Co vznikne, když se spojí letečtí instruktoři, český král 3D tisku a imerzivní platforma v metaverzu? Zástupci společnosti Somnium Space, Josef Průša a firma VRgineers, která se zabývá vývojem letových simulátorů ve virtuální a smíšené realitě, doufají, že plodem jejich spolupráce se stane špičkový open-source VR headset.
Ten má fungovat jak v režimu drátového spojení s počítačem, tak jako samostatná jednotka. Vývojáři chtějí jeho pomocí vytvořit protiváhu helem společnosti Meta, která současný trh v podstatě ovládá, a tak si může diktovat, jaká omezení na obchod s rozšiřováním reality uplatní. V reakci na momentálně platné restrikce bude Somnium VR One headset naopak postaven na co možná nejotevřenější platformě. Výrobek bude podporovat systém Android, zdrojové kódy zůstanou přístupné a společnosti ho chtějí nabídnout i pro komerční účely.
„Každý uživatel by měl mít právo plně vlastnit koupený hardware, ale zároveň dostat možnost zakoupené zařízení upravovat, vylepšovat či opravovat. Chceme poskytnout nerestriktivní hardwarové i softwarové prostředí pro všechny VR nadšence po celém světě,“ vysvětluje Artur Sychov, zakladatel a CEO Somnium Space.
V praxi to bude vypadat tak, že 3D modely jednotlivých částí headsetu půjde stáhnout z internetu, takže si je snadno vyrobí kdokoli s přístupem k 3D tiskárně. Zdrojové kódy pro operační systém Android budou k dispozici ve veřejném úložišti. „Naším cílem je svoboda pro metaverza, ve kterých budeme v budoucnu trávit mnohem více času,“ dodává Sychov.
Zkušenosti z armády
Kvůli optimalizaci výrobních nákladů budou klíčové elektronické komponenty a proprietární čočky sériově vyráběny ve spolupráci s VRgineers. K prodeji pak budou na webu Somnium Space. Zájemci si je tedy zakoupí s tím, že plastové díly posléze vytisknou na 3D tiskárně a headset si postaví doma. K dostání ale bude samozřejmě i zcela sestavená verze.
„Výrobní zázemí celého projektu stojí na pevných základech firmy VRgineers, která má hluboké technické znalosti spojené s výrobou profesionálních headsetů pro virtuální a smíšenou realitu. Projekt je zaštítěn přímými investicemi firem Somnium Space a Prusa Research do VRgineers,“ konstatuje Marek Polčák, šéf posledně jmenované společnosti.
Jeho firma se v červenci objevila i na mezinárodním veletrhu letecké techniky v anglickém Farnborough. Běžně poskytuje systémy virtuální a smíšené reality nové generace pro výcvik pilotů klientům v profesionální a vojenské sféře. Řešení společnosti VRgineers zahrnuje přenosné trenažéry, které lze sbalit a dopravit na mise, dále rekonfigurovatelné simulátory pro učebny podporující téměř všechny platformy od T-6 Texan po F-35 a vlastní simulátory 1:1, které jsou postaveny speciálně pro jednotlivé typy vrtulníků, proudových stíhaček nebo dopravních letadel a obsahují plně funkční simulaci kokpitu.
„Samozřejmě záleží, jak moc věrohodné je zákazníci chtějí mít. Zda si vystačí jen se změnou virtuálního prostředí, nebo potřebují mít k dispozici i repliku kokpitu konkrétního letounu. V prvním případě trvá ,přesednutí‘ z jednoho letadla do druhého řádově minuty,“ vysvětlil redakci Euro.cz přímo na veletrhu Business Development Manager společnosti Nicholas Hermansky.
Naproti tomu díky Somnium Space bude pravděpodobně brzy možné vlastnit virtuální letoun v podobě NFT a proletět se ve fiktivní realitě kdykoli. Platforma představuje první český otevřený, sociální a persistentní VR prostor vybudovaný na blockchainu, kde mezi sebou mohou hráči volně obchodovat a rozvíjet své postavy.
Jedině dobře
V metaverzu dle mnoha nejen českých technologických nadšenců žijeme dávno. Spousta lidí tráví podstatnou část života s obličejem přilepeným k monitoru a hrají počítačové hry – profesionální hráči dokonce ve výdělcích a popularitě soupeří s celebritami atletických oválů. Může to znít trochu jako sci-fi, budoucnost však k obchodování s tokeny směřuje.
„Můžeme si stokrát říkat, že nechceme digitální peníze, a stejně jimi všichni platíme. Nikdo nebude nikoho nutit, aby byl v metaverzu, stejně jako nikdo nikoho nenutí mít chytrý telefon,“ zmínil v červnovém rozhovoru Jindřich Trapl z firmy XLAB.
Proto dle Josefa Průši trhu s VR brýlemi a dalším vybavením pro cesty do počítačového univerza diferenciace jedině prospěje. „Bude jedině dobře, když bude více firem u svých produktů, a tím nemyslím jen VR headsety, využívat výhod otevřeného kódu a komunitního přístupu,“ uzavírá vizionář, který se mimo 3D tiskáren proslavil především jako investor do mnoha futuristických nápadů a startupů.