VLÁDNÍ KOALICE VĚŘÍ, ŽE ČR JE NA VYUŽITÍ EVROPSKÝCH DOTACÍ PŘIPRAVENA Koalice minulý týden nepodpořila konání mimořádné schůze Sněmovny, k připravenosti ČR na čerpání prostředků z fondů EU. Na to, jak hodnotí stav příprav čtrnáct dní po vstupu do EU, jsme se proto zeptali ministra pro místní rozvoj Pavla Němce (US-DEU) a poslance Davida Šeicha (ODS).
VLÁDNÍ KOALICE VĚŘÍ, ŽE ČR JE NA VYUŽITÍ EVROPSKÝCH DOTACÍ PŘIPRAVENA
Koalice minulý týden nepodpořila konání mimořádné schůze Sněmovny, k připravenosti ČR na čerpání prostředků z fondů EU. Na to, jak hodnotí stav příprav čtrnáct dní po vstupu do EU, jsme se proto zeptali ministra pro místní rozvoj Pavla Němce (US-DEU) a poslance Davida Šeicha (ODS).
Němec: Diskuzi se nebráníme
Myslíte si, že přípravy na čerpání prostředků ze strukturálních fondů nepotřebují diskuzi na plénu Sněmovny?
Česká republika patří k nejlépe připraveným zemím ze všech přistoupivších, pokud se týká připravenosti na čerpání prostředků. Byly utvořeny všechny orgány potřebné k zahájení tohoto procesu, zejména monitorovací a řídící výbory u všech rezortů, které budou peníze čerpat. Nejde o to, že by chtěla koalice cokoli tajit. Celou věcí se podrobně zabýval rozpočtový výbor, jehož jednání se zúčastnili jak politici z obou komor parlamentu či někteří hejtmani, tak odborná veřejnost.
Přesto existují rozdíly mezi jednotlivými rezorty. Zatímco ministerstvo pro místní rozvoj či ministerstvo průmyslu a obchodu už výzvy zveřejnily, jiná ministerstva zatím ne.
Předpokládám, že i ostatní ministerstva zveřejní výzvu v nejbližších dnech.
Není problémem právě existující dekoncentrace jednotlivých programů a to, že si jednotlivá ministerstva „hrají na vlastním písečku“?
Rozdělení kompetencí mezi jednotlivé rezorty bylo dáno již exekutivními kroky minulé vlády a nyní je nutné brát toto rozhodnutí v potaz. Zároveň probíhala jednání s EU o jednotlivých operačních programech, kdy se naopak podařilo dva programy koncentrovat do jednoho - program životního prostředí a dopravní infrastruktury. Podobně došlo k začlenění operačního programu C estovní ruch pod Společný regionální operační program.
Budete se snažit sjednotit nejen metodiku při podávání projektů, ale i místa pro podávání žádostí, aby žadatel nemusel chodit z jednoho na druhé?
Všechny úředníky vedu k tomu, aby v případě, že se na ně obrátí žadatel, jehož záměr neodpovídá námi spravovanému programu, jej odkázali a metodicky zavedli tam, kde tento záměr danému operačnímu programu odpovídá. MMR nezanedbává ani informační strategii vůči žadatelům. Uspořádali jsme a stále pořádáme řadu seminářů, kterých se zúčastnili jak představitelé krajů a obcí, tak představitelé podnikatelů.
Šeich: Vidíme plno slabin
ODS neuspěla se svým návrhem dostat debatu o přípravě na čerpání peněz z fondů EU na plénum Sněmovny. Myslíte si stále, že je situace natolik vážná, aby se jí musela Sněmovna zabývat?
Vláda především nepochopila, že schůze měla být k jejímu prospěchu, že měla poskytnout české veřejnosti informace o postupu prací na tomto důležitém projektu, abychom se nakonec nestali čistými plátci.
Kde dnes vidíte největší časové prodlevy v přípravě?
Největší nedostatky byly v době přípravy Národního rozvojového plánu, což byl základní strategický dokument pro čerpání prostředků z EU. Část zpoždění se podařilo dohnat, ale mnoho z těchto problémů přetrvává doposud. Největším problémem je to, že výzvy budou sice vyhlášeny již v průběhu prázdnin, ale pravidla pro předkladatele nejsou dostatečně v předstihu známa. Žadatelé jsou tak často nuceni cílit projekty naslepo. Například ministerstvo životního prostředí říká žadatelům, aby podali své projekty před prázdninami, aby je mohla ČR již před prázdninami odeslat do Bruselu - přitom metodické pokyny bude vyhotovovat teprve v průběhu prázdnin nebo až v září. To je naprosto nelogický postup.
Bude dostatek prostředků na spolufinancování projektů?
I zde vidím určité slabiny. Ministerstva, včetně ministerstva financí, nedokázala připravit nějaký jednotný systém spolufinancování, zejména velkých veřejných institucí, například právě v oblasti životního prostředí. Mělo by existovat systémové řešení, neboť peníze se budou posílat z EU až ex post po dokončení projektu.
Operační program průmyslu a podnikání vlastně kopíruje domácí dotační programy. Neměl by být spíše zaměřen na ty oblasti, kam domácí dotace nedosáhnou?
Systém operačních programů je daný a dojednaný s EU. Spíše by se ale měly české dotační programy zaměřit na ta slepá místa, která nejsou podporována EU, ať už je to oblast zdravotnictví či kultury. Možná by se české programy z oblasti podpory podnikání měly ivíce zaměřit na možnosti spolufinancování a úvěrování projektů, aby mohly dosáhnout na finanční podporu ze strany EU.