Porovnáme-li v eseji zmíněné parametry v roce 1989 a třicet let poté, snadno zjistíme, že se máme zkrátka dobře. Přihodit lze navíc i další zajímavá data, například to, že se čeština vejde do Top 100 nejrozšířenějších jazyků na světě. Aktivně ji používá bezmála 13,4 milionu lidí, tedy přibližně o tři miliony víc, než má Česká republika obyvatel, a řadí se tak na 86. místo.
Vypovídající hodnotu má pak má i síla cestovního pasu, která sleduje, do kolika zemí světa mohou obyvatelé dané země vycestovat bez vízové povinnosti. Ten český se v mezinárodním srovnání umisťuje vysoko, aktuálně je se 183 zeměmi na deváté příčce. Jen od roku 2006, od kdy společnost Henley & Partners parametr sleduje, si obyvatelé České republiky polepšili o 12 příček.
A potenciál má Česko i nadále velký, což ukazuje populární Big Mac Index světoznámého magazínu The Economist. Ten podle nejnovějších dat českou měnu o 33,8 procenta podhodnocuje, jelikož v Česku známý hamburger nadnárodního řetězce stojí 85 Kč, zatímco v USA 5,67 USD. To odpovídá kurzu 14,99 koruny za dolar, ve skutečnosti je 22,75 koruny za dolar. Sendvič by tak v Česku měl správně stát asi 129 Kč.
Prakticky tento parametr investorům ukazuje, že Česko stále má kam růst. •
Průměrný Čech v roce 1989 a 2019:
ZDROJ: ČSÚ A OBOROVÉ SVAZY
Česko má:
Historický vývoj Big Mac indexu (v letech 2000 až 2020)
ZDROJ: THE ECONOMIST
O autorovi| Michal Hron, hron@mf.cz