Není třeba být nadnárodním gigantem, aby firma uspěla na světovém trhu. Právě malí vývozci se už podvanácté utkali o cenu Exportér roku. Domácím podnikatelům už dnes nestačí jen evropský trh, ale úspěšně pronikají i na ruská a asijská teritoria.
Spolumajitel SVCS Jaroslav Dolák oceňuje spolupráci s agenturou CzechTrade.
Autor: Jakub Stadler
Do Valašského Meziříčí zamířilo letos ocenění za úspěšný vývoz. Hned dvě hlavní ceny Exportéra roku totiž získala tamní firma s poněkud tajemným názvem SVCS Process Innovation. Jak vysvětluje její spolumajitel Jaroslav Dolák, jde o zkratku z anglického popisu toho, čím se společnost zabývá. A to je vývoj, výroba a instalace difúzních pecí pro atmosférické procesy výrob v polovodičovém průmyslu.
Firmu v roce 2000 zakládali čtyři společníci, nyní zůstali jen dva. Spolumajitel Anton Piják v těchto dnech projednává obchody v Pekingu, takže o předání ceny přišel. Společnost se k exportnímu ocenění dopracovala od nuly. Zpočátku své existence byla totiž zcela závislá na jednom odběrateli – bývalé Tesle Rožnov, posléze Motorole. V roce 2003 se tento stav rozhodli majitelé změnit a s pomocí agentury CzechTrade začali hledat odběratele v zahraničí. „Vytipovali nám možné klienty, jezdili s námi na jednání, sehnali tlumočníka a podobně,“ pochvaluje si Dolák spolupráci, která trvá dodnes.
Lákavé destinace exportérů: Rusko a Čína
Společnost má 29 pracovníků, včetně obou majitelů. V dlouhodobém období vykazuje obrat kolem čtyř milionů eur, ale hodně záleží na konkrétních zakázkách v daném roce. „Před časem jsme třeba dodávali pece ruské výzkumné univerzitní laboratoři, a jen tento obchod byl za dva miliony dolarů,“ vysvětluje Dolák výkyvy v hospodaření. Kromě ruského trhu stojí SVCS zejména o čínský a tchajwanský trh a nově chce expandovat do Singapuru.
Právě pro své úspěchy na zahraničních trzích se SVCS stala držitelem Exportní ceny DHL HSBC pro rok 2009 v kategorii „Malá společnost“ určené malým exportérům s maximálním počtem padesáti zaměstnanců a obratem do 300 milionů korun. Navíc získala i cenu „Nejúspěšnější klient CzechTrade“.
Jak říká šéf této vládní agentury na podporu exportu Ivan Jukl, soutěž s již dvanáctiletou tradicí umožňuje firmám srovnání s ostatními exportéry a možnost zviditelnění nejen v oboru, ale i u široké veřejnosti. Ekonomická hodnocení a finanční výsledky přihlášených exportérů zpracovává odborný garant soutěže, společnost Coface Czech, která je prestižní agenturou v oboru řízení rizik. Hlavním cílem soutěže je povzbudit české exportéry a zdůraznit jejich význam pro českou ekonomiku.
Letos poprvé se partnerem soutěže, pro niž je hlavním mediálním partnerem týdeník Profit, stala bankovní skupina HSBC. „Ta má už historicky pevné vazby na asijském kontinentu,“ připomíná ředitel exportních služeb Tomáš Nymburský. I proto se letos hledal úspěšný exportér právě do tohoto teritoria, konkrétně do Číny. Vítězem je společnost Contipro, která se zaměřuje na výrobu finálních produktů a substancí pro farmaceutický průmysl. Jméno Contipro se na českém trhu objevilo už v roce 1990, kdy firmu založili Vladimír Velebný a Petr Pinkas, dnes spolumajitelé celého holdingu. Ten pod jménem Contipro Group sdružuje tři společnosti, na jejichž provozu se podílí celkem 160 zaměstnanců.
CENA EXPORTÉRA ROKU 2009 |
Malá společnost – určená malým exportérům s maximálně 50 zaměstnanci a obratem do 300 milionů korun – letošní vítěz SVCS Process Innovation, s. r. o. Středně velká společnost – určená exportérům s maximálně 250 zaměstnanci a obratem do 1,5 miliardy korun – letošní vítěz UniControls, a. s. Exportér teritoria – Čína – letošní vítěz Contipro, a. s. Exportér regionu – pro letošní ročník byl vybrán Moravskoslezský kraj – letošní vítěz Autel, a. s. Nejúspěšnější klient CzechTrade – letošní vítěz SVCS Process Innovation, s. r. o. Cena CzechTrade za aplikaci průmyslového designu – letošní vítěz Elton, hodinářská, a. s. (značka Prim) |
Krize zasáhla hlavně menší vývozce**
Společnost Coface oslovila deset tisíc českých vývozců, do soutěže se nakonec přihlásilo jen 95 společností, které splnily podmínky. Organizátoři to přesto považují za úspěch. Malé a střední firmy totiž na krizi reagují silněji než zavedené velké firmy.
„Velký dojem v nás zanechala skutečnost, že se i v extrémně obtížném hospodářském prostředí podařilo tolika firmám dosáhnout vynikajících výsledků. Jako letecká společnost, která svými více než 130 destinacemi podporuje realizaci exportních aktivit českých firem, jim srdečně gratulujeme,“ potvrzuje generální ředitel Austrian Airlines pro Českou a Slovenskou republiku Fabrice Tamegger. „Dosažené nárůsty obratů i exportů svědčí o tom, že řada českých firem vzala celosvětovou krizi jako příležitost, hledala nové trhy a v řadě případů i uspěla. A to je myslím dobrá zpráva nejen pro tyto firmy samotné, ale především pro celou českou ekonomiku,“ dodává obchodní ředitel DHL Express Luděk Drnec.
Malí a střední podnikatelé realizovali vloni export v objemu převyšujícím devět miliard korun. Drtivá většina z nich je schopna dosáhnout obratu na zaměstnance řádově v milionech korun. „Osobně to považuji za velký příslib pro období po krizi, které dříve či později musí přijít. I když ne každý z těchto vývozců dosáhl na medaile, mohou si být téměř jisti, že je najdou na zahraničních trzích. A jestli si při vychutnávání úspěchu vzpomenou též na mé kolegy, bude to i pro nás příjemný důkaz, že CzechTrade má našim firmám stále co nabídnout,” oceňuje úsilí českých firem generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl.