V CESTOVNÍM RUCHU SE LONI SETKALI VLIVY DOBRÉ - RŮST PŘÍJMŮ, LEVNÉ ZÁJEZDY A SILNÁ KORUNA - S NEDOBRÝMI - VÁLEČNÝ KONFLIKT V IRÁKU, ZÁPADOEVROPSKÁ RECESE A SILNÝ DOLAR. LETOS MOŽNÁ BUDE LÉPE.
Výsledky cestovního ruchu dostupné koncem loňského roku ukazují, že déle trvající útlum cestování pokračoval v příjezdovém cestovním ruchu do České republiky i vloni. Naopak, pokud jde o výjezdy do zahraničí, za první tři čtvrtletí loňského roku se zvedly oproti stejnému období předloni o 3,2 procenta. Devizové příjmy z cestovního ruchu stouply podle České národní banky za prvních devět měsíců loňského roku přibližně o miliardu korun na 73,74 miliardy. Podle odhadů analytické společnosti Mag Consulting přijelo vloni do Česka 4,6 milionu turistů, což je přibližně stejné číslo jako předloni. Celkové příjmy z turistiky by měly činit zhruba sto miliard korun, tedy o téměř čtyři miliardy více než v roce 2002. Ředitel vládní agentury na podporu turistiky CzechTourism David Gladiš nedoufá ani v takový výsledek. Podle něho budou loňské příjmy z turistického ruchu stejné jako předloni. Podle Jaromíra Beránka z analytické společnosti Mag Consulting nyní však Česko vítá ve srovnání se začátkem tisíciletí málo západoevropských turistů, hlavně německých. Na vině není to, že by Česká republika přestala být pro západoevropské cestovatele zajímavá, ale tamní ekonomiky už několik let stagnují. S tím je přirozeně spojen i pokles příjmů a vydávání prostředků na takové požitky, jako je cestování. Pro Česko to znamená méně příjmů z turistického ruchu, než by dosahovalo při příznivější ekonomické situaci v západní Evropě a hlavně v Německu. Němci totiž tvoří třetinu turistů, kteří Českou republiku navštěvují. Méně cestují také Američané, a to nejen do Evropy jako takové, ale i do Česka. Na vině není tentokrát ani tolik obava z cestování, teroristických útoků či válečných tažení, i když i to má na rozvoj cestováníchtivosti velký vliv. Důvod je však mnohem prozaičtější - dolar je slabý a Američanům se tak dovolená prodražuje. Situace z cestovního ruchu se přenáší hlavně do pohostinství a ubytování. Tržby v těchto oborech se sice stejně jako v obchodě příjemně zvyšují s koncem roku, ale i tak očekává Svaz obchodu a cestovního ruchu jejich loňskou výši v podstatě na úrovni roku 2002. Naproti tomu Češi na tom byli vloni co do cestování velmi dobře. Výrazný růst reálných mezd na straně jedné a nízké ceny zahraničních zájezdů na straně druhé měly za následek, že do ciziny vloni vyjelo více českých turistů. Silná koruna jim potom v zahraničí umožnila i více utrácet. Předhánění se cestovních kanceláří v láci nabízených zájezdů je samozřejmě příjemné pro turistu. Ovšem jen do chvíle, kdy cestovka honbu za podílem na trhu za cenu nejrůznějších slev neustojí. I vloni měly některé cestovní kanceláře velké problémy a zanikly. Do potíží se dostala i největší cestovka na tuzemském trhu CK Fischer. Na rozdíl od malých kanceláří, které trh opustily, Fischer zůstal. Co čeká cestovní ruch letos? Pokud nebudou povodně či jiné živelní katastrofy, popřípadě nevypukne další válečný konflikt a lidé budou mít dost peněz, shodují se lidé z oboru v tom, že snad nebude hůř než vloni.