Marže jsou na hranici únosnosti. Proto by zákazníci měli i ve vlastním zájmu sledovat, kolik jejich dodavatel obsluhuje odběrných míst
Na českém trhu s energiemi existuje už několik let tvrdá konkurence. Každoročně přichází několik nových obchodníků a marže z prodeje elektřiny a zemního plynu stále klesají. A to natolik, že v dohledné době mohou někteří z nich zkrachovat.
„K prvním náznakům už dochází. Předpokládám, že léta 2015 až 2018 budou hlavními roky konsolidace trhu,“ tvrdí Pavel Hlavinka, generální ředitel společnosti ČEZ Prodej.
* ČEZ v posledních měsících pracuje na zkvalitnění zákaznického servisu, již se to nějak projevilo konkrétně? Třeba na přírůstu počtu klientů nebo menším počtu reklamací a podobně?
Na hodnocení je ještě příliš brzy. V tomto ohledu je stěžejní rok 2014, kdy chceme zavést 28 nových opatření a služeb, které by měly přispět ke zlepšení zákaznické zkušenosti. V rámci nich představíme jak modifikaci stávajících služeb, tak zcela nové věci. Celkově chceme přinášet zákazníkům větší pohodlí a nabízet jim komplexní servis. Konkrétní opatření budeme postupně během roku představovat zákazníkům i veřejnosti vůbec.
* Na trhu nejen s elektřinou, ale i se zemním plynem se objevují stále další a další obchodníci. Znamená to, že konkurence v oboru opět zesílila, a naopak stále pokračuje pokles prodejních marží?
Trh elektřiny a plynu je velice konkurenčním prostředím, to je zřejmé. Subjekty se na něm objevují a zase mizejí. U některých dodavatelů bychom dokonce mohli spekulovat, zda za jejich cenovou politikou není schován pouze zájem o získání zákaznické báze, kterou posléze prodají. Ale správně se ptáte na marže. Ty jsou na hranici únosnosti. Proto by zákazníci měli i ve vlastním zájmu sledovat, kolik jejich dodavatel obsluhuje odběrných míst. Domnívám se, že desítky či jednotky stovek odběrných míst v kombinaci s nízkou cenou komodity nemohou být dlouhodobě udržitelné. Tedy pokud dodavatel neaplikuje nějaké další extra poplatky za služby typu zákaznické linky a podobně.
* Kdy se splní předpověď odborníků a dojde ke konsolidaci trhu?
K prvním náznakům konsolidace už dochází. Předpokládám, že léta 2015 až 2018 budou hlavními roky konsolidace.
* Vedení ČEZ již několikrát avizovalo, že hledá vhodné příležitosti pro případné akvizice některého z obchodníků s energiemi, mimo jiné se uchází o prodejní část Pražské plynárenské. Máte zájem i o nějaké jiné firmy z oboru? Jaké parametry musí případná akvizice splňovat, třeba co do počtu klientů a podobně?
Skupina ČEZ se neustále zabývá rozvojem svého podnikání. Pochopitelně pokud je k dispozici prodej některého významného dodavatele, tak se o něj logicky zajímáme, což ale nemusí nutně znamenat, že k nějaké akvizici skutečně dojde. Každý takový případ řešíme samostatně. Roli hraje velké množství faktorů. Nelze paušalizovat, co zajímavé je, a co ne.
* Kolik nových odběratelů elektřiny, respektive zemního plynu chce ČEZ letos získat?
Trh energií se postupně začíná saturovat. Třeba v oblasti dodávek elektřiny počet změn dodavatele v loňském roce klesl o pětinu. Zákazníci totiž po několika zúčtovacích obdobích zjišťují, že nízká cena není jediným kritériem pro výběr dodavatele. V minulém roce jsme se setkávali třeba s nabídkami, kdy se „soutěžila“ cena silové elektřiny a veřejnosti byly slibovány fantastické úspory až 30 procent. Málokdo se však dověděl, že se soutěží pouze a jen cena silové elektřiny, která tvoří méně než 50 procent výsledné ceny dodávky elektřiny. A navíc že se porovnávají hrušky s jablky. My jsme v září 2013 snížili cenu silové elektřiny o 20 procent. Toto mohli zákazníci uplatnit okamžitě. I přesto se v jednom krajském městě dva týdny po našem snížení cen konala elektronická aukce energií, která lákala na cenovou úsporu v desítkách procent – ovšem oproti starým cenám. Když už zákazníci mění dodavatele, měli by pečlivě srovnávat nabídky a dívat se nejen na cenu, ale i na dostupnost zákaznické linky, na kontaktní centra a další atributy dodávek. O to víc v době, kdy se cena silové elektřiny u tradičních dodavatelů téměř či zcela vyrovná ceně u menších, alternativních subjektů. V oblasti dodávek zemního plynu se nám daří, a to již od vstupu do tohoto segmentu. V loňském roce jsme získali na 77 tisíc nových odběratelů a letos chceme tento úspěch zopakovat.
* Firma před několik měsíci rozšířila svoji nabídku o služby virtuálního operátora, jaké další novinky v oblasti, která tak zcela nesouvisí s energetikou, připravujete?
Zatím nemohu být konkrétní, protože se pohybujeme ve velice tvrdém konkurenčním prostředí. Nicméně stále se zabýváme rozvojem našeho podnikání, zejména v oblastech, které mají mnoho společného s energetikou, ačkoli to tak na první pohled třeba nevypadá. Z toho důvodu jsme se pustili právě do oblasti telekomunikačních služeb, kde můžeme využít maximum svých zkušeností i obslužné kanály. Podobnou oblastí jsou finanční služby.
O autorovi| Vadim Fojtík, fojtik@mf.cz