Schopnost pohybu v terénu nebo jistota na kluzkém povrchu nejsou těmi hlavními důvody, které ženou české zákazníky za volant aut kategorie SUV. Naznačují to statistiky registrací.
Kategorie SUV a crossoverů prožívá celosvětový boom – a Česká republika není výjimkou. Za první tři měsíce letošního roku u nás bylo nově zaregistrováno celkem 11 495 aut, které Svaz dovozců automobilů řadí do segmentu „SUV a terénní“. To představuje bezmála pětinu (19,29 %) celého trhu! Jen část těchto aut ale disponuje pohonem všech kol, který byl ještě před několika lety považován za jeden z hlavních identifikačních znaků SUV (vedle vyšší stavby karoserie).
Nejprodávanější SUV mívají jen přední pohon
Typickým příkladem je Nissan Qashqai – celoevropsky nejprodávanější auto své třídy, u nás stabilní trojka. V prvním čtvrtletí 2016 si připsal celkem 654 registrací, z toho však pouhých 31 aut mělo pohon všech kol. Podíl „čtyřkolek“ u Qashqaie tedy vychází na 4,7 %.
Nissan Qashqai má zastoupení 4×4 v řádu jednotek procent
Zdaleka nejprodávanějším SUV v České republice je podle statistik SDA Škoda Yeti. Ta má za leden až březen na kontě 1437 registrací, z toho 543 čtyřkolek (37,8 %). A přes padesát procent se podíl pohonu 4×4 nedostal ani u dvojky na trhu, Dacie Duster (898 registrací, 399 čtyřkolek, 44,4 %).
Stejný nebo podobný příběh se opakuje také u dalších populárních modelů této třídy, od Fordu Kuga přes Kiu Sportage či Hondu CR-V až po Volkswagen Tiguan. Podíl variant s pohonem 4×4 začíná růst až u „velkých“ SUV, která se často s pohonem jedné nápravy ani nevyrábějí. BMW X5, Porsche Cayenne nebo Range Rover mají zastoupení čtyřkolek stoprocentní.
Vozům s pohonem 4x4 dominuje Škoda
A jaká čtyřkolka se na českém trhu prodává vůbec nejlépe? Budete se divit, ale není to žádné SUV ani crossover. Statistikám registrací nových vozů s pohonem všech kol suverénně dominují dva modely značky Škoda. Octavia, celkově nejprodávanější vůz na českém trhu (7107 registrací v 1. čtvrtletí), má na kontě 1073 prodaných verzí s pohonem 4×4. To je úctyhodné číslo. Vždyť podíl 15,1 % znamená, že téměř každá sedmá prodaná Octavia je čtyřkolka!
I mladoboleslavský bestseller se ale musí v tomto ohledu sklonit před větším Superbem. Těch se v prvním kvartálu prodalo 2806, ale z toho 1080 aut mělo pohon čtyř kol. Podíl čtyřkolek 38,5 % je tedy u Superbu vyšší než třeba v případě nejprodávanějšího SUV Yeti, o mnoha dalších SUV a crossoverech nemluvě.
Nejprodávanější čtyřkolkou v ČR není žádné SUV, ale Škoda Superb
Pohon všech kol získává na oblibě ve všech kategoriích kromě nejmenších vozů. Významně totiž zlepšuje směrovou stabilitu při jízdě na kluzkém povrchu. Vyspělejší systémy pohonu 4×4 mohou také přispět k lepší ovladatelnosti vozu zejména při sportovní jízdě. Vrozenou nevýhodou čtyřkolek je zvýšená spotřeba, daná nárůstem hmotnosti a jízdních odporů. Automobilky rády zákazníkům tvrdí, že jejich systém pohonu všech kol spotřebu nezvyšuje, protože se při jízdě rovně na suchém povrchu odpojí. Hardware však nikam nezmizí a z hlediska spotřeby je podružné, zda se převody a hřídele roztáčejí přes třecí spojku, nebo přes asfalt díky odvalování „odpojených“ kol druhé nápravy.