Menu Zavřít

Češi se znovu rozpili

5. 8. 2011
Autor: Euro.cz

Pivovarnictví

Velké i malé české pivovary vykazují za první pololetí meziročně lepší výsledky, potvrzuje výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Nepokračuje tedy trend z předchozího období, kdy největším producentům prodej piva klesal, zatímco řada menších pivovarů šla s výstavem nahoru. Údaje o souhrnné tuzemské produkci piva za první pololetí svaz zveřejní v polovině srpna.
„Celkově jsou naše letošní očekávání vývoje trhu pozitivnější než v posledních dvou letech. Propad trhu by se měl zmírnit, či dokonce zastavit,“ předpokládá mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík. Vysvětluje to tím, že lidé po dvou letech výrazného omezování spotřeby našli prostor pro pivo odpovídající jejich nižšímu disponibilnímu příjmu a dál si oblíbený nápoj už nechtějí příliš odpírat. K tomu se pivovary předhánějí s novinkami, na které mnohdy úspěšně lákají zákazníky.

bitcoin školení listopad 24

Držák nealko

Čerstvé údaje, které má týdeník Euro k dispozici, ukazují, že nadále stoupá popularita nealkoholického piva. Jeho prodej vzrostl za pololetí meziročně o sedmnáct procent. Loni Češi vypili téměř půl milionu hektolitrů nealka. Před pěti lety to bylo ještě necelých 200 tisíc. „Stále jsme pod evropským průměrem, ale určitě ho dostihneme a předběhneme,“ věří Veselý. V Evropě je podíl nealka na celkové spotřebě piva v průměru pět procent. V Česku si nealkoholická varianta pivního moku udržela růst i v krizových letech, nebo alespoň stagnovala. Při loňském osmiprocentním propadu pivního trhu stoupl prodej nealka o tři procenta (viz Střízlivá móda). Veselý rostoucí prodeje vysvětluje nejen obavou řidičů ze ztráty bodů a větší odpovědností lidí, ale také pracovním nasazením a hlavně obrovským zlepšením kvality nealko piva a jeho širší nabídkou.
„Tahounem růstu nealko piv je Birell,“ připomíná za jeho výrobce Plzeňský Prazdroj mluvčí Jiří Mareček. „Za vyšším prodejem stojí také nová varianta Birell Polotmavý. Ukázalo se, že výrazným způsobem oslovil také ženy,“ dodává. Birell z nošovického Radegastu, který je nejprodávanějším nealkoholickým pivem na českém trhu, vyhrál v této kategorii loňskou soutěž o pivo roku. U Sdružení přátel piva zase nejvíce bodoval Bernard Free. „Na trhu s nealko pivy jsme teprve pátým rokem, ale už jsme se dostali na třetí či čtvrté místo,“ říká Stanislav Bernard, ředitel a spolumajitel humpoleckého pivovaru, který vyrábí čtyři druhy nealka. Prodejní úspěch svého nealko Fríí si chválí i společnost Heineken ČR, která jeho výrobu spustila teprve loni. „Prodeje nám stoupají podobně jako celý segment nealko piv. Během jediného roku se Fríí stalo jedním z pětice nejprodávanějších nealko piv na českém trhu,“ poznamenává obchodní ředitel firmy Heineken ČR Jiří Daněk.

Jak frčí plast

Země pivařů se nadále odklání od točeného piva. Posiluje odbyt balených piv, a to hlavně díky plastovým lahvím. Ještě předloni se bezmála padesát procent vypitého piva vytočilo ze sudů a cisteren. V minulém roce to bylo necelých 48 procent a letos podíl spadl o další dvě procenta. Pětačtyřicet procent piva vyrobeného v první polovině roku naplnili pivovarníci do lahví a rekordních 5,2 procenta do „petek“, které tak poprvé předčily balení v plechovkách. Loni v „petkách“ skončilo 2,8 procenta a rok předtím pouhých 1,3 procenta piva z celkového výstavu.
Pivo v plastu vyjde levněji než v tradiční lahvi, pro mnohé skalní pivaře je ale umělohmotný obal nepřijatelný. Zpravidla s ním nemají problém mladí lidé, kteří už ani nepoznali skleněné kojenecké lahve, ale plastové.
Heineken, průkopník PET lahví a se šedesátiprocentním podílem jednička na trhu v těchto obalech, očekává letos další nárůst hektolitrů prodaných v plastu. „Růst by mohl být i vyšší nebýt loňského zvýšení spotřební daně,“ podotýká Daněk. Připomíná, že k novince, s níž Heineken přišel před dvěma lety postavením stáčecí linky v pivovaru Starobrno, se konkurence vymezovala zpočátku velmi zdrženlivě až negativně, ale nyní už petky používá také. Na trend zareagovaly Pivovary Staropramen a Plzeňský Prazdroj. Petkový hit si ale rozhodně odpustí třeba pivovar v Humpolci. „Je to opačný směr, než jakým chceme jít my,“ ujišťuje Bernard.

  • Našli jste v článku chybu?