Menu Zavřít

Češi 2.0. Stále máme kam růst

15. 3. 2020
Autor: Siebert Martin/Euro

Jak se vyvinula česká společnost od pádu totality? Vyrostli jsme finančně i rozměrově.

Porovnáme-li parametry v roce 1989 a třicet let poté, snadno zjistíme, že se máme zkrátka dobře. Přihodit lze navíc i další zajímavá data, například to, že se čeština vejde do Top 100 nejrozšířenějších jazyků na světě. Aktivně ji používá bezmála 13,4 milionu lidí, tedy přibližně o tři miliony víc, než má Česká republika obyvatel, a řadí se tak na 86. místo.

Vypovídající hodnotu má pak má i síla cestovního pasu, která sleduje, do kolika zemí světa mohou obyvatelé dané země vycestovat bez vízové povinnosti. Ten český se v mezinárodním srovnání umisťuje vysoko, aktuálně je se 183 zeměmi na deváté příčce. Jen od roku 2006, od kdy společnost Henley & Partners parametr sleduje, si obyvatelé České republiky polepšili o 12 příček.


Esej: Česko, Amerika střední Evropy

bitcoin_skoleni


A potenciál má Česko i nadále velký, což ukazuje populární Big Mac Index světoznámého magazínu The Economist. Ten podle nejnovějších dat českou měnu o 33,8 procenta podhodnocuje, jelikož v Česku známý hamburger nadnárodního řetězce stojí 85 Kč, zatímco v USA 5,67 USD. To odpovídá kurzu 14,99 koruny za dolar, ve skutečnosti je 22,75 koruny za dolar. Sendvič by tak v Česku měl správně stát asi 129 Kč. Prakticky tento parametr investorům ukazuje, že Česko stále má kam růst.




  • Našli jste v článku chybu?