Česko má za sebou týden plný slev. Asi všichni obchodníci byli zvědaví, jak rostoucí inflace, nedostatek zboží, problémy s dodávkami a nepříznivý vývoj koronavirové pandemie ovlivní ochotu zdejších spotřebitelů nakupovat. Black Friday ale i přes řadu překážek proběhl bez větších omezení a sféra e-commerce zaznamenala i několik úspěchů.
Vyšší návštěvnost mají pouze „ti šikovnější“
Návštěvnost e-shopů překonala loňský rok. Na stránky online obchodů kliklo v období mezi 22. až 28. listopadem v průměru 417 uživatelů za vteřinu, což je oproti 365 z minulého roku nárůst o 14,2 procenta. Z hlediska náporu na české servery se tak jedná o absolutní rekord. „Toto zjištění ale neznamená, že čísla rostla všem e-shopům,” říká David Lintimer, obchodní ředitel společnosti vshosting~, která provozuje více než 60 procent českých a slovenských internetových obchodů. „Některým návštěvnost oproti loňskému extrémnímu nárůstu klesla, jiné vystřelily na více než dvojnásobek.”
Lintimer Dále dodává, že data z jejich analýzy poukazují na tříbení a konsolidaci online trhu, do něhož se lidé v průběhu posledního roku masivně přesouvali. „Šikovným e-shopům se disproporčně daří, postupně vytlačují ty méně úspěšné. Řada elektronických obchodů se také během roku 2021 spojila.”
Pokles tržeb ve slevovém týdnu nemusí nic znamenat
V případě většiny e-shopů vlastněných velkými kamennými hráči letošní Black Friday tak silný nebyl. Ve srovnání s loňským svátkem slev si tyto obchody z pohledu tržeb pohoršily zhruba o 30 procent. Důvody, proč tomu tak nyní je, jsou nasnadě. Češi pociťují dopady inflace a kvůli obavám z prohloubení ekonomické krize šetří. Lidé také letos ve větší míře nakupují v kamenných prodejnách. Vloni touto dobou totiž kvůli uzavření většiny z nich jednoduše nemohli.
O žádnou zdrcující zprávu pro tuzemský e-commerce sektor každopádně nejde. „Při pohledu na celkové dosavadní tržby za rok 2021 je zřejmé, že e-shopy velkých kamenných hráčů si meziročně opět polepší,“ říká Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys, jež stojí za tvorbou internetových obchodů českých gigantů. „Pro zmíněný segment vyplývá, že v porovnání s loňským rokem důležitost Black Friday poklesla. Vysvětlení může být několik, tím nejčastějším je však právě skutečnost, že se lidé částečně vrátili k nákupům v kamenných obchodech,“ doplňuje Kapošváry.
Američané utratili méně než před rokem
Podle odhadů společnosti Mastercard, která sleduje údaje o platbách v obchodech a na internetu, se ve srovnání s rokem 2020 celkové tržby během Black Friday ve Spojených státech zvýšily o 29,8 procenta. Počet transakcí na e-shopech oproti loňsku vzrostl o 10,6 procenta, prodeje v kamenných obchodech se zvedly dokonce o 42,9 procenta, i tak ale stále nedosahují hodnot z dob před pandemií.
Data společnosti Adobe Analytics pro změnu ukazují, že Američané během svátku slev přes online obchody utratili 8,9 miliardy dolarů, což je zhruba o 100 milionů méně než v roce 2020. Píše o tom web Business Insider. Jednou z příčin může být změna chování spotřebitelů, kteří nakupují s předstihem a nečekají na zlevnění produktů, kterých by se kvůli krizi dodavatelského řetězce do Vánoc ani nemuseli dočkat.