Závod na těžbu a zpracování kaolinu za téměř půl miliardy korun postavený českými firmami byl tento měsíc spuštěn ve vietnamském městě Dong Hoi. Česká obchodní mise zároveň jednala ve Vietnamu o dalších možných zakázkách.
Foto: archív Český Export
Nový závod na těžbu a úpravu kaolinu v hodnotě přesahující 450 miliónů korun postavený českými firmami byl na počátku října slavnostně uveden do provozu ve městě Dong Hoi ve střední části Vietnamu.
Bez České exportní banky a Exportní garanční a pojišťovací společnosti by však tento projekt zůstal nejspíše pouze na papíře. „Obě státem zřízené instituce na podporu exportu nám velmi pomohly. Nabídly takové podmínky financování a pojišťování, jež nás posunuly před konkurenci z jiných zemí,“ vysvětluje Ladislav Adamec, ředitel společnosti Trade BGM, která kaolinku ve spolupráci s dodavateli technologického zařízení firmami Šmeral Brno a Lavimont Brno postavila jako investici na zelené louce.
Společnost má přitom chuť dále expandovat. K dosud využívaným osmi hektarům, na nichž může těžit nyní, chce přidat dalších 22 hektarů. Získaná surovina je v závodě zpracovávána a kaolín následně využíván k výrobě nátěrových hmot.
Úspěšné dokončení kaolinky zároveň otevírá dveře pro další projekty v provincii Quang Binh. „Jsme připraveni je zprostředkovat i pro další české firmy, které by měly případně zájem,“ dodává Ladislav Adamec.
Kaolinka by přitom nemusela být posledním dokončeným projektem ve Vietnamu. Nic nestojí v cestě výstavbě nové cementárny v hodnotě více než 2,5 miliard korun, která začne vyrábět za dva roky.
Zástupci českých firem, kteří byli počátkem října ve Vietnamu na obchodní misi, si odvážejí celou řadu dalších příležitostí. Kromě modernizace v minulosti dodaných dieselových lokomotiv se jim otevřela také možnost dodat lokomotivy nové.
Češi by se mohli úspěšně zapojit i do rozvoje městské hromadné dopravy v největších vietnamských městech. „Mohu potvrdit, že vietnamská strana projevila velký zájem o účast českých firem na výstavbě části metra v Ho Či Minově Městě. Proběhla velmi konkrétní jednání a jejich výsledek vypadá velmi nadějně,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro zahraniční obchod Milan Hovorka. Podle něj však nelze zapomínat ani na tramvajovou dopravu. „Když jsme byli úspěšní ve filipínské Manile, nevidím nejmenšího důvodu, proč bychom se o něco podobného nemohli a neměli pokusit ve Vietnamu,“ míní Hovorka.
Nové zakázky se rýsují i v obranném průmyslu, v těžebním průmyslu, v energetice a v odpadovém hospodářství. Projekty v těchto oblastech jsou zapsány v protokolu ze smíšené česko-vietnamská komise pro hospodářskou spolupráci, která se během podnikatelské mise sešla.