Ministr Babiš chce vyměnit šéfa Českého Aeroholdingu Miroslava Dvořáka, změnu ale musí ještě vyjednat se šéfem Korean Air
Šéf Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák už počítá hodiny a dny, které stráví ve své funkci. I přes svou kontroverzní pověst a styky s lobbistou a politickým podnikatelem Romanem Janouškem je Dvořák člověkem, který se nemalou měrou podílel na záchraně českého národního leteckého přepravce. Ministerstvo financí (stoprocentní vlastník Českého Aeroholdingu, pod který spadají České aerolinie a další firmy) a jeho šéf Andrej Babiš mají však o vedení společnosti jiné představy. Do představenstva Českého Aeroholdingu už dostal Václava Řehoře, který by měl Dvořáka vystřídat.
bude se jednat Jenže plánovaný Babišův krok má dvě zásadní překážky. Protože spoluvlastník Českých aerolinií Korean Air je i přes březnový nákup akcií minoritním akcionářem, prosadil si do smlouvy klauzuli, která razantní změny v managementu společnosti ze strany českého státu nepřipouští. Podle platné akcionářské smlouvy týkající se ČSA mezi Českým Aeroholdingem a Korean Air je nutné vyžádat si k personálním změnám v představenstvu společnosti souhlas Korean Air.
„Takové ustanovení v akcionářské smlouvě považujeme z pohledu České republiky jako stoprocentního akcionáře Aeroholdingu vzhledem k podmínkám transakce na prodej ČSA za výrazně nevýhodné. Smlouva tímto způsobem zásadně zasahuje do výkonu akcionářských práv státu v Aeroholdingu,“ prohlásil Babišův mluvčí Radek Ležatka. Brzy by měl proto do Prahy přiletět jeden z šéfů Korean Air, podle neoficiálních informací předseda představenstva Jang Ho-Čo. Rovněž podle neoficiálních informací se na jednání do Koreje chystá z kraje podzimu i Babiš. „Ministr financí bude jednat se zástupci Korean Air o dalších změnách v představenstvu Českého Aeroholdingu a o změně této části akcionářské smlouvy v ČSA,“ potvrdil mluvčí Ležatka. „Jednání s představiteli Korean Air se uskuteční v dohledné době v Praze. O případné návštěvě Koreje není rozhodnuto,“ doplnil.
Sám Miroslav Dvořák se k čím dál silněji prosakujícím informacím o svém brzkém odvolání nechce vyjadřovat.
Varování Moody’s „Akcionář má mít právo vybírat si své manažery,“ uvedl ke snahám o personální zásahy bývalý předseda dozorčí rady ČSA i Aeroholdingu, ekonom Michal Mejstřík, který jezdil do Evropské komise obhajovat záchranu a restrukturalizaci českého národního leteckého přepravce. A upozorňuje, že při personálních obměnách je třeba jednat nejen efektivně, ale i opatrně. Případnými razantními kroky by totiž mohla být ohrožena takzvaná notifikace ČSA na zahraničních trzích, kam aerolinky létají, jež souvisí s březnovou obměnou akcionářských práv.
Společnost Korean Air je sice minoritním akcionářem, ale s největším podílem. Letos v březnu uplatnila vůči Aeroholdingu opci na další akcie, jež odprodala firmě Travel Service.
Nyní má Korean Air 44 procent, Travel Service 34 procent, Český Aeroholding 19,74 procenta a Česká pojišťovna 2,26 procenta.
Obchod musejí ovšem ještě schválit tuzemští i mezinárodní regulátoři.
Český Aeroholding získal od agentury Moody’s hodnocení A3 (Česká republika má A1), což po letitých potížích firmy, výprodeji letadel a podobně není vůbec špatné. Moody’s ovšem varuje před negativním výhledem v souvislosti s dosud neuzavřeným převodem 34 procent akcií společnosti Travel Service. A právě tuto transakci, respektive její notifikaci, by podle finančních expertů mohly Babišovy unáhlené kroky ohledně obměny managementu ohrozit. korejci mohou odejít Babiš však svým postupem v Českém Aeroholdingu vytváří další, mnohem větší riziko pro stát tím, že ohrožuje ekonomickou stabilitu Letiště Václava Havla, které dlouhodobě generuje zisky kolem miliardy korun ročně. Společnost Korean Air totiž může podle smlouvy stále ještě svůj podíl v ČSA vrátit.
Což by bylo pro leteckého dopravce zřejmě hodně nepříjemné, ale ještě nepříjemnější by to bylo pro letiště, kde ČSA zajišťují stále kolem 40 procent letů.
Korejci však nemají příliš mnoho času.
Podle informací týdeníku Euro je možné od smlouvy odstoupit jen během jednoho měsíce od jejího porušení. Pokud za ně budeme považovat změny, které provedl ministr financí ve vedení společnosti, termín uplyne 27. července. To by mělo být jen několik dní po jednání s Korejci v Praze.
Právě existenční provázanost s letištěm vedla k požadavku Korejců na právo mluvit do personálního obsazení celého Českého Aeroholdingu. V samotných ČSA se přitom o žádné manažerské pravomoci nepřihlásili.
Korejce vždy zajímala spíše možnost vytvořit v Praze lokální hub, z něhož by místní aerolinky rozvážely jejich asijské klienty po regionu. Letiště se proto v současnosti připravuje na přijímání obřích Airbusů A380.
Odchod Korejců z Prahy by tak vrhl ČSA zpět, do prakticky bezvýchodné situace malého a bezvýznamného evropského dopravce permanentně ohroženého bankrotem, který by měl devastační vliv na byznys letiště, jež by rozhodně nedokázalo v rozumně dlouhé době nahradit nějakou opravdu velkou část provozu ČSA jinými dopravci.
Velkou vstřícnost pana Janga pak nejspíše nelze očekávat. Podle lidí z leteckého byznysu byl vstup Korean Air do ČSA v zásadě více přátelským gestem mocného Korejce vůči Miroslavu Dvořákovi, jehož si osobně váží a udržuje s ním přátelské kontakty, než nějakým velkým obchodním záměrem. Nakonec přes léta konané pokusy privatizovat ČSA to byly z velkých mezinárodních aerolinek jen a pouze Korean Air, kdo projevil skutečný zájem. Vrácení akcií ČSA tak není vůbec nepravděpodobným vyústěním Babišových čistek v Ruzyni.
Řehoř místo Dv ořáka Jasně přitom kulhá i hlavní Babišův argument pro totální obměnu statutárních orgánů ve státních pozicích. Zatímco Dvořák je dnes v leteckém byznysu mezinárodně uznávaným manažerem, ministr financí jej hodlá nahradit člověkem, který má sice velké zkušenosti s finančním řízením, ale nikdy nepracoval v leteckém průmyslu, a dokonce nikdy ani nepůsobil v pozici CEO.
Řehoř by měl prosazovat hlavní Babišův záměr, kterým je privatizace ruzyňského letiště. Podle důvěryhodných zdrojů se tak vyjádřil i na setkání s vybranými zaměstnanci.
Někteří z nich ho ovšem upozornili, že to nebude vůbec jednoduché a zadělává si na problém ve vládní koalici. Poslanci ČSSD totiž v roce 2009 ve sněmovně prosadili zákon, že letiště se nesmí privatizovat, a nezdá se, že mezi současnými poslanci najde ministr dostatek hlasů na změnu této legislativy.
„Akcionář má mít právo vybírat si své manažery,“ říká ekonom Michal Mejstřík, bývalý předseda dozorčí rady ČSA i Českého Aeroholdingu. Komu patří ČSA Vlastnická struktura Českých aerolinií (v %)
34 Travel Service
44 Korean Air
19,74 Český Aeroholding
2,26 Česká pojišťovna
Celá transakce ještě podléhá schválení příslušných antimonopolních úřadů, které se očekává v průběhu druhé poloviny letošního roku.
Zdroj: ČSA
budoucí šéf ČSA Václav Řehoř absolvoval Českou zemědělskou univerzitu v Praze a studium MBA na VŠE – PIBS Praha. V letech 1993 až 1996 pracoval jako marketingový ředitel ve Spolchemii a byl členem představenstva společnosti Lybar. Poté působil jako konzultant a interim manager v různých společnostech, jako například Michelské pekárny, Brown-Forman Beverages Worldwide. Od roku 1999 pracoval v Kanadě v oblasti controllingu a finančního plánování pro společnosti De Beers a Campbell Soup. V roce 2004 se stal jednatelem a finančním ředitelem v Doosan – Škoda Power. Od března 2006 začal pracovat jako finanční ředitel ve společnosti CCS Česká společnost pro platební karty v Čechách i na Slovensku a později jako finanční ředitel pro Evropu v britské firmě FleetCor Europe. Od dubna roku 2013 působí jako poradce pro private equity ve střední a východní Evropě. l
Záchrana ČSA v datech
2008
• V posledních letech se firma drží především díky rozsáhlému prodeji majetku. Do tohoto roku ho prodala za více než šest miliard korun, například catering nebo nákladový terminál.
2009
• Pokus o privatizaci selhal. Závaznou nabídku podalo pouze konsorcium Unimex – Travel Service. Za ČSA nabídlo miliardu korun s podmínkou, že stát dorovná vlastní jmění firmy na nulu. To by stát stálo mezi dvěma a třemi miliardami, privatizaci proto bez výsledku zrušil.
• ČSA se řítí do propasti a vykazují rekordní ztrátu téměř 3,8 miliardy korun. V říjnu končí prezident Radomír Lašák a nahrazuje jej dosavadní šéf letiště Miroslav Dvořák.
• Firmu zachraňuje úvěr od státního podniku Osinek ve výši 2,5 miliardy. Stát dluh následně kapitalizuje, takže aerolinie nemusejí peníze vracet. Evropská komise toto řešení schválí po dlouhém zkoumání až v roce 2012.
2010
• ČSA pokračují v prodeji majetku (celkem asi za 2,7 miliardy).
2011
• Vzniká Český Aeroholding. Do září 2012 odkoupí od ČSA řadu činností v podobě nových dceřiných firem, například údržbu, chartery nebo handling. Celkem za ně zaplatí 2,4 miliardy korun. Aeroholding pohltí i Letiště Praha a samotné ČSA.
2012
• Koncem roku stát vyhlašuje další pokus o odstátnění ČSA.
2013
• V dubnu vláda podepisuje smlouvu s Korean Air o prodeji 44 procent akcií ČSA za zhruba 67 milionů korun. Korejci mají opci na všechny zbylé akcie Českého Aeroholdingu.
• V prosinci Korean Air oznamují záměr odkupu dalších 34 procent akcií, které chtějí vzápětí přeprodat firmě Travel Service.
2014
• Po dokončení složité transakce budou mít ČSA tři velké akcionáře: Korean Air (44 procent), Travel Service (34 procent) a Český Aeroholding (20 procent). Zbylý miniaturní podíl drží Česká pojišťovna.
• ČSA ohlásily za rok 2013 obří ztrátu 923 milionů korun.
• Ministr financí Andrej Babiš udělal personální změny ve vedení Českého Aeroholdingu, na generálního ředitele Miroslava Dvořáka ale nedosáhl. Jeho odchod by museli dle smlouvy schválit Korejci, což Babiš označil za nepřijatelné, neuvěřitelné a šokující. Korejce tím urazil.
O autorovi| Jan Hrbáček • hrbacek@mf.cz