a silnic první třídy nelegálně. S dohodou podle Váni souhlasí oba největší provozovatelé těchto zařízení, Czech Outdoor a ACE Media.
Doposud provozovatelé billboardů odmítali zařízení v ochranném pásmu dálnic a silnic odstraňovat. Czech Outdoor na nich například nahradila reklamní sdělení českou vlajkou s tím, že v takovémto případě na ně není možné pohlížet jako na reklamní poutače. Takovýto postup ale ministerstvo dopravy odmítlo s tím, že tato zařízení byla povolená právě jako nosiče reklamního obsahu. Důvodem změny názoru je podle Váni způsob, jakým silničáři začali sami billboardy odstraňovat. Raději je tak sami demontují šetrněji, dodal mluvčí.
Kdo vydělá miliardy na zákazu billboardů? Přečtěte si více
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic 1. třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích platná od září. Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.
Zatímco na dálnicích má povinnost odstraňovat nepovolené poutače ŘSD, na silnicích první třídy je to podle ministerstva dopravy věc krajů a jejich organizací. Nařízení o odstranění billboardů, motivované zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se netýká zastavěných území, kde je ale reklamních ploch nejvíc. Celkem se odhaduje, že je v Česku na 25 tisíc reklamních poutačů.
Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.
Související články: