Generální ředitel OMV Česká republika Karel Slepicka je v čele firmy necelé tři týdny. Rodilý Rakušan s týdeníkem EURO hovořil o tom, jak hodlá jeho společnost v tuzemsku expandovat, co si myslí o zdražování pohonných hmot a proč nerad zbytečně utrácí. Sám přiznává, že jednoho z největších prodejců pohonných hmot v tuzemsku vede spořivý šéf.
EURO: Kdy jste do svého auta naposledy kupoval benzin?
SLEPICKA: To už si nepamatuji. Naposledy do manželčina, ale to se mi zdály natolik vyhozené peníze, že jsem nekoupil ani plnou nádrž. Nechal jsem na ženě, ať si příště koupí a zaplatí sama plnou nádrž, přitom máme společný účet.
EURO: Senát zamítl zvýšení spotřební daně pohonných hmot, je však pravděpodobné, že Poslanecká sněmovna jeho rozhodnutí přehlasuje a zákon schválí. Jak vás taková „novinka“ potěší?
SLEPICKA: Bráníme se jakémukoliv umělému zvyšování cen pohonných hmot, protože je ve finále stejně zaplatí spotřebitel. Navíc si myslím, že v relaci průměrných platů a ceny benzinu nebo nafty nejde o zcela levnou záležitost.
Velice mi vadí, že pro politiky v okamžiku, kdy jim dojdou peníze, je nejsnazší úprava daní u pohonných hmot. A je zcela jedno, zda jsou zprava, zleva, ze severu nebo jihu. Spíš by se měli porozhlédnout, kde ušetřit, kam všechny ty peníze plynou, popřípadě jak dostat zpět těch několik miliard korun, které Česká republika v minulosti úspěšně ztratila.
EURO: Nebojíte se, že lidé po zdražení začnou více šetřit a přestanou jezdit auty?
SLEPICKA: Lze očekávat, že si spotřebitel rozmyslí, zda na překonání pětikilometrové vzdálenosti skutečně potřebuje automobil. Zkušenosti ze světa však ukazují, že se lidé časem přizpůsobí, ať se snaží politici udělat s cenou cokoliv. A to navzdory tomu, že města omezují parkovací plochy všude, kde se dá, nebo se silničáři snaží nechat cesty rozbité tak, jak jsou. Lidé nakonec svá auta stát v garáži nenechají, mnoho z nich je na tento dopravní prostředek odkázáno. Všichni dobře víme, že český člověk je poměrně snášenlivý, sice reptá, ale k radikálním řešením se neuchyluje.
EURO: Kdy budou v Česku stejné ceny pohonných hmot jako v Německu?
SLEPICKA: Základ cen se neodvíjí pouze z daní. Další vývoj lze navíc jen těžko odhadnout. Kdybych jej znal dopředu, tak nesedím na této židli a živím se jinak. Z dlouhodobého hlediska, tak jak se přiblíží průměrné výdělky v obou zemích, dojde i k přibližování cen, ale to se netýká jen naší oblasti. Abych byl upřímný, nepočítám, že k tomu dojde v horizontu nejbližších deseti let.
EURO: Chystá vaše společnost v České republice nějaké rozsáhlé investice?
SLEPICKA: Rozhodně chceme na tuzemském trhu investovat. Samozřejmě nikoli takovým tempem jako v letech minulých. Vznikem nových dopravních řešení, nákupních center provoz přetéká z jedné strany na druhou. Stále se objevují místa, kde se vyplatí mít čerpací stanici. Nemůžeme čekat, že zákazník přijde za námi, ale my musíme jít za ním.
EURO:To znamená, že OMV začne stavět nové čerpací stanice?
SLEPICKA: Určitě, jen bych nerad říkal konkrétní počet, protože naše plány jsou sice velkolepé, ale je otázka, zda se je podaří dodržet. Navíc jde o poměrně strategické číslo. Nechci prozrazovat konkurenci, jaký rozvoj společnosti chystáme.
EURO: Již několik let se hovoří o tom, že je v Česku příliš velké množství provozovatelů čerpacích stanic. Trh si měli rozdělit tři, čtyři velcí hráči, nic zásadního se však neděje…
SLEPICKA: Žádná viditelná konsolidace rozhodně nenastala. Spíš bych ji označil za plíživou. Společnost Shell převzala Total, OMV zase Petru, došlo k dílčím přesunům. Na konci devadesátých let přestaly přibývat volné čerpací stanice, částečně došlo k jejich úbytku. V letech 2001 až 2002 však chytli provozovatelé druhou mízu. Čerpací stanice vyrostly i tam, kde by je nikdo neočekával, v místech s velmi nízkou výtěžností provozu. Člověk se pak neubrání otázce, zda s nimi jejich vlastníci udělali velké štěstí.
EURO: Kdo vám z konkurence nejvíc šlape na záda?
SLEPICKA: Tohle je branže, kde musíte brát všechny konkurenty vážně. Nejen velké známé a světové firmy, ale i ty malé. Cítit se nadřazeně se nemusí vyplatit. Tenhle obchod se nedělá globálně, ale lokálně. Pokud jej drobné firmy dělají dobře, mohou vám hodně znepříjemnit život. Samozřejmě, že se zákazník rozhoduje podle ceny, ale ty jsou všude v současné době takřka srovnané. Hodně záleží na tom, u kterého provozovatele najdete nejpříjemnější obsluhu, která čerpací stanice je čistá s dobrým výjezdem a vjezdem a kde se cítíte příjemně. Ne vždy se musí jednat o velkého hráče.
EURO: Jste v OMV několik týdnů, jaké změny ve firmě chystáte?
SLEPICKA: Dnes má OMV velmi silnou sít čerpacích stanic, s dobrým celoplošným vykrytím. Musíme se v poskytování služeb co možná nejvíce přiblížit zákazníkovi, zvýšit průměrné prodeje. Chceme, aby tato firma byla na špici v České republice, udávat tón na trhu čerpacích stanic.
EURO: Budete řídit společnost ze své kanceláře, nebo se podíváte i do terénu?
SLEPICKA: Hodlám mimo jiné postupně navštívit všechny naše čerpací stanice.