Téměř 75 milionů korun je celková hodnota projektů, které by měly české firmy a vědecké instituce řešit ve druhé sérii zakázek od Evropské kosmické agentury ESA. Velké zakázky získaly například brněnské firmy Frentech a CSRC. Daří se tak plnit cíl, že peníze investované do výzkumu špičkových technologií se mají vracet přes komercionalizaci.
Foto: ESA
Češi chtějí zpátky do vesmíru. Přinejmenším prostřednictvím svých výrobků. Usilují proto o velké zakázky placené z rozpočtu Evropské kosmické agentury ESA. Při předchozí výzvě už uspělo 14 českých projektů za celkem 65 milionů korun. V nedávné druhé výzvě bylo doporučeno ke schválení dokonce 17 projektů za 75 milionů.
O plných 50 milionů se přitom podělily dvě brněnské firmy, které představují tuzemskou špičku oboru. Je to firma s výmluvným názvem Czech Space Research Center (CSRC) a také společnost Frentech Aerospace.
České banky nechtěly budoucímu šampiónovi půjčit
Frentech coby tuzemský lídr kosmických technologií se podobně jako jiní mezinárodní hráči rozvíjí zejména ve vazbě na „běžný“ letecký průmysl. „Začínali jsme v devadesátých letech s úvěrem dva miliony guldenů od jedné holandské banky, protože tady nám nikdo půjčit nechtěl,“ vzpomíná ředitel Frentechu Pavel Sobotka. „V roce 1997 k nám přišli na návštěvu pánové z Airbusu. První zakázka, kterou nám dali, měla hodnotu pouhých 170 dolarů,“ říká dnes už s úsměvem Sobotka. V současnosti již dodává brněnské firma do letounů Airbus ročně tisíce součástek, za loňský rok zdvojnásobila tržby na 185 milionů korun a práci dává více než 80 zaměstnancům.
Na růstu firmy mají nyní vedle dodávek pro výrobu dopravních letadel stále větší podíl i kosmické zakázky. Její současný hlavní projekt pro Evropskou kosmickou agenturu je zaměřen na součástky pro polohování antén na satelitech.
Kolik peněz jde do výzkumu, tolik se má vrátit
Podobných příběhů by měla česká ekonomika v budoucnosti plodit víc. V otázce vesmírného výzkumu má zavládnout vyrovnaná bilance. „Národní kosmický plán říká, že příjmy z uplatnění kosmických technologií mají vyrovnávat investice. To je úkol pro nás. Jinými slovy jde o komercializaci inovací,“ vysvětluje Ivan Jukl, generální ředitel proexportní agentury CzechTrade. Agentura v současnosti dokončuje takzvanou Bílou knihu pro vesmír, která se má stát základním dokumentem při stanovení strategie v tomto odvětví. Pro Česko je výhodou, že se mu jako prvnímu státu střední a východní Evropy dostalo už v roce 2008 přijetí do Evropské kosmické agentury. To našim firmám umožnilo přístup ke zmíněným projektům financovaným z rozpočtu organizace.
Mezi další tuzemské firmy, které již uspěly v tendrech ESA, patří mimo jiné Explosia, Iguassu Software Systems, Gisat, ANF DATA, EGGO Space, SYNPO či Honeywell ČR. O termínu třetí výzvy ještě nebylo definitivně rozhodnuto, ale předpokládá se, že bude vyhlášena někdy na přelomu let 2012 a 2013.