V hypermarketech nakupují tři domácnosti z desetiStruktura obchodní sítě se stabilizuje. V hypermarketu hledají lidé širokou nabídku, v diskontu levné ceny, v malých prodejnách osobní přístup. Dramatické změny v tuzemské struktuře obchodní sítě ani významné změny nákupních preferencí obyvatel Česka se už zřejmě opravdu čekat nedají.
V hypermarketech nakupují tři domácnosti z deseti
Struktura obchodní sítě se stabilizuje. V hypermarketu hledají lidé širokou nabídku, v diskontu levné ceny, v malých prodejnách osobní přístup.
Dramatické změny v tuzemské struktuře obchodní sítě ani významné změny nákupních preferencí obyvatel Česka se už zřejmě opravdu čekat nedají. Potvrzuje to i pravidelný každoroční komplexní výzkum nákupního chování české populace Shopping Monitor 2002, který provedly společnosti Incoma Research a GfK Praha v závěru loňského roku na reprezentativním vzorku dvou tisíc domácností České republiky. Výsledek hovoří o tom, že zatímco v předchozích letech jsme zaznamenávali významné změny struktury obchodní sítě, v současnosti nastává spolu se zvolněním tempa expanze hypermarketů postupná stabilizace tržní pozice jednotlivých typů prodejen. Provází ji navíc i zřetelnější profilace nákupních preferencí.
Diskont mají rádi v malých městech
Jako hlavní místo nákupu potravin a základního nepotravinářského zboží volí hypermarkety tři domácnosti z deseti. Tento typ prodejny je nejoblíbenější v drtivé většině měst České republiky nad dvacet tisíc obyvatel. V Praze zůstávají vedoucím typem prodejny supermarkety, ale celkově se jejich preference snížily a přednost před jiným typem prodejny jim dává jedenadvacet procent dotázaných. Naopak zcela se zastavil pokles obliby malých samoobsluh, které preferuje 22 procent respondentů. Věrnost jim zachovávají hlavně starší domácnosti a obyvatelé menších sídel. Diskontní prodejny, které se orientují zejména na cenově citlivější zákazníky, preferuje osmnáct procent domácností. V obcích mezi pěti až dvaceti tisíci obyvateli jsou dokonce nejoblíbenějším typem prodejny. Zatímco supermarketům a malým prodejnám dávají obecně lidé přednost zejména pro jejich blízkost, hlavním motivem k návštěvě diskontních prodejen jsou ceny. Do velkých hypermarketů zase láká návštěvníky především šíře nabízeného sortimentu.
Ceny příznivé, obsluha vázne
Pro tři pětiny domácností se stalo samozřejmostí využívat k nákupům auto. Míra využití tohoto dopravního prostředku přitom výrazně roste s dosaženou úrovní vzdělání. Oproti předloňsku se díky cenové válce řetězců zvýšila spokojenost s cenami. Naopak vzrostlo procento nespokojených s rychlostí obsluhy. Nejlépe hodnoceným řetězcem, pokud jde o ceny, je Makro. Se šíří sortimentu jsou nejspokojenější zákazníci Tesco hypermarketů. Vedoucí příčku ve spotřebitelském hodnocení kvality nákupního prostředí obhájil Carrefour. Dostupnost a kvalitu personálu lidé nejvíce oceňují v družstevních samoobsluhách Tip a Tuty, kvalitu a čerstvost zboží v prodejnách Terno.