Na své si přijdou i módní návrháři, vizážisté a hoteliéři
Souboj Tygra a draka s Gladiátorem vyhrála reklama. Předávání filmových Oscarů je totiž pro americké inzerenty druhou nejlepší příležitostí roku. Tou první je šampionát amerického fotbalu Super Bowl. Inzerenti sice nechtějí hovořit o sumách, které zaplatí za reklamní spot, experti na mediální trh však cenu třicetivteřinového reklamního spotu v průběhu udílení Oscarů vyčíslili na 1,4 milionu dolarů. Mnozí inzerenti se ovšem shodují, že předávání cen Akademie, kterému občas říkají Super Bowl pro ženy, je pro reklamu dokonce ještě mnohem příznivější než fotbalová Super Bowl. „Každý, kdo je v pokoji, sleduje celou oscarovou show, kdežto u fotbalu to jsou ve skutečnosti jen dvě třetiny, zbytek zájem jen předstírá, tvrdí mluvčí AT&T BurkeStinson. AT&T je dlouholetým sponzorem Oscarů a letos si zaplatil dvakrát půlminutový reklamní prostor. Není divu, že během slavnostního večera měli diváci kromě hvězd možnost vidět i premiérové promítání několika reklamních spotů. Řada firem již několik měsíců vyčkávala, až bude moci novým spotem oslovit přes čtyřicet milionů Američanů a další miliony po celém světě. „Hledáme velké příležitosti a možnost oslovit co největší počet lidí. Oscarové klání takovou příležitostí bezpochyby je, říká Dave DeCecco z Pepsi Coly. Nejméně 8,4 milionu dolarů zaplatila za tříminutový reklamní prostor. V něm premiérově odvysílala nový spot na limonádu s Britney Spearsovou v hlavní roli. Podobně uvažoval i General Motors, který za reklamu utratí nejvíce v celých Spojených státech. Neobtěžovali se sice s inzerováním během Super Bowl, o to více však utrácejí na Oscarech. Letos tři minuty, ve kterých představili hned dvě nové reklamy. Tou první je reklama na nový sportovní vůz TrailBlaze, druhá představuje systém OnStar, který v automobilech bude zajišťovat mobilní a navigační služby. Přehnaná očekávání. Loňský přímý přenos z předávání sošek sledovalo na stanici ABC 46 milionů Američanů. Vyšší rating než těchto téměř třicet procent měla jen Super Bowl. Z toho šedesát procent tvořily ženy. Pro inzerenty je nejzajímavější cílová skupina diváků mezi osmnácti a čtyřiceti devíti lety. Těch se dívalo bezmála dvacet procent. Letošní předávání cen mělo podle původních odhadů předčít svou sledovaností i klání před třemi lety, kdy rating dosáhl téměř pětatřiceti procent. Tehdy chtěli všichni vědět, kolik sošek dostane film Titanic. Souboj o letošní nejlepší film mezi Gladiátorem, Tygrem a drakem, Erin Brockovich, Čokoládou a Trafficem byl po dlouhých letech jedním z nejostřejších a nejtěsnějších, a právě na to všichni sázeli. Vše nakonec dopadlo jinak a šestadvacetiprocentní sledovanost předávání cen byla pro mnohé zklamáním. Konkurenční televize nasadily proti Oscarům řadu divácky atraktivních filmů. V nejlepší cílové skupině mělo předávání Oscarů nakonec rating jen něco přes sedmnáct procent. Vysílání z předávání Oscarů je pro televizní stanici ABC velice vítaným zvýšením její sledovanosti. Navíc mohou vysílání využít i k upoutávkám na vlastní programy a oslovit mnohem více lidí než při běžném provozu. Pro ABC je celá show vždy zisková. Jen na prodeji reklamních časů na celý slavnostní večer si přijde nejméně na sedmdesát milionů dolarů. Letos se jí navíc na rozdíl od Super Bowl podařilo ještě zvýšit cenu za třicetivteřinový reklamní prostor. Práva na přenosy má ABC od roku 1976 a potrvají minimálně do roku 2008. Bez modelu ani náhodou. Kromě ohromných zisků za reklamu, prodeje vysílacích práv do dalších zemí a růstu akcií producentů vítězných snímků znamená oscarové klání i skvělé časy pro módní návrháře. Na jeden jediný týden v březnu se Los Angeles stává městem světové módy. Návrháři z New Yorku, Paříže, Milána a Londýna přivezli na západní pobřeží Spojených států obrovské kufry těch nejlepších rób a módních doplňků, z nichž si pak během několika dní hvězdy nebo jejich stylisté vybírají ten pravý model na slavnostní večer. Zlaté žně mají i maskéři, vizážisté a řada dalších lidí, kteří se postarají o image hvězdy. Filmová hvězda, která kráčí po červeném koberci v té správné róbě, se může několik dní díky skvělé fotografii objevovat na předních stránkách světových médií. Stejně tak ji ovšem může špatně zvolené oblečení znemožnit na několik dalších měsíců. Skvělou nebo naopak katastrofální reklamu to vše pak znamená pro návrháře. Zeptá–li se reportér Julie Robertsové, od jakého návrháře je její róba, dotyčný si nic lepšího nemohl přát. „Je to poměrně nový fenomén, návrháři se do Los Angeles vydávají s obrovským množstvím modelů až v posledních několika letech, říká Maggie Murrayová z Institutu designu a reklamy v Los Angeles. Módní návrháři přiznávají, že jsou vděčni za každou fotografii hvězdy v modelu z jejich dílny. A že není nic lepšího, než když taková fotografie obletí celý svět. Nadšeni jsou i hoteliéři, v nichž si návrháři zaplatí hned několik pokojů. Výjimkou není účet za šedesát tisíc dolarů. Hvězda vyfocená v šatech návrháře při slavnostním předávání sošek však veškeré takto utracené peníze mnohonásobně vrátí. „Lidé vidí na udílení Oscarů model od toho kterého návrháře, a přestože si ho samozřejmě nepůjdou hned koupit, pořídí si alespoň parfém nebo punčochy téhle značky, uvedl pro CNN Jimmy Newcomer z Institutu módního návrhářství v New Yorku. V Los Angeles mají v oscarový týden ráj prakticky všichni, provozovateli restaurací počínaje, přes taxikáře a hoteliéry a všemi obchodníky konče. Soumrak malých studií. Oscarový snímek si kromě slávy a sošky získá především další peníze: z kin, do kterých čerstvá trofej přiláká další diváky. A tak se do kin vrátí například Gladiátor, ačkoliv z nich zmizel už loni na podzim. Pravidlo o růstu návštěvnosti po udělení Oscara platí i v Česku. U Gladiátora už nejspíš růst návštěvnosti nebude nijak závratný, ale Oscaři velmi silně napomohou prodeji filmu na dalších nosičích, jako jsou DVD a videokazety. Na své si samozřejmě přijdou i herci a herečky ocenění zlatou soškou. Mohou počítat s tím, že o role nebude nouze a honoráře dosáhnou poněkud vyšších sum než dosud. „Hlavní role ve filmu nebo nějaké hře může herci otevřít nějaké ty dveře. Ocenění Akademie však otevírá celý svět, prohlašuje Carol Goodheartová z Newyorské herecké školy HB Studios. Oscaři se v posledních letech stěhují především k velkým producentským společnostem. Pro řadu menších studií to znamená neúnosný tlak. Nedokážou filmu prošlapat tak dobré cestičky jako jejich velcí konkurenti, pak se jejich šance na sošku snižuje a nemohou ani počítat s rostoucími tržbami za své snímky v kinech. Tento začarovaný kruh vede k postupné konsolidaci na trhu. Například Miramax, který ještě před několika lety oscarové snímky produkoval, je dnes v rukou Disneyho. Analytici tvrdí, že do budoucna mají velkou šanci se slušně uživit jen společnosti AOL Time Warner, Disney a Vivendi Universal.