Hospodářská recese vynesla na výsluní ekonomické experty
„Já jsem vám to říkal“ je věta, již málokdo slyší rád. Většinou vyvolává spíše negativní emoce. Existuje však pár osobností, které ji za posledních několik měsíců měly šanci vyslovit bezpočtukrát, a dokonce si tím mohly značně zvýšit popularitu. Řeč je o finančních expertech, analyticích a komentátorech, které světová finanční krize katapultovala mezi odborníky respektované veřejností. Jejich prognózy a rady už není možné brát na lehkou váhu. Varovali totiž před příchodem krize a nyní jim všichni naslouchají. Publikují, přednášejí, jsou hosty televizních pořadů. Spojené státy americké a Velká Británie už takové osobnosti mají, v Česku se dá spíše hovořit o lidech, kteří komentují dopady krize, nabízejí různá řešení a jejich tváře se v souvislosti s krizí takzvaně „provařily“. Podle mediálních expertů, s nimiž týdeník EURO hovořil, je krize ideální příležitostí, jak se zviditelnit. Stačí příjemná tvář, schopnost formulovat myšlenky, napsat pár článků a být vstřícný k médiím.
Mediocentrismus
Podle mediálního analytika Tomáše Trampoty z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy se ekonomická krize stala jedním velkým mediálním tematickým rámcem, který je výhodnější pro nositele určitých myšlenek. „V médiích i v knižní produkci se zejména za posledního půl roku častěji objevují lidé, kteří by ještě před rokem neměli šanci získat tak rozsáhlý prostor,“ uvedl Trampota. „Samozřejmě v dnešní mediocentrické společnosti platí, že pokud vás média začnou využívat jako expertní hlas, propagují vás a vaše jméno jako značku a tím zvyšují vaši cenu,“ dodal. Trampota také upozornil na to, že média mají schopnost utvářet odbornost. Platí, že pokud se někdo v médiích opakovaně objevuje jako odborník na určité téma, roste jeho symbolická moc, bez ohledu na to, zda je stejně respektován i v odborné komunitě. Přítomnost v médiích pak může těmto lidem pomáhat zejména při publikování literatury zaměřené na širokou veřejnost. „Pokud kdokoli zavčasu zareaguje na poptávku po tomto příběhu, má možnost vydělat,“ dodává Trampota.
Pro místopředsedu Syndikátu novinářů ČR Jana Punčocháře je v Česku takovou osobností Tomáš Sedláček, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a makroekonomický stratég ČSOB. „Tomáše Sedláčka už delší dobu považuji za významnou tvář. O krizi umí velmi dobře mluvit, je mediálně vstřícný, vysvětluje věci hezky a srozumitelně. Má mladou a neokoukanou tvář. Má také přesah i do jiných než ekonomických souvislostí,“ říká Punčochář. Potenciál měl podle něj i bývalý kandidát na prezidenta ekonom Jan Švejnar, ale momentálně se příliš politicky profiluje a krizi moc neglosuje.
Sám Sedláček říká, že si momentální popularitu uvědomuje a někdy ho až unavuje, jak často musí vystupovat v médiích. „Musím přiznat, že jsem se od září nezastavil. Navíc je to vyčerpávající, protože dané téma je složité k chápání, musím hledat paralely v historii, zamýšlet se nad tím, jak věci komentovat. Navíc se to nesmí zjednodušit moc, abyste si neznepřátelil akademickou obec,“ říká Sedláček. Přes aktuální únavu si však uvědomuje, že tak významné období se v životě ekonoma přihodí jen jednou za život. Popularita se mu hodí i pro chystanou knihu, na níž pracoval osm let a kterou se chystá vydat v květnu (viz Pan Krize po Česku).
Často citovaným expertem je také další člen NERV Miroslav Zámečník. O tom, zda mu krize přinesla větší věhlas a zvýšila jeho důvěryhodnost v očích veřejnosti, však nechce příliš debatovat. Upozornil pouze na to, že příchod krize předvídal od března 2008. Zdůraznil také, že větší pozornost by se nyní měla věnovat těm, co nabízejí recepty, jak z krize ven. „Těch, co krizi předpovídali, byla řada, ale těch, co nabízejí současně i nějaká řešení, je málo,“ říká Zámečník. „Kdokoli, kdo nyní nabádá, aby se bezhlavě neutrácelo, si zaslouží pozornost.“
Bývalý náměstek ministra financí Tomáš Prouza, který po svém působení na ministerstvu rozjel vlastní podnikání a spoluvlastní finančně poradenskou firmu Partners For Life Planning, se považuje za známou tvář, avšak už z dřívější doby. „Osobně se za ,krizovou‘ osobnost nepovažuji, citovali mě předtím a citují i dnes,“ říká sebevědomě.
České nouzovky
Mediální analytik televize Nova Milan Kruml však o českých expertech, jimž média dávají větší prostor, nemá velké iluze. Zásadní rozdíl mezi „krizovými celebritami“ v Česku a ve státech jako USA nebo Německo vyplývá podle něj z práce novinářů. „Redakce jsou u nás poddimenzované, na rešerši tím pádem není tolik času, takže novináři automaticky volají těm, kteří jsou jednoduše dostupní a mají ke každému tématu pár slov,“ říká Kruml. Vznikají tím podle něj nepostradatelní experti, ale většinou jde hlavně o lidi, kteří jsou k dispozici, tedy v řadě případů o mediální celebrity z nouze. V USA nebo Německu však podle Krumla k tématům hovoří opravdu renomovaní experti, kteří se vzhledem k velikosti tamních mediálních trhů a jejich odbornosti mohou stát na rozdíl od Česka zaslouženými celebritami.
Je však možné, že se na české scéně ještě nějaká krizová celebrita zrodí. Recept je podle Punčocháře poměrně jednoduchý: „Nový pan Krize se stále ještě může objevit. Stačí napsat pár článků a účastnit se televizních diskusí.“
Podobně se vyjadřuje Trampota. „Z výzkumu užívání médií je známo, že zejména v době krizí lidé k médiím více vzhlížejí a intenzivněji hledají radu autorit. Proto také literatura zabývající se tímto tématem, včetně různých manuálů ,jak se chovat v krizi‘, má velkou naději na ekonomický úspěch,“ říká. Podle Punčocháře by však byl naopak nejhorší tah sednout si a napsat o krizi knihu, protože situace se rychle mění a za pár měsíců může být všechno jinak.
Podle zdroje z mediální sféry však existují i finanční experti, kteří to s přítomnosti v médiích poněkud přehnali a na vlně krize už nemají šanci se svézt. „Například analytik Patria Finance David Marek se podle mě naučil vyjadřovat v souladu s mediální logikou a chybí tam ten hlubší prvek. To samé Markéta Šichtařová,“ říká zdroj, který si nepřál být jmenován.
Sám Marek však namítá, že komentáře poskytuje jen k tématům, kterým opravdu rozumí, a pokud to bude potřeba, bude v tom pokračovat. Hloubka jeho komentářů se prý odvíjí od typu daného média. Zjednodušené interpretaci ekonomických událostí ostatně fandí i Sedláček. „Mrzí mě, že se do popředí nedostanou filozofické problémy, ale problém je, že věda je moc zacyklená, a když je potřeba říci něco jednoduše, musí nastoupit ekonomičtí experti.“
Šichtařová říká, že se v médiích zdaleka neobjevuje tak jako dříve, protože je nyní její prioritou rodina. To, že je stále často citovanou osobou, přičítá tomu, že novináři přejímají citace z analýz, které vydává její společnost Next Finance.
Kverulant z USA Podle ekonoma Jamese Galbraitha je v USA kolem patnácti tisíc profesionálních ekonomů, ale jen deset nebo dvanáct z nich bylo schopno předpovědět krizi. Mezi osobnosti, které krize vynesla vzhůru v USA, jednoznačně patří Peter Schiff, investiční analytik a majitel brokerského fondu Euro Pacific Capital. Televizní šoty, v nichž se mu vysmívají a překřikují ho ekonomičtí experti a analytici, zaplavily nejpopulárnější kanál pro sdílení videa YouTube. Jeden z nich s výmluvným názvem Peter Schiff měl pravdu, už vidělo více než milion internetových diváků, nejstarší sestřih pochází ze srpna 2006. Schiff vždy s ledovým klidem opakuje, že „situace není růžová, jak říkáte, krize udeří naplno už brzy“. V jednom z nejsledovanějších videí ze srpna 2007 se Schiffovi vysmívají hned tři experti. Podle jednoho z nich se hypoteční krize bude týkat jen domácností, které mají problém splácet kvůli nižším příjmům. Schiff však varuje, že večírek pro USA skončil, krize se rozšíří dál a nezůstane jen u hypoték. Následují slovní přestřelka a rady expertů, aby lidé kupovali například akcie později zkrachovalé investiční banky Merrill Lynch. Schiff však oponuje: „Vyhněte se finančním institucím, jejich akcie jsou toxické … kupujte zlato.“ Za svou vytrvalost si Schiff vysloužil uznání u internetových diváků. „Nejen že Peter prosazuje své názory sebejistě a s přesvědčením, ale zachovává si i důstojnost, přestože se mu ostatní posmívají,“ napsal například jeden z účastníků diskuse po zhlédnutí videa. Poté, co se Schiffovi jeho předpovědi vyplnily, přibyli i klienti jeho brokerskému fondu. Upozornil, že nyní je potřeba dívat se do budoucnosti: „Problémy pouze začaly. Situace tady v USA se bude ještě významně zhoršovat, speciálně kvůli opatřením, která vláda přijímá, aby problémy ,vyřešila‘,“ uvedl pro týdeník EURO. Svou nespokojenost s opatřeními Baraka Obamy dal už najevo v jednom ze svých článků. „Prezident Obama nás chce zřejmě přesvědčit, že se můžeme celé dny válet před televizí a státní tiskárna cenin bude pracovat za nás. Problém nastane v okamžiku, kdy se zvedneme z gauče a zjistíme, že k večeři máme místo řízků dušené bankovky s mincovou zálivkou,“ píše Schiff. Zda s kritikou nezachází příliš daleko, když se strefuje i do miláčka Američanů – prezidenta Obamy – se ukáže časem.
Ostrovní zprávy Na britských ostrovech v posledcích měsících získal věhlas Vincent Cable, ekonom britských Liberálních demokratů, třetí nejvýznamnější politické strany po labouristech a konzervativcích. Cable za prudký nárůst popularity rozhodně nevděčí svému charismatu ani mladistvému vzhledu, uvedl týdeník The Economist. „Vlastně celkem nedávno, kdy byla pozice lídra strany volná, u něj spolustraníci tyto dvě charakteristiky postrádali tak, že se o něm ani neuvažovalo jako o možném kandidátovi,“ napsal. Přesto The Economist nazval Cabla fenoménem nastalých těžkých časů. Cable se stal celebritou díky svým dlouholetým předpovědím finanční krize a varováním před narůstajícím veřejným dluhem a zadlužením britských domácností. Dalším faktorem jeho zvyšující se popularity je fakt, že přes svůj strohý vzhled má kousavý humor a vášnivou náturu. Před více než rokem například prohodil na adresu premiéra Gordona Browna: „V několika posledních týdnech si parlament všiml premiérova přerodu ze Stalina na Mr. Beana.“ Cable o krizi nyní napsal knihu. Jmenuje se The Storm: The World Economic Crisis & What it Means (Bouře: Světová ekonomická krize a jaký má význam). Bývalý ředitel Asociace komunikačních agentur ČR Jiří Mikeš, který v současnosti přednáší o reklamě na Vysoké škole ekonomické v Praze, však říká, že by význam krizových celebrit nepřeceňoval: „Budou z toho mít krátkodobý profit, budou jezdit přednášet, rozdávat rozumy, publikovat, ale kdo bude mít opravdu výhodu, budou ti vizionáři, co přinesou nějaké řešení.“
BOX
Prohra šíleného Cramera
Vedle nově zrozených celebrit má finanční krize i poražené. Jedním z nich je Jim Cramer. Ve svém pořadu Mad Money (Šílené peníze) na televizním kanále CNBC se snaží diváky svým potrhle excentrickým chováním zaujmout a současně jim sofistikovaně poradit, které akcie nakupovat. S krizí jeho image ukřičeného, avšak většinou dobrého rádce značně utrpěla. Asi největší ránu mu uštědřil americký televizní komik Jon Stewart, který mu ve svém pořadu nemilosrdně naservíroval citace z Šílených peněz, kde Cramer investorům radil, aby vložili peníze do banky Bear Stearns, jen několik týdnů předtím, než zbankrotovala. Kromě Cramera samého Steward zkritizoval celou CNBC. Řekl, že její pracovníci dobře věděli, co se děje za scénou na Wall Streetu, ale před veřejností to utajovali. Obvinil moderátory i komentátory CNBC z toho, že zradili svou novinářskou čest a podlézali finančníkům. „Kdybych jen býval poslechl rad televize CNBC, měl bych teď milion dolarů – pod podmínkou, že bych investoval sto milionů,“ dloubl si Steward do televize. Cramer se v pořadu kostrbatě omlouval, ale většina komentátorů konstatovala, že v show utrpěl drtivou porážku. Britský deník Financial Times napsal, že Stewart Cramera znemožnil. Stewart odvysílal i interview z roku 2006, kde Cramer v podstatě chválil různé pololegální praktiky manažerů hedgeových fondů. Steward pak Cramerovi řekl: „Chápu, že chcete udělat finančnictví zábavným. Ale ona to není hra. A když se dívám na takovouto argumentaci, nedokážu vám říct, jak strašně mě to štve.“ Steffanie Marcheseová, která má v CNBC na starost vztahy s médii, slíbila, že pošle týdeníku EURO odpovědi na dotazy týkající se momentální sledovanosti pořadu, ale do uzávěrky tohoto čísla se tak nestalo. Média však hovoří zhruba o desetiprocentním poklesu v kategorii od 25 do 54 let.
ROZHOVOR
Tomáš Sedláček
Pan Krize po Česku
Kdyby nás ohrožoval asteroid, společnost vytáhne všechny astrology, říká člen NERV a hlavní stratég ČSOB
EURO: Cítíte se být významnou tváří krize? SEDLÁČEK: Každopádně zájem o mou osobu vzrostl například ve srovnání s obdobím před dvěma roky. NERV v tom sehrál určitou roli. Obecně mi téma krize vyhovuje a i předtím jsem se hodně věnoval světové ekonomice. Jinak pozoruji, že ekonomika a ekonomové teď zajímají úplně všechny. Počínaje televizí Nova a Bleskem. Kdyby nás ohrožoval asteroid, tak společnost vytáhne všechny astrology. Teď v době krize jsou takovými lidmi finanční experti.
EURO: Chystáte se svou momentální popularitu nějak zúročit a vydat třeba knihu? SEDLÁČEK: Náhodou budu vydávat knihu v polovině května. Už se našel vydavatel. Krizi je tam věnována kapitola, ale pracoval jsem na ní osm let. Je to shoda okolností. Přiznávám, že zájem o mou osobu tomu dal vítr do plachet, i když kniha by vyšla stejně. Dál bych se chtěl věnovat spíše akademické činnosti.
EURO: Nebojíte se, že se okoukáte? SEDLÁČEK: Snažím se to omezovat, člověk by se neměl opakovat. Proto si i vybírám rozhovory jen na téma, které je zajímavé. Nechci se sám při odpovědi nudit, což hrozí, když se vás pořád někdo ptá, jak vznikla krize.
BOXY-PROFILY
SVĚT Peter Schiff Americký ekonomický komentátor, investiční analytik a majitel brokerského fondu Euro Pacific Capital. V roce 2007 vydal knihu s názvem Crash Proof: How to Profit From the Coming Economic Collaps (Důkaz pádu: Jak vydělat na blížícím se ekonomickém kolapsu). Schiff je častým hostem v televizi. Objevuje se ve zpravodajských programech zaměřených na finančnictví na televizních kanálech, jako jsou CNBC, CNN, Fox News, Bloomberg TV nebo Fox Business.
Vincent Cable Britský politik. Do zvolení Nicka Clegga byl prozatímním šéfem Liberálních demokratů. Od roku 2003 vystupuje jako hlavní ekonom této britské parlamentní strany. V letech 1995 až 1997 byl hlavním ekonomem ropné společnosti Shell. Nyní vydává knihu The Storm: The World Economic Crisis & What it Means (Bouře: Světová ekonomická krize a jaký má význam).
David Rosenberg Bývalý hlavní ekonom Merrill Lynch, který se od května přesouvá do pozice hlavního ekonoma a stratéga kanadské investiční společnosti Gluskin Sheff + Associates. Odmítl věřit počítačovým modelům a předpověděl, že konec boomu finančních trhů a trhu s byty bude horší, než se očekává. „Buď jste věřili, že toto je udržitelné, nebo ne. Já jsem dospěl k názoru, že to celé skončí velmi špatně,“ řekl například.
Teun Draaisma Stratég investiční banky Morgan Stanley. Draaisma, o kterém například renomovaný britský deník The Daily Telegraph hovoří jako o akciovém guru, momentálně předpovídá, že trh ještě nedosáhl dna. Týdeník The Economist zase píše, že krize nablýskala (oprášila) Draaismovu slávu.
ČR
Martin Jahn
Od dubna 2008 je odpovědný za prodej a marketing koncernu Volkswagen v Rusku. Po absolvování VŠE v Praze nastoupil do vládní agentury CzechInvest. Postupně se stal ředitelem jejího zahraničního zastoupení v Chicagu, kde vystudoval marketing a komunikaci na DePaul University a získal titul MBA. Později byl jmenován generálním ředitelem CzechInvestu. Poté přijal nabídku na post místopředsedy vlády pro ekonomiku. Z politiky odešel do Škody Auto do pozice člena představenstva pro personalistiku. Člen Národní ekonomické rady vlády.
Tomáš Prouza Ředitel pro rozvoj a péči o klienty a jeden ze čtyř spolumajitelů poradenské společnosti Partners For Life Planning. Firma kromě jiného spolupracovala s Českou televizí na seriálu Krotitelé dluhů. Prouza v roce 2000 založil a až do roku 2004 řídil server Peníze.cz. Zastával rovněž post náměstka ministra financí s odpovědností za finanční trhy a mezinárodní vztahy, krátce působil i jako ombudsman Poštovní spořitelny.
Tomáš Sedláček Hlavní makroekonomický stratég ČSOB. Působil jako poradce prezidenta Václava Havla a v letech 2004–2005 jako poradce ministra financí. Přednáší filozofii a ekonomii, dějiny ekonomických teorií a aktuality na FSV UK a hostuje na dalších univerzitách. Člen Národní ekonomické rady vlády.
Miroslav Zámečník Člen Národní ekonomické rady vlády. Nashromáždil během let řadu zkušeností z oblasti operací mezinárodních finančních institucí, veřejných financí, rozvoje finančního sektoru, finančních a strukturálních restrukturalizací velkých průmyslových konglomerátů, firemních financí a investičního bankovnictví. Působil například jako zástupce generálního ředitele Konsolidační banky v roce 2001.
Popisek: Pohaslá hvězda. Jim Cramer radil lidem ve svém pořadu Mad Money mimo jiné vložit peníze do banky Bear Stearns jen několik týdnů předtím, než zbankrotovala. Stal se terčem posměchu a sledovanost klesla.