Menu Zavřít

ČD: miliardové ztráty letos i napřesrok

15. 12. 2003
Autor: Euro.cz

Ani Českým drahám (ČD) se po přeměně ze státní organizace na akciovou společnost nedaří vybřednout ze ztráty. Letos jejich hospodaření skončí propadem přes 1,2 miliardy korun, a na příští rok plánují ztrátu téměř 1,5 miliardy. Jak uvedlo Právo, vyplývá to z návrhu podnikatelského plánu pro rok 2004.

Ten sice ještě není schválen, ale nic se už nezmění na tom, že dráhy v příštím roce rekordně zeštíhlí. Ještě v prosinci 1999 zaměstnávaly 87 651 lidí, a nyní jen 78 600. Přesto se má v roce 2004 počet pracovníků snížit o dalších 5650. Vedení drah to zdůvodňuje nutností snižovat náklady, včetně mzdových. Současně dráhy hodlají získat více zákazníků. Jak upozornily HN, u českých silnic se nedávno objevily billboardy, které upozorňují na možnosti cestování vlakem. České dráhy podle mluvčího Petra Šťáhlavského investovaly do reklamní kampaně řádově miliony korun. Konkrétní částku však s odvoláním na obchodní tajemství neupřesnil. Kampaň s heslem „Auta stojí, vlaky jedou“ je plánována na tři měsíce. Začala v prosinci a plakáty by řidiči hlavně u frekventovaných výpadovek po celé ČR měli vidět až do února. Dráhy mají po celé republice 400 billboardů a další stovku plakátů ve světelných vitrínách ve městech. Vagony řítící se po kolejích jako neřízené střely, vykolejené lokomotivy, auto ze svatební kolony smetené vlakem, jehož strojvedoucí projel na červenou - takto líčí poměry na českých železnících Večerník Praha. „V železniční dopravě, stejně jako u jiných druhů přepravy, nikdy nelze vyloučit nehodu zcela stoprocentně. Ve hře je mnoho faktorů - lidský, technický stav vozidel, drážní cesta, železnice se na tisíci místech kříží se silnicemi,“ uvedl pro VP dopravní expert M. Nováček. „Je však pravdou, že existuje neúměrně vysoký počet kolizí, ve které hraje roli zaměstnanec drah,“ dodal. České dráhy přepraví ročně asi 170 milionů cestujících. Každý občan republiky včetně kojenců a starců jede v průměru ročně sedmnáctkrát vlakem.

  • Našli jste v článku chybu?