Menu Zavřít

Češi jsou senzitivní národ, tvrdí odborníci z Oral-B. Přišli sem bořit mýty o nebezpečnosti elektrických zubních kartáčků

11. 7. 2022
Autor: Oral-B
  • Značka Oral-B prvního července spustila na českém trhu prodej nové řady magnetických kartáčků iO 4 a 5

  • Zároveň se už léta věnuje edukační kampani, během níž se snaží naučit Čechy čistit si zuby efektivněji

  • Ti zvýšený zájem o ústní hygienu projevovali zejména během pandemie

Češi jsou senzitivní národ. V drogeriích a lékárnách neomylně sahají po nejměkčích zubních kartáčcích. I místní muži vyhledávají zásadně pěny na holení pro citlivou pleť. V řadě evropských zemí se o českém národě dokonce šíří pověst, že dává přednost jemnosti před důkladným vyčištěním chrupu – i kdyby bylo sebebezpečnější.

„Ve světě všem strašně záleží na efektivitě. Berou to úplně jinak – čistí si zuby, aby se odstranil plak. U nás je to přesně naopak, což se snažíme klinickými studiemi rozbořit,“ tvrdí David Petrmann, Senior Sales Manager pro oblast střední Evropy ve společnosti Procter & Gamble. Má zde na starosti značku Oral-B, jejíž vlajkovou lodí v tuzemsku je momentálně elektrický zubní kartáček s magnetickou technologií iO. Čtvrtá a pátá řada produktu zde byly prvního června uvedeny na trh.

Na trh, kde panují vůči přesně takovým výrobkům předsudky – ani mnoho českých zubních lékařů totiž nedá dopustit na staré dobré manuální kartáčky a pacientům s citlivými dásněmi ty elektrické raději nedoporučují. Což je opět rozdíl oproti zbytku Evropy – „Oscilačně-rotační technologie byla vyvinuta v roce 1991, a od té doby se stala nejpoužívanější a nejdoporučovanější metodou čištění na světě – kdyby škodila dásním, tak by za těch 32 let lidé na západě skončili bez zubů,“ dodává Petrmann.

Digitalizace zdravotnictví je po pandemii nutnost. Česká technologie HAIDi bojuje s infekcemi a šetří čas personálu
Přečtěte si také:

Digitalizace zdravotnictví je po pandemii nutnost. Česká technologie HAIDi bojuje s infekcemi a šetří čas personálu

„Nejprve si musíme položit otázku, proč má člověk citlivé zuby a dásně. Problém se senzitivitou vzniká právě kvůli tomu, že člověk nedostatečně odstraňuje zubní plak. Pak se mu dásně zanáší bakteriemi, rudnou, vzniká zubní kámen, nebo ještě hůře zánět a parodontitida,“ doplňuje ho kolega Petr Gola, který v P&G působí jako Brand Manager pro Oral-B ve střední Evropě. A jak zdůraznili v inovačním centru světové značky, jež se nachází nedaleko Frankfurtu nad Mohanem, konkrétně v Kronbergu, vědci Boris Atlas a Phillip Hundeshagen, tak to nejhorší, co můžete dělat pro dásně, je nečistit si zuby.

Závody v čištění zubů

Zubní plak experti popisují jako lepivou hmotu, která se zubu drží, a proto neexistuje jiný způsob, jak se jí zbavit, než ji prostě mechanicky ,odřít‘. „Studie nám potvrzují, že s našimi produkty se to daří a zároveň že to není na úkor šetrnosti a zadělávání si na problémy s dásněmi. Právě naopak. V momentě, kdy se kartáček používá správně, tak v datech nacházíme i důkazy o uzdravování dásní,“ pyšní se Gola.

Když totiž lidé začnou používat stroj s tisíci štětinek a vlastní umělou inteligencí, dokážou najednou odstranit ze svých úst asi o polovinu více plaku než dříve. Propojení kartáčku s mobilní aplikací totiž řeší několik neduhů, kvůli nimž lidé běžně mívají zkažené zuby. Většina z nich totiž, ač by to nepřiznali, pečuje o ústní dutinu pouze krátce, nepravidelně, a navíc netuší, jak velký tlak mají použít. Proto algoritmus člověku v koupelně radí, které místo v ústech ještě vynechal, a za dostatečně účinné vyčištění ho odmění zářivým úsměvem na displeji. A ono to na zákazníky funguje. Zubním hygienistům se poté svěřují, že doma například soutěží v čištění zubů.

Naše produkty používá 9 z 10 českých domácností, tipuje Tomáš Andraščík z P&G Rakona. Řídí jednu z nejmodernějších fabrik na světě
Přečtěte si také:

Naše produkty používá 9 z 10 českých domácností, tipuje Tomáš Andraščík z P&G Rakona. Řídí jednu z nejmodernějších fabrik na světě

Nicméně závodům v koupelnách předcházelo šest, respektive šedesát let vývoje. Před šesti dekádami byl totiž veřejnosti představen vůbec první elektrický kartáček založený na sonické technologii, jenž tehdy byl spíše hračkou pro nadšence. O mnoho let a zkušeností později, v roce 2014, začalo vznikat iO blížící se podobě, v jaké ho známe od prvních modelů z roku 2020. Ve vývojovém centru nicméně výzkumníci stále pracují na nových variantách a 3D modelech kartáčků.

Aby nemohli lhát

Prototypy, které projdou úvodní kritikou designu a ergonomie, jsou dále přizpůsobovány co nejdelší výdrži. Nejprve si je vezme do parády robotické rameno a čistí jimi umělý chrup celé dny a týdny v kuse. Následují zkusmé pády ve snaze zjistit, co se stane, pokud člověku kartáček v koupelně vyklouzne z mokrých prstů. „Během testů s rychlokamerou pouštíme kartáček z určité výšky na zem a zjišťujeme, jak dopadá a kde dochází k poškození. Na těch místech pak dochází k úpravě designu, aby kartáček vydržel déle,“ popisuje Petrmann.

Pak přijde zákaznické testování na široké skupině dobrovolníků. Ti si napřed vyčistí chrup v simulované koupelně, poté vyplňují dotazníky, a nakonec mají spolu o svých zážitcích mluvit, zatímco lékaři je sledují přes zrcadlo, které je z jedné strany průhledné, aby zjistili, zda se v dotaznících ze slušnosti zbytečně neumírnili.

Zrcadlo našlo uplatnění i při trénování algoritmu, jenž radí lidem, jak se o chrup starat. Protože – jak uvedl Gola – nikdo se nerodí s tím, že si umí správně čistit zuby. Ani umělá inteligence. Proto trénovala na záběrech dvou tisíců lidí, co si před kamerou, od níž je dělilo právě poloprůhledné zrcadlo, čistili zuby. Tak se kartáček naučil přesně imitovat a rozpoznávat různé styly a techniky odstraňování nečistot.

Generace čistých zubů

Značka Oral-B si dává záležet na tom, aby iO odpovídalo všemu, co si Češi představují pod pojmem německá kvalita. A aby byli ochotni vložit i v době, kdy si utahují opasky, do vylepšení péče o dutinu ústní investici začínající na čtyřech až pěti tisících korun.

„Člověk kolikrát přijde k zubaři, nechá tam pět až deset tisíc korun za vyvrtání a výměnu plomb a bere to jako něco samozřejmého, s čím se musí počítat. Nikdo už ale nepočítá s tím, že si může koupit opravdu kvalitní kartáček, naučit se správnou techniku a pak u zubaře třeba dva nebo tři roky neutratit vůbec nic,“ připomíná Petrmann.

Mít depresi bývalo šílené tabu. ,Nejlepší‘ PR projektu byl můj pokus o sebevraždu, říká zakladatelka aplikace Nepanikař
Přečtěte si také:

Mít depresi bývalo šílené tabu. ,Nejlepší‘ PR projektu byl můj pokus o sebevraždu, říká zakladatelka aplikace Nepanikař

Odpadnutí nutnosti návštěv zubního lékaře se hodilo hlavně v době pandemie, kdy se pacienti i profesionálové obávali setkání a návštěvy nemocnice kvůli nákaze a zároveň ušetřili peníze na to, aby si mohli dopřát pořádně pečovat o své zdraví, jehož si mnoho z nich najednou začalo vážit mnohem víc než kdy dříve. Právě tehdy totiž trh se zdravotnickými produkty i tržby P&G prudce narostly. Obrat Procter & Gamble Czech Republic dosáhl za účetní období končící 30. červnem loňského roku 5,7 miliardy korun.

bitcoin_skoleni

Ale hlavním důvodem, proč Petrmann i Gola očekávají další růst segmentu s elektrickými zubními kartáčky, je mladá generace, která už vyrostla s bzučící hlavicí v ruce. „Vidíme teď rostoucí oblibu u elektrických dětských zubních kartáčků, protože dnes už do kategorie našich zákazníků vstupují ti pozdější z generace Y a první z generace Z, kteří už jsou mnohem otevřenější technologiím i v oblasti péče o zuby. Mají už větší zkušenosti s elektrickými zubními kartáčky než jejich vrstevníci z předchozích generací, takže se snaží i své děti vést k tomu, aby si čistily zuby lépe,“ uzavírá Gola.

  • Našli jste v článku chybu?