Český trh mobilních operátorů je - mírně řečeno - specifický. T-Mobile, O2 i Vodafone nabízejí své balíčky tarifů za vysoké ceníkové ceny. Když je však nařknete z toho, že jsou drazí, odpovědí šalamounsky, že ve skutečnosti své tarify prodávají mnohem levněji.
Výsledkem každopádně je, že lidé v Česku platí za mobilní služby víc než obyvatelé jiných států. „Ano, ceny v rámci celé České republiky jsou nad průměrem Evropské unie. Ale ta ziskovost je tady proto, abychom mohli investovat“ přiznává dlouholetý šéf T-Mobilu Milan Vašina, který se rozhodl ve své funkci skončit.
* > Vlednu jste oznámili, že chcete výrazně investovat do stavby optických sítí. Jen letos to mělo být až miliarda korun. Daří se vám na rychlejší připojení získávat zákazníky?
Uváděli jsme, že letos budeme rádi, když připojíme nějaké desetitisíce zákazníků. Je to pomalé, protože v Česku je extrémně složitá legislativní situace. Získat veškerá povolení, abyste mohli tuto investici realizovat, trvá průměrně 18 měsíců. Reálně začínáme stavět ve třetím a čtvrtém kvartálu.
* > Kde budete stavět? Budou to například menší či okresní města, kde ještě rozumná infrastruktura chybí?
Ano, díváme se na to, co dává smysl, abychom nebudovali druhou či třetí síť vedle sebe. V dnešní době se soustředíme na střední města, protože je důležitá určitá hustota obyvatel, řekněme od 30 tisíc. Co se týče našich plánů, budeme stavět, ale i kupovat stávající poskytovatele sítí, kteří mají infrastrukturu.
* > Co bude s venkovskými oblastmi, které nejsou tak hustě osídlené? Zůstanou bez infrastruktury, nebo je T-Mobile ve spolupráci s ostatními operátory plánuje také pokrýt?
V dnešní době je pokrytí 4G v Česku jedno z nejlepších v Evropě. To znamená, že pokrytí těchto oblastí se bude dál rozšiřovat. A teď je otázka, jestli to bude výstavba optických kabelů, nebo to bude takzvaný fixní internet vzduchem, kdy máte jednotlivé uzly propojeny opticky a ke koncovému zákazníkovi jde signál bezdrátově. Abych byl upřímný, je to stále ve stadiu vyhodnocování, kam až se dostaneme při pokrývání optikou.
* > Koupili jste v poslední době nějakého poskytovatele služeb či majitele infrastruktury?
Měli jsme velké akvizice, kdy jsme koupili několik velkých páteřních sítí nebo propojení velkých firemních zákazníků. Co se týče rezidenčních zákazníků, tak teď o akvizicích jednáme.
* > Zajímá vás jen infrastruktura v zemi, nebo i poskytovatelé wi-fi?
Záleží na tom, jak kvalitní mají infrastrukturu, zda mají i optiku a například i dostatek zákazníků. Pokud by to měla být jen wi-fi báze, tak nás to nezajímá a nedochází k nějaké větší konsolidaci. Je to roztříštěný trh. Slabá stránka České republiky je v tom, že kvalitní fixní infrastruktura pro budoucí využití tady zatím neexistuje.
* > Na čem budou operátoři v příštích pár letech vydělávat nejvíc?
Dnes jsou i hlasové služby či messaging v podstatě data, a pokud jsou data do budoucna něco jako nová elektřina, tak je to jednoznačně o konektivitě. Nutně totiž přijde digitalizace domácností a digitalizace firem; ostatně už dnes existují chytré domácnosti, které mají různé senzory připojené k síti. Vždycky říkám, že je to taková tsunami: postupně dochází k edukaci a potom se najednou novinky masově rozšíří. Ale musíte mít připravenu tu „dálnici“, infrastrukturu, konektivitu. Všichni budeme - ať už je to rodina, nebo firma - potřebovat poměrně velké toky dat. Protože po sítích poběží nejen to, co dnes známe - hlavně mobilní data -, ale na síti budete mít televizi a veškeré řízení domácnosti. Je to úplně stejné jako s elektrickou energií: když se vám vypne a nejde vám den, jste z toho dnes trošku nervózní. Když vám nepůjdou data, bude to stejné. Je důležité si uvědomit, že neustále zvyšujeme spotřebu energie a stejně tak zvyšujeme spotřebu dat.
* > Asi před dvěma lety jste začali stavět také síť internetu věcí (IoT), která má umožnit firmám připojit jejich zařízení. Využívají to?
IoT je pro nás ve fázi případových studií, ale je důležité říct, že je to hlavně o spolupráci s partnerem. Nečekejte od operátora, že za firmou přijde a postaví jí kompletní řešení. Z naší strany je důležité vysvětlit, co tato síť umí, ato je digitalizace. Já nebudu vymýšlet za zemědělský podnik či automobilového výrobce, co by měl sám digitalizovat. To musí vymyslet sám, my mu jen pomůžeme to zrealizovat. Už nyní umíme například sledovat vlaky a další věci, ale komerční využití musíte dělat s partnerem. Krásný příklad jsou města. Neexistuje státní politika, která by vytvořila tři klíčové případy využití digitálních technologií, například v odpadovém hospodářství, energetice či parkování, a ty by se pak rozšiřovaly i do dalších měst. Tento systémový přístup dává smysl a můžete to realizovat rychle. Pokud ale každá samospráva chce něco jiného, lavičky s wi-fi, automaticky hlásící odpadkové koše, dostáváme se do situace, že vznikne spousta řešení, které spolu nebudou fungovat.
* > Před sedmi lety jste říkal, že Češi sice mají krásné, nové, drahé chytré telefony, ale prakticky nepoužívají data. Změnila se ta situace?
Situace se mění. Byla to doba, kdy přicházely smartphony, ale dneska už na telefonech funguje řada jednoduchých aplikací, které potřebují data. Takže spotřeba dat se zvyšuje. U nás má zákazník s předplaceným tarifem zhruba 1,5 až 2 GB dat. Myslím si, že starší generace, tedy lidé nad 40 let, využívá data hlavně na obslužnost banky, a kdyby měl stát více služeb digitalizovaných, tak je budou také využívat. Tyto služby ale zatím nemáme, takže rozdíl ve využívání dat je mezi mladou a starší generací markantní. U mladých sociální sítě a videa, u starších minimálně.
* > Český T-Mobile je součástí skupiny Deutsche Telekom. Jak využívají lidé data vjiných zemích?
Na Slovensku jsou spotřeby nižší, ale ne řádově. Když se v Česku bavíme o průměrné měsíční spotřebě dat 1,7 GB, tak na Slovensku je to asi 1,4 GB. Pokud se podíváme na německý trh, je to podobné. Je to i kvůli tomu, že všechny tyto země mají velmi dobrou infrastrukturu. Lidé využívají hodně i wi-fi doma, venku pak mobilní data. Jestli narážíte na neomezená data, problém je takový, že pokud se nějaký jedinec rozhodne stahovat si filmy od rána do večera, tak se dostanete do kapacitního problému, který pocítí všichni ostatní zákazníci.
* > Předpokládáte, že by váš nástupce v T-Mobilu v budoucnu zavedl neomezená data?
Co se týče FUP (maximální limit objemu dat, který může uživatel v rámci předplacené služby stáhnout - pozn. red.), neustále ho zvyšujeme a zvyšujeme i rychlost přenosu dat. Neomezený přenos dat v rámci tarifu do Česka může přijít stejně, jako přišel v Německu, ale je to otázka ceny. Zeptám se vás: proč není za pětistovku neomezená elektřina, kdy si připojíte do sítě například výkonné počítače na těžbu bitcoinů atd.? Protože je důležité si uvědomit, jestli to síť utáhne a co to znamená do budoucna. Na některých místech v Česku, kde není optická infrastruktura, by mohlo dojít k tomu, že na datovém tarifu poběží všechno, od televize po stahování videí. My jsme si to vyzkoušeli a zkoušíme to, ale může se stát, že jednu stanici vám může jeden či dva zákazníci kompletně zablokovat. Znamená to pak silné investice, zahušťování sítě a podobně, což neříkám, že nebude nutné. My teď naši síť budujeme. Kdybyste pustili na dálnici D1 všechna auta i bez dálničních známek, tak si počkejte, co to udělá.
* > Jak vysvětlíte situaci, že mobilní tarify jsou podle studie Evropské komise v Česku výrazně dražší než v řadě srovnatelných zemí?
Ta studie byla prováděna pouze z ceníkových cen, které byly publikovány na internetu. Studie byla prováděna na začátku roku 2017 a publikována o rok později a já zodpovědně říkám, že od té doby došlo k výraznému navýšení FUP, kdy jsme kompletně změnili portfolio. Ano, je tady specifikum, že tu máme ceníky a zákazníci pak ve skutečnosti platí méně. V rámci udržení zákazníka se nabízejí individuální ceny a u T-Mobile platí zákazník v průměru pod 500 korun za balíček služeb měsíčně. Jinými slovy, nejsme nejlevnější, ale jsme lehce nad průměrem. Ceny v rámci celé České republiky jsou také nad průměrem Evropské unie.
* > Globální šéf Vodafonu Vittorio Colao nedávno tvrdil, že T-Mobile a O2 mají v Česku „příliš silné spojenectví“, tedy sdílejí mobilní sítě, a nemusejí proto jít s cenami dolů. Tvrdil, že z provozního zisku všech tří operátorů v této zemi je 87 procent v rukou dvou hráčů, na Vodafone zbývá jen 13. Co si o tom myslíte?
Sítě sdílíme s Cetinem. Nemyslím, že toto je ten důvod vyšších cen. Vodafone investuje a nedochází k žádnému omezování konkurence. Pokud jde o zisky, je to úplně jiná otázka. My jsme byli na tomto trhu vyzyvatelem. Děláme všechno proto, abychom byli ziskoví, ale ta ziskovost je tady proto, abychom mohli investovat. Každý rok investujeme průměrně čtyři miliardy korun a chceme si tento investiční potenciál zachovat.
* > Nesouhlasíte tedy s tvrzením, že v Česku nejsou rovné podmínky, ale řekl byste spíš, že je Vodafone prostě slabý?
Nesouhlasím s tím, že by tady nebyly rovné podmínky.
* > Mobilní síť 5G bude zase silnější než předchůdce. Jaký mají podle vás mobilní sítě vliv na lidské zdraví? Objevují se studie, že tento signál může člověku škodit.
Veškeré testy na stávajících technologiích, které máme, nic takového nepotvrzují. Je to spíš otázka na technologické firmy, které dodávají sítě.
* > Připravují se operátoři na situaci, kdyby se skutečně prokázal škodlivý vliv na zdraví?
Nevím. Zatím jsme tyto otázky neřešili. •
Milan Vašina (49)
• Absolvoval Ekonomickou fakultu Zemědělské univerzity v Brně. • Ve skupině Deutsche Telekom (matce T-Mobilu) je už od roku 1997. • Začínal v operátorovi Pegas, pak byl marketingovým ředitelem EuroTelu na Slovensku (později T-Mobile Slovensko), posléze byl i ve vedení slovenské divize. • V roce 2011 se stal prvním českým šéfem tuzemského T-Mobilu, předloni mu do kompetencí přibylo i vedení slovenského byznysu. • K 1. říjnu 2018 končí ve vedení T-Mobilu, generálním ředitelem se stane Španěl José Perdomo Lorenzo. • Přednáší v pražském European Leadership & Academic Institute.