Menu Zavřít

Češi mají rádi stará auta

16. 10. 2017
Autor: Euro.cz

Prodej ojetin stále roste, největším hitem je nákup přes internet Největší české autobazary hlásí za první pololetí zajímavá čísla. Prodej ojetin poměrně rychle roste, průměrná prodejní cena se pohybuje od 150 tisíc do 184 tisíc korun, nejčastěji se kupují auta mladší než deset let. Hitem se stává prodej přes webové stránky. Optimistická data z autobazarů brzdí statistika ze společnosti Cebia.

Ta tvrdí, že Češi naopak kupují stále starší auta. Prodej nových aut letos rovněž roste, ale táhnou ho především firmy.

„V Česku jsme za první pololetí prodali 23 tisíc vozů, což představuje pětiprocentní nárůst oproti loňsku. Celkově se v naší skupině v tomto období v Česku, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku prodalo 37 tisíc aut,“ uvedl pro web Euro.cz mluvčí skupiny AAA Auto Michal Häckl.

Zákazníci podle jeho slov letos kupovali stejně stará auta jako loni, 70 procent bylo mladších než deset let, polovina prodaných ojetin byla mladších než osm let.

V hledáčku měli kupující o něco levnější auta. „Průměrná cena prodaného vozu v prvním pololetí byla 184 tisíc korun, loni ve stejném období 190 tisíc korun,“ uvedl Häckl.

V rozlišení podle typů zvítězily v této síti autobazarů benzinové motory s podílem 50,3 procenta před diesely (47,6 procenta). Relativně stále málo se prodává vozů na alternativní paliva – LPG (1,8 procenta), CNG (0,2 procenta) a hybridy (0,1 procenta).

Krach prodejů aut s naftovými motory se po aférách dieselgate a s filtry pevných částic v autobazarech rozhodně nekoná.

„V kategorii SUV jsme prodali 41 procent vozů s benzinovým motorem a 56,5 procenta naftových. V kategorii MPV byl rozdíl ještě větší, a to 38 : 59 procentům ve prospěch dieselů,“ vypočítal mluvčí AAA Auto.

Ještě výraznější nárůst prodejů zaznamenala v prvním pololetí letošního roku na tuzemském trhu síť autobazarů Auto ESA.

„Meziroční srovnání prodejů za prvních šest měsíců u nás vykazuje zvýšení o zhruba 26 procent. Extrémní nárůst představuje především prodej z webového formuláře, meziročně o 65 procent. Průměrný věk prodávaných automobilů máme necelých osm let, průměrná cena prodávaných vozů činí 150 tisíc korun,“ uvedl pro web Euro.cz Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje společnosti.

Také podle jeho poznatků neměla aféra dieselgate na prodej ojetých vozidel s naftovým motorem žádný vliv. Dokazuje to aktuální vítězný poměr prodávaných dieselů vůči benzinovým motorům 60 : 40.

„Prodej vozidel s dieselovým motorem meziročně vzrostl o necelá čtyři procenta.

Naftové motory jsou pro většinu českých zákazníků synonymem nízké spotřeby a dobrého výkonu. Ekologické hledisko se u české klientely dostává do pozadí,“ říká Foltýn.

Podle prodejních výsledků této sítě autobazarů v poměru naftových a benzinových motorů u různých kategorií vozů vládne benzin pouze u malých městských vozidel typu Škoda Citigo, Renault Clio nebo Hyundai i10. Poměr je 65 : 35 ve prospěch benzinových motorů.

V kategoriích SUV má 83 procent ojetých vozů naftový motor a ve velkoprostorové kategorii MPV 79 procent prodaných ojetin.

Park ojetin stárne

Ačkoli největší autobazary hlásí, že se nyní prodávají hlavně auta mladší než deset let, čísla ze společnosti Cebia, která tematiku prodeje ojetých aut sleduje, ukazují, že celkový trend na domácím trhu je daleko horší. Podle jejích poznatků Češi kupují stále starší ojetá auta. Loni v pololetí tvořily podle Cebie vozy starší deseti let polovinu nakupovaných aut, na konci roku to bylo 52 procent aut a nyní v pololetí už 54 procent.

Celkově se v Česku podle Cebie ročně prodá na 700 tisíc ojetin, z hlediska struktury 71 procent připadá na vozidla z Česka, 18 procent na dovoz z Německa a šest procent na vozy z Itálie.

Nové vozy: vítězí firmy a benzin

MM25_AI

Statistiku automobilových trendů doplňují data ze Svazu dovozců automobilů. Podle nich prodej nových osobních aut v Česku v letošním prvním pololetí vzrostl meziročně o 8,8 procenta na 144 451 vozů.

Celkem 75 procent aut však nakupovaly firmy. Z hlediska segmentů jsou na prvním místě SUV a terénní vozy s podílem 23 procent, na druhém místě je nižší střední třída s téměř 20 procenty a následují malá vozidla s 19 procenty. Vozy na benzinový pohon tvořily přes 57 procent prodeje, diesely klesly pod 40 procent.

  • Našli jste v článku chybu?